نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
30. آبان 1400 - 7:51
مدیر کتابخانه های عمومی گچساران گفت: خدمات کتابخانه های محله ای باعث ایجاد رضایتمندی ساکنین محلات شده و این ارتباطات کتابداران ما با افراد محله منجر به جذب خیرین و استفاده از ظرفیت های آنان برای کمک به کتابخانه ها هم شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،کورش حسنی، مدیر کتابخانه های  عمومی گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اقدامات این نهاد گفت:هفته کتاب را به همه کتابداران، اهل قلم و همه دوستداران کتاب تبریک عرض می کنم،باید توجه اشت که تا سال 95 تنها پنج باب کتابخانه عمومی در گچساران دایر بود که امروز۱۳باب کتابخانه عمومی به مردم فهیم این شهرستان  نیز خدمات ارائه می دهند.

وی افزود:طرح هرمحله یک کتابخانه درسال 95 به پیشنهاد اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اجرایی شد که این طرح نیز در کوی کارکنان دولت، کوی پانصددستگاه، محله لبنان، محله سادات روستاهای ده جلیل خیرآباد ،بابا کلان و جدیدا هم کتابخانه محله رادک اجرایی شد.

حسنی تصریح کرد:اگرچه اولویت استقرار کتابخانه مطابق طرح، مکان های آسیب خیز بود و جامعه هدف مان هم بیشتر کودکان و نوجوانان بودند چرا که اگر حتی یک نوجوان را ازبزهکاری نجات دهیم به راه آوردن همین یک نفر در بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه خیلی موثراست و معتقدم که اگرفرهنگ کتابخوانی را بین ساکنین این محله ها نیز ترویج دهیم به تبع هم بزهکاری رخت می بندد.

مدیر کتابخانه های  عمومی گچساران ادامه داد:بنابراین این موضوع را آسیب شناسی کردیم و در مکان های که احساس می کردیم کودکان و نوجوانان در خطرهستند، دقیقا در همان مکان کتابخانه ایجاد کردیم یک کار ارزشمند فرهنگی که خروجی آن را در سال های آینده به وضوح هم خواهیم داد.

حسنی گفت:البته کتابخانه ها را از صِرف امانت کتاب خارج کردیم و تنها خانه کتاب نیست، بلکه یک فرهنگسرا دریک محله است با برنامه های متنوع فرهنگی از جمله شاهنامه خوانی،حافظ خوانی، آموزش قرآن و نهج البلاغه، قصه گویی، شعرخوانی، جمع خوانی و انواع نشست های کتابخوانی و معرفی کتاب و ده ها برنامه فرهنگی دیگر در این فرهنگسراها اجرا می شوند که ازفعالیت های مستمراین کتابخانه هاست.

وی افزود:با این وجود نیز یکی از ملزومات هر محله کتابخانه است چرا که اگر در ساماندهی بافت شهری درهرمحله و درگوشه ای از فضای سبز آن محله ۸۰الی۹۰مترزمین به کتابخانه اختصاص داده شود پس شهری زیبا و شاد خواهیم داشت.

مدیر کتابخانه های عمومی گچساران ادامه داد:البته خدمات کتابخانه های محله ای باعث ایجاد رضایتمندی ساکنین محلات شده و این ارتباطات کتابداران ما با افراد محله منجر به جذب خیرین و استفاده از ظرفیت های آنان برای کمک به کتابخانه ها هم شده است.

وی تصریح کرد:اقدامات خلاقانه کتابداران فعال ما در کتابخانه های محله ای و روستایی درزمینه نشست های کتابخوان و معرفی مشاغل به کودکان و نوجوانان باعث استقبال چشمگیری شده که با همکاری مراکز فنی وحرفه ای شهرستان تاکنون هم نمایندگانی از مشاغل مختلف به همراه ابزار کار درکتابخانه ها حضور و به معرفی حرفه های گوناگون پرداخته اند .

حسنی بیان کرد:در روستاهای که دارای کتابخانه عمومی هستند تلاش شده که اهالی روستا اعم ازکشاورز، دامدار، خانه دار، کودک و نوجوان وهمه و همه با کتاب دست و پنجه نرم کنند و همه دارای کارت عضویت کتابخانه باشند نمونه بارز آن روستای "ده جلیل" خیرآباد است که کسی نیست در آن روستا با کتاب بیگانه باشد.

وی اظهارکرد:کتابخانه عمومی همین روستا(ده جلیل) درسال۹۶بین صده ها طرح دوستدار کتاب روستا و عشایر مقام برتر را کسب کرد و درسال ۹۸هم درهمین جشنواره برگزیده شد و درجشنواره باشگاه کتابخوانی سال جاری از۲۷هزار طرح جزو کتابخانه های برترشد.

حسنی در پایان هم گفت:کتابخانه رودکی این شهرستان درسال ۹۷درجشنواره جام باشگاه کودک ونوجوان از۲۷هزار طرح جزو هشت باشگاه اول بودند و کتابخانه پاسارگاد بهارستان این شهر هم در جشنواره کودک ونوجوان و باشگاه بچه های ایران درسال۹۸برگزیده شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها