نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. مهر 1400 - 12:08
رزمنده گچسارانی گفت:برای رفتنم به جبهه، مادرم خیلی احساس نگرانی می کرد و به پدرم می گفت که هنوز بچه است و درجبهه یک جایی خوابش می برد و عراقی ها هم سرش را می برند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،دفاع مقدس در تاریخ ملت ایران، از دوران تأثیر گذار و فراموش نشدنی است و یادکرد خاطرات آن دوران، علاوه بر ارج نهادن به فرهنگ فداکاری و ایثارگری، زمینه‌ساز آشنایی نسل‌های آینده با فرهنگ جهاد و دفاع از حق و تمامیت ارضی ایران است.

در این جنگ نابرابر با دشمن تا دندان مسلح، رشادت‌هایی مثال‌زدنی و در نوع خود بی‌سابقه رقم خورد که بعضا از سوی رسانه‌ها کمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

بر این اساس پای صحبت‌های یکی از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس در گچساران نشستیم، تا از نقش آفرینی در صحنه های دفاع مقدس برایمان بگوید.وی هم اکنون کارمند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران است و از خبرنگاران و فعالین رسانه ای شهرستان نیز به شمار می رود.

*در ابتدا خود را برای ما معرفی کنید و اینکه در چه سالی وارد جبهه شدید و چه مدت حضور داشتید؟.

پرویز مددی هستم، متولد ۱۳۵۰ اهل روستای شهید پرور خربل گچساران. در مهرماه سال ۱۳۶۵و نیز فروردین سال۱۳۶۷در دو نوبت و جمعا به مدت ۷ ماه و۲۲ روز به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدم.

*اولین اعزام شما از کدام منطقه بود و از چه طریقی اعزام شدید؟.

 اولین اعزام بنده به منطقه شلمچه بود که از طریق ناحیه مقاومت بسیج شهرستان نیز اعزام شدم.

*قدری از حال و هوای آن دوران، همرزمان، دوستان و… بفرمایید؟.

اگر در یک جمله بخواهم بگویم واقعا دوران هشت ساله دفاع مقدس درس ایثار و فداکاری بود و بس، رزمندگان از هر نژاد،قوم ، مذهب و ... که بودند باهم قرابت،همدلی و اتحادی وصف نشدنی داشتند و برای دفاع از آرمان های والای این آب و خاک تا آخرین قطره خونشان نیز رشات ها و جانفشانی ها می کردند،بنابراین در این عرصه جنگ سخت از حضور نوجوانان 13ساله تا شخصیت های پا به سن گذاشته را شاهد بودیم.

*چگونه شد که به فکر جبهه رفتن افتادید؟.

 واقعیت امر هر وقت نوای "حاج صادق آهنگران" از طریق بلندگوی مساجد،رادیو و تلویزیون به گوشم می رسید شور عجیبی هم در دلم برای رفتن به جبهه نقش می بست ،حتی چندبار برای رفتن به جبهه هم نام نویسی کردم که به دلیل صغر سن اجازه نداند که نهایتا با دستکاری کپی شناسنامه ام مجوز حضور در دوره آموزشی جبهه را گرفتم.

*عکس‌العمل خانواده تان از رفتن به جبهه چگونه بود؟.

به هرحال در این سن که دانش آموز بودم کمی برای خانواده هم سخت بود، البته چون پدرم بارها در جبهه های جنگ تحمیلی به عنوان رزمنده حضور یافته بود و حضور نوجوانان را درک کرده بود مانعی برای حضورم در جبهه های جنگ نمی دید ولی مادرم خیلی احساس نگرانی می کرد و به طور مداوم به پدرم می گفت که هنوز بچه است و درجبهه یک جایی خوابش می برد و عراقی ها هم سرش را می برند.

*در طول دوران دفاع مقدس عنایت خدا را در کجا و چگونه دیدید؟.

 دشمن بعثی با حمایت کامل شرق و غرب و با تسلیحات نظامی پیشرفته به کشورمان تهاجم کرده بود و مدعی بود سه روزه در تهران جشن خواهد گرفت، بدون هیچ اغراقی باید بگویم اگر عنایت خداوند و رهبری حضرت امام (ره)نبود بدون شک چیزی از انقلاب اسلامی هم نمانده بود.

ما در ابتدای جنگ حتی کوچکترین امکاناتی هم نداشتیم و بعضا رزمندگان با سلاح های شکاری قدیمی به مقابله با دشمن می رفتند اما ایمان رزمندگان و توکل به خداوند متعال در سایه تبعیت محض از ولایت فقیه ،فتوحات بسیاری در جنگ برای ما به ارمغان آورد که به تعبیر حضرت امام(ره) ما درجنگ ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شکستیم.

*در کدام عملیات حضور داشتید؟.

در عملیلت کربلای ۵ حضور داشتم و در گردان "حاج علی اصغر حبیبی" بودم، کربلای 5 واقعا عملیات سخت و نفسگیری بود و گردان های عمل کننده هم به خوبی توانستند به مناطق از پیش تعیبن شده دست یابند.

*چند تن از همرزمان شهیدتان را نام ببرید؟

شهید بیژن آبگون ،شهید عباس رام نژاد، شهید جمشید دژ  و شهید رحمت علی اسماعیلی ،بنابراین شهات همرزمان و دوستان مان در آن شرایط بسیار سخت بود و تحملش نیز طاقت فرسا.هرچند هرچه امروز داریم به برکت خون شهیدان است.

به نظر شما مهمترین دستاورد جنگ تحمیلی چه بود؟.

باید توجه داشت که در فاع مقدس در مقابل نظام سلطه حتی یک وجب از خاک کشورمان را به ندادیم و این خود بزرگترین دستاورد است،امروز توانمندی،خودکفایی و خودباوری همراه با پشرفت ها  در عرصه های مختلف نظام اسلامی از برکات دفاع مقدس است و به وضوع شاهد هستیم که ایران اسلامی در صنایع پیشرفته نظامی،فناوری هسته ای،فناوری نانو، سلول های بنیادین حرف های زیادی برای گفتن در آوردگاه جهانی دارد.

هر آن‌چه از کلمات زیر به ذهن‌تان می‌رسد، بفرمایید؟.

گردانی که در آن حضور داشتید: گردان امام سجاد علیه السلام

نام یکی از دوستان شهیدتان: شهید صفر بازگیر

رهبر معظم انقلاب: امید دل مستضعفان عالم

راهیان نور: تداوم راه شهداء

کربلا: سرزمین قیام

نسل جوان امروز: پای کار

نسل جوان دیروز: نسل فداکار

شهادت: برترین آرزو

360 شهید شهرستان گچساران: خونین بالان عاشق

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف: جان جهان

صحبت پایانی خود را به عنوان حسن ختام بفرمایید؟.

ما برای حفظ این انقلاب و ملت کم بهایی ندادیم که بخواهیم به آسانی آن را از دست بدهیم،دشمن بداند که ملت بزرگ ایران اسلامی همچنان پشتیبان ولایت فقیه هستند و تا آخرین قطره خون شان هم از آرمان های انقلاب دفاع خواهند کرد،بنابراین باید برای بقای انقلاب اسلامی تلاش کنیم تا شهداء بیشتر به جامعه شناسانده شوند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها