نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. مرداد 1400 - 15:00
فرمانده سپاه گچساران گفت: در حال حاضر پنج واحد مسکونی در سی سخت تا مرحله اجرای سقف توسط نیروهای جهادی گچساران پیش رفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، در آخرین ساعات روز ۲۹ اسفندماه سال گذشته خبری مبنی بر وقوع زلزله 5.6 ریشتری در شهرستان دنا مخابره شد که بر اساس نخستین آمار ارائه شده از این حادثه طبیعی، بیشترین سهم تخریب‌ها نیز مربوط به شهر زلزله زده "سی‌سخت" بود.

قدرت این زمین لرزه به حدی بود که بخش زیادی از مردم شهرهای "سی‌سخت" و "یاسوج " در گهگیلویه و بویراحمد هم به خیابان‌ها آمدند، هر چند این حادثه تلخ و تاثربرانگیز بود اما خوشبختانه تلفات جانی از چنین اتفاقی هم ثبت نشد، درحالی که ۶۳ مصدوم و ایجاد خسارت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی به ساختمان‌های "سی‌سخت" نشان از وقوع یک حادثه تلخ زمستانی در این دیار می داد.

بنابراین،به مانند سنوات قبل این بار هم سپاه به میدان آمد و خود را در شرایط سخت و بحرانی در کنار مردم قرار داد و این در حالی بود که فرمانده سپاه فتح کهگیلویه‌وبویراحمد در همان ساعات اولیه زلزله سی سخت گفته بود که بسیج و سپاه استان با تمام امکانات در نقاط زلزله‌زده مشغول امدادرسانی هستند و ظرفیت خودرویی سپاه برای هر گونه آواربرداری و نجات آسیب‌دیدگان در حالت آماده‌باش کامل است.

سردار خرم دل نیز اضافه کرده بود که به منظور خدمات رسانی مطلوب به زلزله زدگان،  شهر  سی سخت  را به ۹ منطقه تقسیم درحالی که از بسیجیان و معتمدین خود محله ها استفاده کردیم تا اقلامی که متمرکز جمع آوری می شود ، توسط این عزیزان در محلات توزیع و  بدست زلزله زدگان برسد.

وی بازهم گفته بود که مجموعه سپاه و بسیج بعد از وقوع زلزله جزو اولین مجموعه هایی بودند که وارد شهر زلزله زده  "سی سخت" شدند، ارزیابی های اولیه نیز انجام شد و هر آنچه که در ساعات ابتدایی می توانستیم انجام دهیم را مد نظر قرار داده و آمبولانس هایمان را به شهر اعزام کردیم و یکی از اقدامات اولیه که توسط سپاه و بسیج انجام گرفت کنترل ورودی  و خروجی شهر سی سخت بود که به خوبی مدیریت شد.

هرچند سردار زهرایی، رئیس بسیج سازندگی کشور در نشست با رسانه ها هم بیان کرده بود که سپاه و بسیج در حوادث و بحران ها به مدل "قرارگاهی عمل کردن" رسیده است که می تواند برای سایر دستگاه ها و نهادها الگو باشد، بنابراین زلزله سی سخت برای سپاه و بسیج جدید نیست زیرا این دو نهاد به واسطه ماموریتی که دارند همواره با قرار گرفتن کنار مردم تهدیدهای انقلاب را به فرصت تبدیل و مشکلات را حل می کنند.

با این وجود، وی تصریح کرده بود که جهادگران بسیج سازندگی در حوادث غیر مترقبه در سه مرحله امداد و نجات، اسکان موقت و اسکان دائم در کنار مردم آسیب دیده حضور می یابند و نسبت به ارائه خدمات اقدام می کنند و در زلزله سی سخت نیز گروه های جهادی، سپاه و بسیج از دقایق اولیه در منطقه حضور پیدا کرده  و خدمت ارایه کردند در حالی که ۱۳۲ گروه جهادی خارج و داخل استان در جریان حادثه زلزله سی سخت و حل مشکلات آن پای کار آمدند.

رئیس بسیج سازندگی کشور درادامه نیز اشاره کرده بود که در زلزله سی­ سخت تعداد ۲۳۰ واحد مسکونی توسط بسیج و سپاه تعهد شده و تمامی پروتکل ها در ساخت و سازها رعایت می شود که مردم در آینده خسارت دیگری نبینند و علاوه بر ناظران نظام مهندسی ناظران خود بسیج تمامی مراحل ساخت را کنترل می کنند.

با این تفاسیر نیز از همان دقایق ابتدایی زلزله "سی سخت" نیز کار کمک رسانی به مردم آغاز شد و گروه‌های جهادی بسیج سازندگی ناحیه گچساران نیز به منظور کمک به امدادرسانی به منطقه اعزام شدند و خدمات مختلفی همچون پخت و پز غذا، پخش غذا، توزیع کمک‌های مردمی بین زلزله‌زدگان، برپایی چادر، آواربرداری ، تفکیک خانه های تخریب شده، کمک رسانی به تردد و بازکردن راه ها و دیگر خدمات را به زلزله زدگان ارائه دادند.

این در حالی است که حضور جهادگران بسیج سازندگی سپاه ناحیه گچساران از بدو وقوع زلزله در "سی سخت" باعث سرعت بخشیدن به خدمات رسانی ها در این شهر شد. هرچند مدتی است که ساخت و سازها در شهر زلزله زده سی سخت آغاز شده و بسیج سازندگی در کنار سایر دستگاه ها و نهادها در این مقوله نیز پیشگام بوده است.

با این وجود نیز سرهنگ باقر پسنده، فرمانده سپاه ناحیه گچساران در این خصوص هم بیان کرد:  سپاه و بسیج در کنار ماموریت ها و رسالت های اصلی خود موضوع کمک و خدمت رسانی به هموطنان در حوادث مختلف را با قوت انجام می دهد و به عنوان خادمان مردم از هیچ فرصتی برای خدمت رسانی دریغ نخواهند کرد.

وی افزود: در حال حاضر نیز ساخت و احداث پنج واحد مسکونی در شهر زلزله زده سی سخت توسط بسیج سازندگی این ناحیه مقاومت در حال کار است که تا مرحله اجرای سقف نیز اقدام شده است.

فرمانده سپاه ناحیه گچساران درادامه نیز گفت: در این راستا نیز گروه های جهادی را برای حضوری موثرتر در مناطق زلزله زده سی سخت سازماندهی کرده ایم که با هماهنگی های صورت گرفته جهت خدمات رسانی با تجهیزات و امکانات کافی به منطقه نیز اعزام می شوند.

پسنده در ادامه نیز تصریح کرد:باید توجه داشت که بسیج سازندگی سپاه ناحیه گچساران در عرصه های مختلفی همچون محرومیت‌زدایی، خدمات رسانی، اشتغال، عمران، فرهنگی، اقتصادی، تشکیل کارگاه های کوچک ،مبارزه با کرونا، کمک های مومنانه ،احداث خانه های مدجویان،آبرسانی به مناطق روستایی و نیز کمک رسانی به مناطق محروم و کم برخوردار شهرستان هم اقدامات شایسته ای انجام داده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها