نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. مهر 1400 - 17:07
مجید نظری گفت:باور کنید وقتی مشاهده می کنم که درختی 500ساله طعمه حریق می شود و کاری هم از دستمان برنمی آید، دلم به درد می آید و این موضوعات بدجوری مرا عذاب می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،مجید نظری، رئیس منابع طبیعی گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اقدامات این اداره در مهار آتش سوزی ارتفاعات "گناوه لری" گچساران گفت:شب سه شنبه با تلاش های نیروهای امدادی آتش تحت کنترل درآمد و در ادامه نیز مهار شد که برای جلوگیری از شعله ور شدن مجدد آتش نیز 20نیروی امدادی در منطقه اقدام به شب مانی کردند.

وی افزود:متاسفانه در این آتش سوزی ده ها هکتار از جنگل ها و مراتع این منطقه طعمه حریق شده است که با توجه به صعب العبور بودن منطقه نیز در روزهای آینده میزان دقیق خسارت نیز بررسی خواهد شد.

نظری ادامه داد:موضوعی که مورد توجه است اینکه همچنان برای اطفای حریق از همان تجهیزات ساده و ابتدایی برای مهار آتش سوزی ها بهره می بریم، اگرچه از دیرباز تاکنون قول هایی برای تجهیزات مدرن و پیشرفته داده شده اما بین حرف تا عمل فاصله بسیار است چرا که معتقدیم باید بیشتر کار کرد تا شعار داد.

وی افزود:برای مهار آتش سوزی ها بایستی برنامه ریزی داشته باشیم، وقتی در منطقه ای آتش سوزی می شود کسی نباید منتظر نهاد و یا دستگاهی بماند در صورتی آتش سوزی خودش یک بحران بزرگ است و همه و همه، چه مسئول و چه غیر مسئول باید در همان لحظات اولیه پای کار بیایند.

رئیس منابع طبیعی گچساران تصریح کرد:بنابراین مسئول هم خودش به نوعی یک فرد است هرچند که باید پاسخگوی خیلی از موارد هم باشد اما اخلاق و انصاف هم حکم می کند که در بحران هایی اینچنینی همه و همه از هر قشری که باشند به یاری بشتابند گرچه خیلی از مردم هم در تمامی آتش سوزی های گذشته جانانه به یاری طبیعت شتافتند.

نظری اظهارکرد:شهرستان  گچساران در بحث صیانت از منابع طبیعی بودجه مشخصی دارد و آتش سوزی جنگل ها و مراتع که خودش نوعی بحران است ، پس می طلبد سایر نهادها و دستگاه ها نیز حمایت ها و پشتیبانی های لازم را انجام دهند،وقتی مدعی هستیم که منابع طبیعی ضامن توسعه پایدار هر سرزمین است حساب کار باید دست خیلی ها بیاید.

وی تصری کرد:امسال در شهرستان هزینه های بالایی برای مهار آتش سوزی ها نیز صورت گرفت،حتی تهییه همین بسته های آب معدنی برای نیروهای امدادی خودش نیازمند هزینه هایی است، متاسفانه امکاناتی هرچند ناچیز برای مقابله با آتش سوزی ها صورت می گیرد که متاسفانه علمی به ماجرا نگاه نمی شود به عنوان مثال تجهیزاتی همچون"آتش کوب" هیچ استفاده ای برای مهار آتش سوزی ها در جنگل های بلوط این شهرستان ندارد.

رئیس منابع طبیعی گچساران تصریح کرد:بنابراین باید بررسی شود با توجه به نیاز منطقه ، موقعیت جفرافیایی و نوع پوشش جنگلی منطقه نیز امکانات و تجهیزات مناسب نیز ارسال شود،به هرحال برخی استان های کشور شاید چندان درگیر آتش سوزی ها نباشند که بایستی در سطح کشور برنامه ریزی شود که امکانات و هزینه های بیشتری به مناطق مستعد آتش سوزی اختصاص داده شود.

نظری اظهارکرد:امسال نیز در بحث آتش سوزی ها 15دیدبان را بکارگیری کردیم و هر آتش سوزی که در شهرستان به وقوع می پیوست کارکنان منابع طبیعی با دیدبانان در کمترین زمان ممکن به منطقه اعزام می شدند و در همان ساعات اولیه آتش سوزی هم مهار می شدند،اما متاسفانه باز هم از دیدبانان حمایتی هم نشد.

وی ادامه داد:باور کنید وقتی با چشمانم مشاهده می کنم که درختی 500 ساله طعمه حریق می شود و کاری هم از دستمان برنمی آید، دلم به درد می آید و این موضوعات بدجوری مرا عذاب می دهد،به طور مثال امسال در منطقه نارک بیش از 400 هکتار  جنگل طعمه حریق شد،خسارتی که دیگر جبران نخواهد شد.

نظری تصریح کرد:وقوع آتش سوزی در جنگل های شهرستان یک فاجعه است ، اما واقعا برای مهار آتش سوزی ها تلاش های بسیاری انجام شد در حالی که خیلی از نیروهای امدادی تا 48ساعت کفش هایشان را از پا هم خارج نکردند، بنابراین اداره منابع طبیعی گچساران هشت نیروی مرد دارد با این تعداد نیرو کدام آتش سوزی را مهار کند؟.

رئیس منابع طبیعی گچساران تصریح کرد:امسال برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی ها در مراتع و جنگل های شهرستان بیش از 200کیلومتر آتش بُردر مناطق مختلف شهرستان ایجاد کردیم آنهم به عرض 6 متر،با این وجود کوه ها و ارتفاعات صعب العبوری در شهرستان داریم و هنگامی که دچار آتش سوزی می شوند به تبع نیز مهارش بسیار سخت می شود.

وی افزود:در همین آتش سوزی اخیر پایگاه مقاومت بسیج روستای گناوه  جانانه پای کار آمد و تلاش ها هم انجام دادند که به نوبه خودم نیز از تک تک عزیزان بسیجی تشکر می کنم،بنابراین انتظار داریم که کما فی سابق با توجه به گستردگی جنگل ها و حساسیت موضوعات آتش سوزی در شهرستان،از دیدبان ها نیز حمایت شود و متولیان امر بایستی با برنامه ریزی این مشکل را مرتفع کنند.

نظری اظهارکرد:در کنار چنین موضوعاتی عزیزانی با تمام توان در محرکه نبرد با آتش و در ارتفاعات گناوه لری به مقابله با آتش سوزی ها رفتند، اما بعضا مشاهده می شد که در پایین ارتفاعات هم عده ای از همشهریان شبانه اقدام به برپایی چادر می کردند و بی تفاوت به این موضوعات بدنبال برخی تفریحات خود هستندگرچه کمک کردن در چنین بحران هایی یاری همه اقشار را می طلبد.

رئیس منابع طبیعی گچساران تصریح کرد:به عنوان مثال در این آتش سوزی ها هزینه های زیای صورت می گیرد و برخی افراد مدعی هستند که ما دیدبان بکارگیری کرده ایم، و ردیف بودجه را تغییر و برای دولت نیز تعهد ایجاد می کنیم، اما آقایان مسئول بنگرید که در این آتش سوزی ها چقدر هزینه شده است و چه خسارت جبران ناپذیری به عرصه های طبیعی وارد می شود،حالا چند دیدبان از روستاهای اطراف نیز بکارگیری شوند تا از وقوع آتش سوزی ها پیشگیری شود به نظرم جای دوری هم نمی رود.

وی در پایان هم گفت:امسال برای اولین بار در کشور کارت "قرق بان" افتخاری برای تعدای از افراد شهرستان صادر کرده ایم، هرچند با همکاری برخی اهالی روستاها 12هزار کیسه نهال با بذر بلوط ،کنار و بادام در اختیار روستاییان قرار دادیم که در مناطق مختلف نیز کاشته شوند و این از جمله اقدامات منابع طبیعی است.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها