نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
9. شهريور 1400 - 12:28
ایمان محمدپور نوشت:این روزها در استان مان تعدادی از مدیران استانی و شهرستانی متاسفانه به هر ریسمان پوسیده ای جهت حفظ صندلی خویش چنگ می زنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ایمان محمدپور فتح،فعال سیاسی اصلاحطلب  در کهگیلویه و بویراحمد در مطلبی نوشت: طبری در کتاب تاریخ الامم و الملوک که معروف است به تاریخ طبری، جلد پنج، صفحه سیصد و یک آورده است؛

مغیره بن شعبه فرمانروای کوفه بود وخبردار شد که معاویه قصد عزل او را دارد. چون عاشق ریاست و فرمانروایی بود، به اطرافیان خود گفت:اگر نتوانم فرمانروایی کوفه را برای خود حفظ کنم، دیگر هرگز به چنین مقامی دست نخواهم یافت، بنابراین پیشنهادی به معاویه می‌دهم که مجبور شود مرا ابقا کند.

مغیره به شام نزد یزید ین معاویه رفت و گفت:بیشتر یاران رسول الله از دنیا رفته‌اند و تو از همه آنها در فضل و دین و سیاست داناتری! ولی نمی‌دانم چرا پدرت معاویه، برای تو از مردم بیعت نمی‌گیرد تا پس از او حاکم شوی؟

یزید پرسید:آیا این کار شدنی است؟مغیره پاسخ داد:آری! شدنی است. سپس مغیره، نزد معاویه رفت و به او گفت:

بعد از عثمان، اُمت اسلام دچار اختلاف و خونریزی شد. یزید، جانشین خوبی برای تو خواهد بود تا بعد از تو پناهگاهی برای مردم باشد و از خونریزی و فتنه جلوگیری شود!

معاویه گفت:چه کسانی در این راه مرا یاری می‌کنند؟مغیره که بی‌صبرانه منتظر همین سوال بود، پاسخ داد:من از مردم کوفه برای یزید بیعت می‌گیرم و در این صورت، اهالی بقیه شهرها هم بیعت خواهند کرد.معاویه از پیشنهاد مغیره، خرسند شد و از عزل او منصرف شد تا مغیره بتواند برای یزید بیعت بگیرد.وقتی مغیره به کوفه برگشت به اطرافیان خود گفت:چیزی را دریدم که هرگز دوخته نخواهد شد!

چند روز بعد، مغیره برای محکم کاری و جلب اعتماد کامل معاویه، هیئتی ده نفره از یاران خود انتخاب کرد و به هر کدام از آنها سی هزار درهم داد تا به شام نزد معاویه بروند و به صورت نمایشی با یزید بیعت کنند و برای اطمینان خاطر معاویه، موسی فرزند خودش را هم همراه آنها به شام فرستاد!!!و...

از آنجایی که در مثل جای هیچ مناقشه ای نیست، هدف از ذکر این روایت، این بود که بتوانم شفاف تر به اصل موضوع  بپردازم.

حال و هوای این روزهای بعضی از مدیران استانی و شهرستانی ما که طبیعتا بعد از تغییر دولت، آهنگ تغییر آنها هم نواخته شده است، بی شباهت به حال مغیره در زمانی که متوجه شد که معاویه قصد عزلش را دارد، نیست و ضمن احترام به مدیرانی که عزت نفس خود را فدای هیچ میز و صندلی ریاستی نکرده و نمی کنند، اما تعدادی از مدیران استانی و شهرستانی متاسفانه مغیره را الگوی خود قرار داده و به هر ریسمان پوسیده ای چنگ می زنند جهت حفظ صندلی خویش..!!

در این راه، تعدادی از آنها به نماینده های اصولگرای استان با واسطه و یا بدون واسطه وصل می شوند و قول حمایت در دوره های بعد می دهند و تعدادی هم به لیدرها و سرشاخه های جریان اصولگرا در استان که فکر می کنند در دولت اصولگرای جدید تصمیم گیر هستند، وصل می شوند و به هر شکل ممکن، سعی می کنند صندلی ریاست خودشان را از دست ندهند.

کار به جایی رسید که حتی بعضی از شهرداران شهرهای استان هم جهت حفظ صندلی خویش، به جای گزارش عملکرد به مردم و اعضای شوراهای شهر جدید، که نتیجتا منجر به انتخاب آنها بر اساس شایستگی شود، برای حفظ صندلی خویش، دست به دامان نماینده ها و لیدرهای جریان اصولگرا شدند و بعضا موفق هم شدند...

 مغیره های استان فقط مربوط به این دوره و این دولت جدید نیستند، بلکه در دولت ها و در دوره نمایندگی نماینده های قبلی استان در مجلس شورای اسلامی هم از همین شیوه فریب جهت حفظ صندلی خویش استفاده کرده اند و بعضا موفق هم بوده اند و جالبه بدونید هستند مدیران و معاونان اداراتی که از دولت دکتر احمدی نژاد و حتی قبل تر در ادارات مختلف مسئولیت دارند، آن هم بدون هیچ گونه شایستگی و صرفا با الگوبرداری از مغیره بن شعبه..

این که آیا واقعا صندلی ریاست اینقدر ارزش دارد که انسان به خاطر حفظش، شخصیت و عزت نفس خودش را لگد مال کند یا نه، جای خود دارد. اما این که چطور نماینده ها و تصمیم گیران جریان های مختلف به راحتی فریب این افراد را می خوردند، انصافا جای تامل دارد!

با آرزوی نشستن شایستگان بر صندلی های ریاست و پاک شدن ساحت ادارت استان ما از مغیله بن شعبه ها..

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها