نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. آذر 1400 - 13:27
راهی گفت:جای شُکرش باقی است که بخاطر بیماری کرونا، عروسی ها و مجالس ختم تعطیل شده و مصرف مرغ در شهرستان به نوعی پایین آمده است و اگر این شرایط نبود بحث تامین مرغ خودش یک معضل بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،جلسه قرارگاه امنیت غذایی گچساران با حضور جمعی از مسئولین در سالن جلسات جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد.

عطازاده،مدیر جهادکشاورزی گچساران در ابتدای این جلسه گفت:باید توجه کرد که این قرارگاه مصوب ستاد اقتصادی دولت است که در این شرایط سخت اقتصادی و معیشتی، مسئولیت ها و نیز وظایف تعریف شده بایستی به نحو شایسته هم انجام بگیرد.

وی افزود:بنابراین جهادکشاورزی به نوعی وظیفه امنیت غذایی را برعهده دارد و تصمیمات و دیگر مسائل کشاورزی دراین قرارگاه باید هم مطرح و مصوب شود،اولاقیمت ۲۹قلم کالا را باید به صورت روزانه با توجه به شهرستانی های اطراف پایش کنیم ودوم قراردادهای کشاورزی است که  موسساتی با کشاورزان قرارداد می بندند که کود،بذر، نهاده ها را در اختیار کشاورزان قرار می دهند  و درپایان نیز محصولات شان را خریداری می کنند تاکشاورز نیز احساس امنیت کند.

عطازاده ادامه داد: اولویت نوع کشت درشهرستان با توجه به کم بارشی ها و خشکسالی های اخیر بسیار حائز اهمیت است که به عنوان نمونه دانه های روغنی از اولویت های کشت دراین شهرستان به شمار می رود.

وی تصری کرد:جهاد کشاورزی باید با هوشمندی کامل حوزه امنیت غذایی را مدیریت کند که در این زمینه هم نقش نهادهای انقلابی پررنگ تر خواهد شد،وزارت خانه با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قراردادهایی رامنعقد کرده که مزایایی نیز برای کشاورزان خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی اظهارکرد:استان ما جزو 15استانی است که قرارداد جهش تولید را داریم ، و سهمیه شهرستان ما نیز 3هزارو 500هکتار گندم است که در حال قرارداد با کشاورزان هستیم که آنهم به آنها خدمات داده شود و زمین ها هم از مرحله کاشت تا برداشت زیر نظر کارشناسان مدیریت خواهد شد.

وی افزود:به نوعی با کمبود مرغ در شهرستان مواجع هستیم که برای رفع این مشکل افزایش جوجه ریزی در واحدهای مرغداری گوشتی را در دست اقدام داریم ،اما هدف این جلسه  اینکه می خواهیم نظارت برکالاهای اساسی باشد و ادارات مرتبط کمک کند که بازار را کنترل کنید و به تبع مردم نیز در آرامش باشند و امنیت را سر سفره مردم ببریم.

عطازاده افزود:سه قلم کالای دولتی مرغ منجمد،برنج و روغن داریم که تاکنون نیز 30تن مرغ دولتی درشهرستان توزیع شده است،اما در بحث توزیع هم مشکلاتی را داریم ، در بحث برنج، سهمیه شهرستان برنج تایلندی و برنج هندی است که عاملین مراجعه کرده اند که برنج تایلندی با متقاضی کمتری روبرو بوده است و چه کسی جوابگوی ضررما خواهد بود.

شریفی،رئیس صنعت ،معدن و تجارت گچساران درادامه هم گفت:تفاهم نامه ای بین معاون اول رئیس جمهور و وزارت صمت منعقد شد که ظرفیت بسیج کمک کار جهادکشاورزی در بحث تنظیم بازار باشد چرا که در سنوات گذشته نیز در بخش تنظیم بازار نیز خود بسیجیان پای کار آمدند.

وی افزود:در بحث سهمیه برنج تایلندی به شهرستان، تجربه ما نشان می دهد که شهروندان استقبال کمتری نشان داده اند، اما باید این موضوع نیز به خوبی مدیریت بشود چرا که هدف تنظیم بازار است و اینکه سهمیه ای جذب بشود و توزیع بشود بهتر از این است که اصلا سهمیه ای اختصاص نیابد.

شریفی تصریح کرد:اداره صمت تا هرجایی که قانون اجازه می دهد در راستای کمک و خدمت به مردم از هیچ تلاشی نیز فروگذار نخواهم بود، بنابراین سامانه 124را داریم که بایستی با جهاد کشاورزی نیز لینک ‌بشود هرچند فرایند بازرسی ها به سمت ساماندهی و الکترونیکی شدن می رود.

رئیس صنعت ،معدن و تجارت گچساران اظهارکرد:این موضوع هم حائز اهمیت است که درقالب گشت مشترک کنار جهادکشاورزی هستیم،اما یکسری کالا درسبد مصرفی خانوار مهم هستند به عنوان نمونه  تامین مرغ بسیار ضروری است که باید سعی کرد نرخ مرغ را به تعادل رساند اما باید توجه کرد فراوانی مقدم برقیمت است.

راهی،رئیس اتاق اصناف در این جلسه هم گفت: همکاری که با ستاد تنظیم بازار داشته ایم اینکه افرادی که پروانه کسب در تمامی نقاط  داشتند را شناسایی کردیم که درنتیجه خدمات بهتری به مردم را داشته باشند.

وی افزود:هدف رضایت مردم است و دغدغه مسئولین نیز دغدغه بازاریان است،بنابراین هر صنفی که تخلف کند به شدت برخورد خواهد شد،اما در بحث مرغ وقتی با کمبود مرغ مواجه باشیم نمی توان به شکل دستوری تنظیم کرد و خودبه خود فرصت سوءاستفاده به یک سری افراد را می دهد که در این حوزه دخل و تصرف و یا دلال بازی کنند.

راهی تصریح کرد:اگر کالا به اندازه کافی باشد و سرانه منصرف هر شهر را در نظر بگیریم قطعا نیاز به بازرسی و نظارت خیلی کمتر خواهد شد چون رقابت سالمی بین فروشنده ها می شود اما کم باشد هرچقدر هم کنترل و جریمه کنیم مثمر ثمر نخواهد بود.

 وی ادامه داد:به هرحال با هر صنفی که پایش را از گلیمش اضافه کند قطعا برخورد خواهیم کرد،دربحث مرغ سه درصد سهم عمده فروش ما از محل تهیه تا کشتار می شود و از کشتار تا بازار نیز 10درصد است،بنابراین عامل باید رضایت توزیع داشته باشد و باید همه جوانب ها هم در نظر گرفته شود.

عطازاده درادامه گفت: طبق تصمیمات کشوری مرغ زنده باید ۱۹هزارتومان داده شود، ۲۹هزارتومان عمده فروش به مغازه دار و مغازه دار نیز ۳۱تومان باید به مشتری بدهد،اما این قیمت رعایت نمی شود چرا در حال حاضر مرغ 19هزارتومان به شهرستان ما نمی آیند اما چون بازهم کسری داریم قیمت مرغ نیز بالاتر آمده است.

راهی گفت:جای شکرش باقی است که بخاطر بیماری کرونا، عروسی ها و مجالس ختم تعطیل شده و مصرف مرغ در شهرستان به نوعی پایین آمده است و اگر این شرایط نبود بحث تامین مرغ خودش یک معضل بود.

رئیس اتاق اصناف هم تصریح کرد:بنابراین اتاق اصناف بیشترین کمک درتنظیم بازار را دارد نه ادارات، هرچند قیمت مرغ در شهرستان نسبت به روزهای گذشته با کاهش مواجه بوده است  اما با یک یا دو تن مرغ نمی شود بازار را تنظیم کرد چرا که حدود 16تن مصرف سرانه شهرستان است و باید در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.

راهی گفت:سهمیه قبل برنج تایلندی راعاملین توزیع کردند اما بازهم استقبال کم بود، اما می شود به برخی نهادها و ... اختصاص داد،بنابراین در بحث تنظیم بازار تصمیماتی اتخاذ بشود که نه سیخ بسوزد و نه کباب.

شریفی،رئیس صمت گچساران درادامه هم گفت:این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد که نبایستی خرید برنج تایلندی و هندی را با هم به خریدار تحمیل کرد .

شهبازی،معاون امور عشایر گچساران در این جلسه هم گفت:به دلیل نبود میدان عرضه دام با مشکل روبرو هستیم چرا که با قیمت پایین از دامدار می خرند و با قیمت بالا درشهرستان به فروش می رساند که خواهشمند است این موضوع نیز پیگیری و مرتفع شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها