نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. دى 1400 - 8:39
مدیر آموزش و پرورش گچساران گفت:بزرگترین درسی که حاج قاسم به ما یاد داد،نفی منافع شخصی و ترجیح آرامش و منافع ملت با محوریت استکبار ستیزی و حمایت از مظلومان بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ایوب مقیمی، مدیر آموزش و پرورش گچساران در گفتگو با صبح زاگرس؛ در پاسخ به اینکه چه می‌شود یک شخصیت معاصر نظامی از سوی ولی‌فقیه جامعه به عنوان یک «مکتب» و «مدرسه‌درس‌آموز» معرفی شود؟،گفت:پاسخ این سوال را باید در جامعه یافت و از نگاه روانشناسی بررسی کرد،همیشه در طول تاریخ،انسان ها مواردی به عنوان ارزش و هدف تلقی کرده اند،گرداگرد هم آمده اند،برای رسیدن به آن تلاش کرده اند و بر این اساس ملت ها در کنار هم جمع شده اند.ارزش هایی مانند بقا،صلح،سازش،فداکاری و ایثار،گذشت،انسانیت و دیگر موارد.

 

وی افزود:از لحاظ روانشناسی در جوامع انسانی همه  افراد به بالاترین از سطح رشد اخلاقی(رشد پس قراردادی در نظریه ی کُلبرگ) دست پیدا نمی کنند.یعنی مرحله ای که انسانیت محور زندگی شخص باشد،منافع خود را به دیگری ترجیح ندهد و حتی بتواند خود را فدای ارزش ها کند.بنابراین شهید حاج قاسم سلیمانی به بالاترین رشد اخلاقی رسیده بود.یعنی جایی که ارزش ها را اولویت می دانست و جان را بی ارزش در مقابل اهداف نیکو و چنین انسان هایی با این سطح از رشد اخلاقی در تمام طول تاریخ الگوساز بوده اند.

 

مقیمی ادامه داد:چیزی که شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی را برتر و درخشنده تر می کرد قوه قهریه او نبود بلکه رشد اخلاقی او بود و جامعه این را به وضوح می دید و درک می کرد.خیلی از ما مسلمانان،حتی ایشان را از نزدیک ندیده ایم اما جزئیات رفتاری او را از ۸ سال دفاع مقدس تا کنون که بررسی می کنیم،چیزی جز پایبند بودن و ایثار از ایشان ندیده ایم و همین موارد او را عزیز ما کرده است.

 

مدیر آموزش و پرورش گچساران درادامه تصریح کرد:رهبر عزیزمان نام ایشان را به عنوان مکتب و مدرسه درس آموز تعریف کرده است چون که تمامی ارزش های اخلاقی را دارا بود،به این امید که مسئولان نظام چون ایشان از خودگذشتگی داشته باشند و مردم را در راس بدانند و خود را ابزاری برای برای رفع مشکلات مردم و به درستی که تعبیر ایشان بی نقص ترین بوده است.

 

وی درادامه درپاسخ به اینکه سردار سلیمانی چه ویژگی‌هایی داشت که صاحب مکتب و منش و راهش برای ما درس و سرمشق شد؟،افزود:سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یک انسان بود.در یک جامعه زندگی می کرد.رشد شخصیتی و اخلاقی ایشان تا مرحله  پس قراردادی پیشرفت کرد.

 

مقیمی ادامه داد:ارزش های اخلاقی ایشان ستون های این مکتب است.وقتی ایشان از ولایت و رهبری صحبت می کرد منظور همان از خودگذشتگی و گوش به فرمان بودن برای ترجیح منافع ملت به خودخواهی ها بود.یعنی فداکاری برای یک ملت. فداکاری برا ایجاد صلح و آرامش در یک جامعه.از خود گذشتگی برای خواب آسوده یک ملت.

 

مدیر آموزش و پرورش گچساران در پاسخ به اینکه چه کنیم که «مکتب حاج قاسم» در جامعه سکه‌ رایج بشود؟ تمرکز اصلی متولیان باید روی چه نهاد و  چه رده‌ی سنی‌ای باشد؟،گفت:در جوامع بشری وقتی می خواهند افکار انسان را در خصوص موضوعی،با سرعت بیشتر درگیر کنند به کارهای فرهنگی(تبلیغاتی)روی می آورند.گاهی با خلق یک فیلم و گاهی با نوشتن کتابی بی نقص.

 

مقیمی درادامه اظهارکرد:در کشور ما نیز برای ماندگاری مکتب حاج قاسم مانند همه جوامع انسانی که برای ماندگاری افکار و عقاید خود مسیری طولانی را طی می کنند،باید از شخصیت ایشان صحبت شود و خلق فداکاری هایی که داشته است.باید نشان دهیم که چه چیزی موجب درخشندگی او در نظام شده است.

 

وی ادامه داد:اما در کارهای فرهنگی باید اصول روانشناسی را نیز رعایت کنیم.به این معنی که هر سنی توانایی درک هر ارزش اخلاقی را ندارد.مثلا کودکان پنج ساله این گونه مسائل را تحلیل می کنند،کار خوب و با ارزش آن است که موجب تنبیه از طرف والدین نشود.و کار بد و بی ارزش آن است که موجب تنبیه شود.پس این سن درکی نسبت به از خودگذشتگی نمی تواند داشته باشد.منظور این است که برای انتشار ارزش های اخلاقی شهید حاج قاسم سلیمانی و رشد این مکتب،باید مراحل رشد شناختی و شخصیتی را با توجه به سن در نظر بگیریم و بر همین اساس در کتاب های درسی اقدام کنیم.

 

مقیمی درادامه نیز در پاسخ به این سوال که آیا «مکتب حاج قاسم» ظرفیت این مسأله را دارد که متولدکننده حاج قاسم‌های جدید برای انقلاب اسلامی و جوامع آزادی خواه دنیا باشد؟،تصریح کرد:صد البته.همه ما در زندگی خود الگوهایی داشته ایم.چرا که ما همیشه می بینیم و تا آخر عمر در حال یادگیری هستیم.خوبترین ها را انتخاب می کنیم.سعی می کنیم آن ها را تحلیل کنیم و دست به انتخاب بزنیم.

 

مدیر آموزش و پرورش گچساران اظهارکرد:بدون شک شهید حاج قاسم سلیمانی تمامی موارد لازم برای الگو برداری را (نظیر آزاده خواهی و ایثار و فداکاری)داشته است.ارزش هایی که امروزه بشر برای رهایی از بند استکبار و ظلم پذیری نیاز دارد.

 

مقیمی درادامه نیز درباره لزوم استفاده دستگاه دیپلماسی از ابعاد و درس‌های «مکتب حاج قاسم» ادامه داد:بزرگترین درسی که حاج قاسم به ما یاد داد،نفی منافع شخصی و ترجیح آرامش و منافع ملت با محوریت استکبار ستیزی و حمایت از مظلومان بود.مگر می شود بهتر از این موارد را در نظام دیپلماسی برای خواسته های یک ملت داشته باشیم؟.

 

وی در پایان با اشاره به اینکه چرا باید همواره تاکید بر روحیه ساده زیستی،مردمی بودن،جهادی، و خدامحوری شهید سلیمانی به عنوان یک مطالبه جدی از مسئولین را داشته باشیم نیز گفت:ساده بگویم، برای ایجاد آرامش،اعتماد،افتخار و غرور ملی ما نیاز داریم که مسئولین نظام از خودگذشتگی ها،خدا محوری و جدیت در کار را وظیفه خود بدانند.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها