نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. دى 1400 - 21:00
بررسی‌ها نشان می‌دهد در نیمه دوم زمستان بارش‌ها به وضعیت مطلوب می‌رسد، اما برخی کارشناسان می‌گویند حتی اگر بارش‌ها فراتر از حد نرمال باشد باید باز هم به فکر خشکسالی زمین بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،وضعیت بارش‌های کشور در پاییز چندان مطلوب نبود و میزان بارش‌ها در این فصل، بیانگر آن است که خشکسالی این فصل آن‌ چنان که پیشتر سازمان هواشناسی اعلام کرده بود یکی از خشک‌ترین‌های ۵۰ ساله اخیر است هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد در نیمه دوم زمستان بارش‌ها به وضعیت مطلوب می‌رسد، اما برخی کارشناسان می‌گویند حتی اگر بارش‌ها فراتر از حد نرمال باشد باید باز هم به فکر خشکسالی زمین بود.

کهگیلویه و بویراحمد پس از گیلان دومین استان پربارش ایران در بلندمدت به شمار می رود ،درحالی که میانگین بارش ها در سال زراعی به صورت بلند مدت در این استان بیش از ۵۴۰ میلیمتر است و بارش سال زراعی گذشته (۱۳۹۹-۱۴۰۰) بیش از ۵۳۴ میلیمتر ثبت شده بود.

 

با این تفاسیر نیز، میزان میانگین بارش‌های زراعی امسال(اول مهر تا 30شهریور) در شهرستان های استان تا امروز یکشنبه 26دی ماه در شهرستان چرام 412 میلیمتر بوده است که در این مدت نیز در یاسوج 353 میلیمتر، سی سخت 352 میلیمتر، لیکک 337 میلیمتر، دهدشت 316میلیمتر و در گچساران نیز 281 میلیمتر باران باریده است.

 

اگرچه نرمال یک سال بارش ها در شهرستان چرام 500 میلیمتر، یاسوج 801 میلیمتر، سی سخت  696 میلیمتر، لیکک 406 میلیمتر، دهدشت 503 میلیمتر و گچساران نیز 437 میلیمتر خواهد بود.

 

با این وجود نیز میزان بارش‌ها تا فاصله یکسال نرمال در شهرستان چرام 88 میلیمتر، در یاسوج 448 میلیمتر، سی سخت 344 میلیمتر، دهدشت 187 میلیمتر، لیکک 69 میلیمتر و در شهرستان گچساران 156 میلیمتر خواهد بود.

 

ولی بهره مند، کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد درخصوص آخرین وضعیت جوی استان هم گفت: با بررسی نقشه های پیش یابی و مدل های مختلف جوی با عبور سامانه ناپایدار طی ۴۸ ساعت آینده جو استان کهگیلویه و بویراحمد ابری، در برخی نقاط بارش های پراکنده و از اواخر وقت فردا با ورود موج جدید ناپایدار تا بعدازظهر روز سه شنبه بارش برف و باران در سطح استان پیش‌بینی می‌شود.

 

وی افزود: طی روز چهارشنبه کاهش محسوس دما مورد انتظار است.این سامانه از عصر روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۰ تا روز سه شنبه ۲۸ دی ماه ادامه خواهد داشت و تداوم سرما تا اواسط هفته بعد خواهد بود.

 

بهره مند تصریح کرد: در پی این سامانه بارشی، بارش باران و برف، گاهی با رگبار و رعد و برق، تندباد لحظه ای، در اغلب مناطق سردسیری و کوهستانی بارش برف در نقاط مستعد بارش تگرگ و کاهش محسوس دما و یخبندان را شاهد خواهیم بود.

 

وی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه امامزاده جعفر در شهرستان گچساران با بیشینه دمای ۱۵.۸ سانتیگراد گرمترین و شهر سی سخت با کمینه دمای ۰.۴ درجه سانتیگراد سردترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد بودند.

 

گفتنی است سال بارشی هرساله از اول مهر تا 30شهریور سال بعد محاسبه می شود.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها