نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
27. فروردين 1401 - 13:57
این روزها رخداد مرگ دسته جمعی بلوط‌های زاگرس را شاهد هستیم درحالی که هیچ سازمانی هم به فکر آنها نیست!.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،یکی از شهروندان هم استانی با ارسال ویدئویی به این پایگاه خبری تحلیلی می گوید:چند سالی است جنگل های انبوه بلوط خطه زاگرس در حال نابودی است، لطفا به داد آنها برسید. هیچ سازمانی  هم به فکر آنها نیست!.

اگرچه آتش‌سوزی‌های گاه و بی گاه، آفت زدگی درخت بلوط، از بین رفتن تنوع زیستی زاگرس، قاچاق گونه‌های در معرض خطر و آلودگی بی‌سابقه هوا به ‌وسیله حضور ریز گردها تنها گوشه‌ای از آسیب‌های بسیار فراوانی که این سرزمین کهن در چند سال اخیر به خود دیده است.

 این در حالی است که این روزها هم رخداد مرگ دسته جمعی جنگل بلوط‌های زاگرس را شاهد هستیم؛ هرچند 6 میلیون هکتار جنگل بلوط زاگرس به عنوان کمربند حفاظتی و ریه تنفسی کشورمان که موهبتی الهی بوده به شمار می رود و شرایط معتدلی را برای آب و هوای کشورمان رقم زده است.

با این وجود نیز جنگل‌های زاگرس 40 درصد آب شیرین کشور، حفاظت از آب و خاک، تعدیل هوا و 50 درصد از خوراک دام و همچنین امنیت و سلامت کشور را تامین کرده است، اما با این وجود بیماری موسوم به زوال درختان بلوط زاگرس باعث شده در 10 سال اخیر بیش از یک و نیم میلیون هکتار و یا 18 میلیون اصله درخت بلوط از 25 تا 100 درصد دچار آفت زدگی و یا خشکیدگی شوند.هرچند دولت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز اقدام در خوری تاکنون در این راستا انجام نداده‌اند؛ بنابراین چنین موضوع مهمی نیازمند عزم ملی و تشکیل کمیته نجات جنگل های زاگرس را می‌طلبد.

ادامه نیز ویدئویی از مرگ تدریجی بلوط های شهرستان باشت را شاهد باشید.

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها