نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
11. آذر 1400 - 12:00
مدیرجهاد کشاورزی گچساران گفت: معتقدم که مشکل قیمت مرغ کشوری است و باید واسطه ها حتی الامکان حذف شوند و نهاده ها با کیفیت و سرعت بیشتری به دست مرغداران برسد .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، لیلا عطازاده،مدیر جهاد کشاورزی گچساران در پاسخ به چرایی افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر در این شهرستان گفت:بایستی توجه داشت که قیمت مرغ زنده در سطح کشور جهت ارجاع به کشتارگاه ها هرکیلو 21هزارتومان مصوب شده است،در نتیجه هم 28هزارتومان نیز کشتارگاه ها به عاملین فروش عرضه می کنند که در بازار هم به قیمت 31هزارتومان به فروش برسد.

وی افزود:اما متاسفانه تنها 60درصد از این نیاز مردم در استان ما تامین می شود و 40درصد باید از شهرستان ها و استان هلای مجاور تامین شود ،بنابراین وزیر جهاد کشاورزی هم خروج مرغ زنده از استان ها را ممنوع کرد که هر استانی باید تنها استان خودش را تامین کند که اگر مازادی هم داشته باشند باید به عنوان استان کمکی عمل کنند و این امر هم برای سایر  استان ها مشخص شده است.

 عطازاده افزود:با این حال استان کمکی ما هم استان فارس است و اما در ادامه استان فارس نتوانست آنچنان که باید و شاید نیاز خودش را تامین کند و درنتیجه هم نتوانست در تامین مرغ گوشتی به استان ما هم کمک مطلوبی صورت دهد که قطعا با چنین اوضاعی هم با کمبود مرغ مواجه می شویم.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت:ولی چرا تعداد مرغداری ها در شهرستان و استان ما کم است اینکه زمانی که اخذ مجوزات مرغداری ها آغاز شد عرضه مرغ و تخم مرغ به صورت آزاد بود و اینگونه نبود که بین استان ها منعقد وبسته بشود،بنابراین در برخی استان ها هم بیشترین مرغداری ها احداث شده و به تبع نیز در برخی استان ها مرغداری های کمتری بنا به جمعیت شان احداث شده است.

وی ادامه داد:اگرچه ظرفیت مرغداری ها در کل کشور تکمیل شده است و اگر کسی هم متقاضی بشود اجازه احداث مرغداری را نمی دهند، بنابراین ما بایستی با همین ظرفیت 60درصدی مرغداری هایمان کار کنیم،حالا در برخی روزها در شهرستان ما مرغ موجود است و می توانیم نیاز شهرستان را مرتفع کنیم و به آن نرخ مصوب نیز کشتار و وارد بازار کنیم اما در برخی روزها نیز این نیاز شهرستان تامین نمی شود و به ناچار باید از بیرون تامین کنیم.

 عطازاده درادامه اظهارکرد:بخاطر اینکه در حال حاضر نیز قیمت مصوب مرغ زنده (21هزارتومان) در مرغداری های گوشتی رعایت نمی شود و با قیمت های 23 تا 24هزارتومان به کشتارگاه ها عرضه می شود، درنتیجه هم قیمت مرغ در بازار با افزایش روبرو بوده است هرچند کشتارگاه ها هم  کیلویی31هزارو 500تومان به عامل فروشنده می دهد و امروز هم در بازار شهرستان ما مرغ گرم به قیمت های متفاوتی از 33هزارتومان تا 35هزارو 500تومان عرضه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران تصریح کرد:اما با این اوصاف بازهم برای این رفع مشکل تا الان 27تن مرغ منجمد به قیمت هر کیلو 20هزارتومان در سطح بازار شهرستان توزیع کرده ایم که این امر هم با نظارت جهاد کشاورزی و بسیج اصناف صورت می گیرد که به بهترین شکل ممکن دست مردم برسد.

وی افزود:قطعا هم در روزهای آینده نیز سهمیه های بیشتری به شهرستان اختصاص خواهد یافت که بتوانیم کسری مرغ را به نوعی جبران کنیم،اما مجددا اینکه قیمت مرغ زنده گران شده است دلایلی مختلفی دارد که از جمله می توان به افزایش قیمت نهاده های دامی،افزایش بیماری در مرغداری ها ،افزایش قیمت جوجه یکروزه و...اشاره کرد هرچند پرورش مرغ نیز صنعتی با ریسک بالاست.

عطازاده ادامه داد:البته حل این مشکل باید خارج از استان و در سطح کشوری صورت بگیرد،توجه کنید وقتی در استان های  همجوار (فارس و خوزستان )قیمت مرغ زنده بالا برود ما نمی توانید مرغدارمان را کنترل کنیم که با قیمت های پایین تری نیز عرضه کنند که در این صورت یا مرغ را قاچاق می کند و یا مجبور می شویم برای کسری با قیمت های بالا خریداری کنیم که نوعی دوگانگی قیمت دربازار هم ایجاد می شود که بازهم معتقدم که به صورت کشوری باید قیمت ها مصوب شود.

وی تصریح کرد:برای رفع این مشکلات نیز بایستی نهاده ها با کیفیت و قیمت مناسب و نیز به موقع به دست مرغداران برسد و حتی قیمت جوجه یکروزه هم کنترل و دست دلالان هم کوتاه شود،اگرچه بر روی کاغذ مصوباتی پیاده می شود اما مشکلات مرغداران بایستی در عمل مرتفع شود و اگر به مرغداران نیز فشار بیاوریم آنها هم مشکلات شان دو چندان می شود.

مدیرجهاد کشاورزی گچساران گفت:بنابراین جهت رفع این مشکلات طی روزهای آینده با مسئولین و متولیان امر در شهرستان نشستی خواهیم داشت، هرچند بازهم معتقدم که مشکل قیمت مرغ کشوری است و باید واسطه ها حتی الامکان حذف شوند و نهاده ها با کیفیت و سرعت بیشتری به دست مرغداران برسد .

انتهای پیام/

 

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها