نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
3. شهريور 1400 - 16:00
اتابک گفت:موضوعی که امروز در بحث آب و استفاده های آب داریم ، مطالبه ای است که حق مردم است هرچند که کل اراضی کشاورزی شهرستان به یک مطالبه عمومی برای آبیاری تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،جلسه حفاظت از منابع آب گچساران با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

افضلی،رئیس منابع آب گچساران درابتدای این جلسه گفت:شبکه آبرسانی امامزاده جعفر درفاز اول در دست بهره برداری است و قریب به ۳هزارو ۴۰۰هکتار از منطقه پاکوه تا سراب نیز را شامل می شود که کشاورزان از این نعمت استفاده و تحولات این طرح باعث توسعه ، رونق کشاورزی و نیز ایجاد ثروت و اشتغال شده است امیدواریم بتوانیم این طرح بزرگ را به خوبی پیش ببریم تا مشکلاتی که بعضا وجود دارد نیز مرتفع شوند.

وی افزود:باتوجه به شرایط سال آبی اخیر و مشکلات زیادی که درخصوص کم بارشی و عدم بارندگی ها بوجود آمد ،بعضا باعث تنش های آبی شد که مجبور شدیم برای کشت زراعت درتابستان و پاییز با توجه به مصوبات جلسه اول، بتوانیم تنش آبی را پشت سربگذاریم و در نتیجه هم باغات سطح منطقه را تامین آب کنیم.

افضلی ادامه داد:البته تا اینجا هم موفق بوده ایم که امیداورم همکاری تعاونی ها در سطح روستاها و شبکه آب بران ادامه داشته باشد تا به خوبی از ظرفیت شبکه آبرسانی نیز بهره مند شویم.

شکوهی پور، نماینده تعاونی های آبران در این نشست هم گفت:اعتقاد ما براین بود که طرح آبرسانی امامزاده جعفر دو هدف داشت یکی تامین آب منابع زیرزمینی و دیگری تامین آب مزارع دیم در دشت ها و روستاهای همجوار،بنابراین این طرح تاکنون هم با کش و قوس های زیادی همراه شد.

وی افزود:یکی بحث زیربنایی طرح است که اولا جایگاه و ایستگاه پمپاز دارای مشکلاتی است و در این سالها دو بار تحت تاثیر سیل رودخانه قرار گرفت و موجب خرابی تاسیسات شد، و وم اینکه مصالح و ابزارات بکار رفته در این طرح خیلی تناسب با سراشیبی ها ، شرایط فیزیکی و جغرافیایی ها منطقه ما را ندارد.

شکوهی پور ادامه داد:به طور مثال لوله بکار رفته در این طرح توان تراکم و حجم آب را ندارد و شکستگی های پی در پی نیزایجاد می شود ، تعداد پمپ ها در این شبکه از 12پمپ به دو پمپ رسیده است و عدم نظارت در این طرح قابل مشاهه است در حالی که مدیریت خطوط اصلی پروژه ازیک نیروی انسانی متخصص و ماهر هم برخوردار نیست.

نماینده تعاونی های آبران تصریح کرد:اما در موضوعات روبنایی هم به اعتقاد بنده این طرح باید 3هزارو 500هکتار از مزارع شهرستان را تامین کند که از ابتدا تا الان هیچگاه شاهد چنین آماری هم نبوده ایم، حقیقتا بهره برداران روستاها ،بویژه روستای سرآب ننیز که 950هکتار زیر این طرح دارند و دارای سیستم بارانی هستند شاید در بهترین شرایط نزیک به 150هکتار تامین آب شوند آنهم به صورت ناقص.

وی افزود:این طرح از نظر زیربنایی اجرا شده  و خوب یا بد راهی هم ندارد، پیشنهاد این است که این طرح به یک شرکت بهره بردار تخصصی باید واگذار شود،که دارای چارت های لازم باشدتا بتوانیم این طرح را نجات بدهیم.

شکوهی پور گفت:آب منطقه ای خودش مجری است و خودش هم نظارت می کند در حالی که باید چارت تعریف کند و سازمان یافته عمل کند اما اینکه یک نفر را به عنوان متصدی و یک نفر را هم به عنوان آب بان که هیچگونه دوره تخصصی هم ندیده است،پس مشکل را حل نمی کند.

نماینده تعاونی های آبران ادامه داد:شکستگی ها لوله آبرسانی به علت این است که لوله ها خالی و پر می شوند و بحث هوا و تراکم آب موجب شکستگی می شود و البته نیز خاکی که روی این لوله ها ریخته شده از کیفیت خوبی هم برخوردار نبوده است،به هرحال باید سعی کنیم با تدابیر لازم نیز مشکلات رفع و برای کشاورزان هم مفید واقع شود.

وی افزود:به هرحال آب منطقه ای پای کار بیاید و نیروهای تخصصی بیاورد،ما اقدام برای تشکیل اتحادیه کردیم اما حمایتی هم نشد، در بحث بودجه ریزی هم بحث درآمدهای اختصاصی به این طرح برگردد و دوم اینکه اگر امکان دارد از محل دو درصد بخش نفت اعتباراتی در خصوص حفظ و نگهداری این طرح نیز منظور شود.

عطا زاده،مدیر جهاد کشاورزی گچساران هم گفت:با توجه به اینکه جهاد کشاورزی مسئولیت تامین امنیت غذایی را برعهده دارد باید بتوانیم از زمین های کشاورزی نیز بیشترین بهره برداری را ببریم، بنابراین سرانه دسترسی به زمین زراعی با افزایش جمعت کمتر خواهد شد که برای بهره روی بالا نیز نیازمندتبدیل زمین های دیم به آبی هستیم.

وی افزود:با انجام طرح شبکه آبیاری امامزاده جعفر در فاز اول، 3هزارو 500هکتار از زمین های آبی راشامل می شود،بنابراین قرار بود 6روستای این منطقه را تحت پوشش قرار دهد که متاسفانه از 12پمپ موجو تنها دو پمپ کار می کند، که قطعا جوابگوی این همه هکتار زمین نیست.

عطازاده ادامه داد:کشاورزان ما الان دغدغه دارند که نمی دانند آب دارند که کشت آبی بکارند یا آب نیست که دیم بکارند ،به هرحال آب منطقه ای تصمیم جدی بگیرد و تایین تکلیف کندو به ما اعلام بشود که به کدام روستا قرار است آب برسد تا با تعاونی ها نشست داشته باشیم و تصمم گیری کنیم.

افضلی گفت: در جلسه قبل مصوب کردیم که آب هیچ کشت و زراعتی را نمی توانیم تامین کنیم و قرار بود که خودتان به کشاورزان ابلاغ کنید.

عطا زاده درادامه هم گفت:با این اوصاف ما هیچ زمین آبی نداریم و عملا 3هزارو 500هکتارمان دیم است،با این وجود نیز عملکرد کشاورزان پایین آمده است،باید فکری شود که شرکت بهره برار پای کار بیاید تا این همه سرمایه گذاری از بین نرود.

وی افزود:به هرحال این همه هزینه شد که الان بگوییم آب نداریم آیا در این پروژه شکست خورده ایم،هرچند بیشترین روستایی که متضرر شده است روستای سرآب ننیز است.

قدمی، معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه نیز گفت:وضعیت آبی در کشور مان بر کسی پوشیده نیست و کشوری هستیم که در منطقه خشک جهان قرار داریم و بیشترین حجم آب هم در بخش کشاورزی مصرف می شود.

وی افزود:امسال وضعیت آبی برای کل کشور خشک بود و وزیر نیرو هم بیان کرد که در طول چهار سال گذشته دوسال سیلاب داشتیم و دو سال هم خشکسالی، درحالی که امسال در استان هم بیشترین خشکسالی را در حوزه شهرستان های سردسیری دنا و بویراحمد داشتیم.

قدمی اظهارکرد:در گچساران با وجود سد کوثر و ذخیره خوب این سد، در حوزه خیرآباد و لیشتر مشکلی خاصی نیست و در حوزه رودبال هم با کار جهادی مشکلات مرتفع شده است،هرچندلزوم تعامل کشاورزان و ذی نفعان در شبکه بهره بردار یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است و استفاده از منابع نیازمند تعامل همه دستگاه هاست.

وی اظهارکرد:شبکه آبرسانی امامزاده جعفر بیش از 60کیلومتر خط انتقال یک و دو کار شده است،شروع عملیات اجرایی طرح دهه 80 بود و جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر اقدام کرد اما بنا به شرایطی بعد از یک دهه پیشرفت خوبی هم متصور نبود که در سال 92به آب منطقه ای واگذار شد و با شرایط موجود و طبق جانمایی گذشته شروع و به بهره برداری نیز رسید.

قدمی تصریح کرد:در جلسات گذشته نیز مصوباتی منظور شد که متولی بهره برداری از شبکه آبرسانی امامزاده جعفر از طریق سازمان جهاد کشاورزی و با حمایت آنها صورت گیرد، درواقع آب منطقه ای نباید کارهای تصدی گری را انجام دهد اما همچنان همکاری های لازم را انجام داده است.

وی ادامه داد:بحث الگوی کشت هم بسیار مطرح است و ایراداتی هم منظور شده که در بحث سرآب ننیز هم یکی عدم رعایت الگوی کشت است و طبق برنامه شبکه الگوی کشت باغی وجود نداشته است، بنابراین اگر قرار باشد مشکلات حل بشود می بایست هم تمام دستگاه های متولی و اجرایی و در راس جهاد کشاورزی تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای استان گفت:طرح شبکه آبرسانی امامزاده جعفر 10 پمپ و دو پمپ رزور دارد،که یک پمپ 360لیتر برثانیه قابلیت انتقال آب دارد اگرچه الان ما 250هکتار تحت کشت داریم که قائدتا نباید با یک پمپ هم مشکلی ایجاد شود.هر چند مشکلاتی در برخی موارد یگر شاهد متصور باشد اما یک پمپ هم جوابگو است.

وی ادامه داد:شرکت بهره بردار هم برای طرح منظور کردیم اما همکاری صورت نگرفت،الان هم آمادگی داریم که طرح را به صورت کامل واگذار کنیم،تمام تعمیرات را انجام می دهیم و پیرو صورت جلسات گذشته بحث واگذاری کل شبکه را به حوزه تحت امر جهاد کشاورزی خواهیم سپرد.

علیرضا اتابک،فرماندار گچساران در ادامه هم گفت:در گچساران 32هزارو 225هکتار اراضی داریم،کل سطح زیر کشت در امامزاده جعفر فاز اول 3هزارو 500هکتار و در فاز دوم نیز 3هزارو 200هکتار است.

وی افزود:سطح زیر کشت آبی 17هزار هکتار و دیم هم 16هزارهکتار است، سطح باغات 3هزار هکتار و اراضی آبیاری تحت فشار هم 12هزار هکتار است،اما چیزی که امروز در بحث آب و استفاده های آب داریم و مطالبه ای است که حق مردم است هرچند که کل اراضی شهرستان امروز به یک مطالبه عمومی برای آبیاری تبدیل شده است.

اتابک تصریح کرد:سهم ما از سدها هم برای آبیاری کشاورزی هم مشخص شده است، حتی در سد چمشیر که آبیگیری بشود بازهم سهم کشاورزی مشخص شده است،بنابراین هیچ اراضی نخواهیم داشت که در گچساران مورد استفاده قرار نگرفته باشد حتی در باباکلان هم طرح 550هکتاری آبیاری منظور شه که در حال اجرای خط انتقال است.

فرماندار گچساران ادامه داد:ارزش کاردر بحث اشتغال، تولید ، توسعه و از طرفی هم بحث گردشگری کشاورزی در آمایش سرزمینی این شهرستان مورد نظر است و وظایف هم کاملا مشخص ، بنابراین باید طرح ها از اصول و استاندارهای کیفی بالایی برخوردار بشوند.

وی افزود:اما الان بخواهیم کالبد شکافی برای جانمایی ایستگاه پمپاز طرح امامزاده جعفر داشته باشیم، آیا جبران خسارت می شود،بنابراین برای ایجاد یک پروژه و طرح، کارهای بزرگی باید صورت بگیرد تا به بهره برداری برسد،به هرحال شبکه ایجاد شده است و وظیفه داریم برای صیانت،پایداری و چرخه تولید آب بیشتر تلاش کنیم.

اتابک گفت:هرچند رعایت الگوی کشت در منطقه بسیار ضروری است،به هرحال ما هم وظایفی داریم بنابراین امسال با توجه به تنش آبی برخی موارد هم باید از سوی کشاورزان مورد توجه قرار گیرد،به هرحال برای انجام هرکاری باید مدیریت ها نیز صورت گیرد که با وجود سد کوثر هم هیچگونه تنش آبی در منطقه خیرآباد و لیشتر هم نداریم.

وی تصریح کرد:نحوه مدیریت از شبکه آبرسانی کار مدیریتی متولیان امر را می طلبد،به هرحال برخی عزیزان حداقل در عکس ها برای گزارش کار هستند که نشان دهنده علاقه مندی به کار است اما باید کار عملی و علمی و راندمانی برای کشاورزان هم داشته باشد.

فرماندار گچساران اظهارکرد:در بحث تخلفات و سرقت در حوزه دستکاری حوزچه ها باید نیروی انتظامی هم یاری کند،به هرحال جای ایراد است که لوله ای در یک نقطه فقط دچار حادثه شود،هرچند مکاتبات را در شورای تامین انجام داده ایم و در حال تعقیب کسانی هستیم که بخواهند ر سلامتی شبکه آبرسانی کشاورزان اخلال ایجا کنند،بنابران بای بررسی شود و اجازه داده نشود که کسی بخواهد بحث اختلال را در شبکه انجام دهد.

وی در پایان گفت:انتظار هم این استکه باید کارها تخصصی صورت بگیرد و به هرحال هیچ کم کاری در آب منطقه ای صورت نگرفته است چرا که حتی هزینه تعمیرات ونگهدای شبکه انتقال بسیار هم بالاست،به هرحال پروژه های خوبی در حوزه آب داریم و برای مبادله موافقت نامه و برای فعالیت در چرخه اقتصادی شهرستان هرچه زوتر نیز این پروژه ها هم بایستی با تلاش و تعامل دستگاه ها فعال شوند.

 انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها