نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. تير 1400 - 9:38
رئیس ستاد بحران گچساران گفت:بخش زیادی از جنگل های بلوط در این شهرستان طعمه حریق شده است هرچند امیدواریم با توجه به شب مانی نیروهای امدادی در کوه خامی و هلی برن نیروهای تازه نفس ، آتش سوزی ها تا عصر امروز هم به طور کامل مهار شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،بخش قابل توجهی از جنگل ها و عرصه های طبیعی شهرستان گچساران طی چند روز گذشته در محاصره شعله های سرخ آتش قرار گرفتند و در سایه کمبود تجهیزات تخصصی اطفای حریق نیز خاکستر شدند؛ هرچند آتش سوزی ها در بخش هایی هم مهار شده است اما نیروهای امدادی با توجه به شرایط موجود، همچنان در وضعیت آماده باش هستند.

با این وجود آتش سوزی جنگل ها و مراتع خطه زاگرس از بزرگترین دغدغه های دوستداران طبیعت است و هرچند این آتش سوزی ها در نهایت با تلاش نیروهای مردمی و متولیان امر مهار می شود،  اما بی تردید فرجام تلخ آن نابودی محیط زیست و منابع طبیعی کشورمان است. 

اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد که خطای انسانی و نیز سهل انگاری افراد از علل اصلی آتش سوزی درعرصه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بوده است و به گفته کارشناسان، همین امر تجربه ای سوزناک برای جنگل های زاگرس را رقم زده است. 

این روزها هم عرصه‌های جنگلی شهرستان گچساران در ارتفاعات "نارک و خامی" به دلیل شکل گیری جوامع پر تراکم گیاهی و جنگلی شاهد آتش سوزی های زیادی است که نمونه بازر آن سوختن 606هکتار از محدوده جنگل های این شهرستان در سال گذشته بود.

این درحالی است که حمید نارکی،مدیر ستاد بحران گچساران در گفتگوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص آخرین وضعیت مهار آتش سوزی جنگل های گچساران در مناطق نارک و خامی گفت:آتش سوزی ارتفاعات نارک از اواخر پنجشنبه شب هفته گذشته آغاز شد که بلافاصله هماهنگی های لازم با دستگاه های متولی امر صورت گرفت و نیروهایی از منابع طبیعی،محیط زیست و انجمن سبزگامان شهرستان نیز به منطقه حریق اعزام شدند.

وی افزود:صبح حادثه نیز فرماندار شهرستان به اتفاق جمعی از اعضای شورای تامین شهرستان در منطقه حضور یافتند و قرارگاه عملیاتی برای مهار آتش سوزی را در منطقه نارک ایجاد کردند، در ادامه نیز با پیگیری های فرماندار گچساران یک فرورند بالگرد از نیروی زمینی سپاه پاسداران جهت هلی برن نیروهای امدادی به منطقه نیز اعزام شد که در همان روز اول چند سورتی پرواز صورت گرفت.

نارکی ادامه داد: ،با توجه به تراکم پوشش گیاهی و جنگلی منطقه نارک، گستره آتش سوزی از دو سمت حوزه آبریز شیخ خواجه(جمو) و دیگری تنگ نارک ادامه پیدا کرد که همان روز اول با تلاش نیروهای امدادی حوزه "شیخ خواجه" مهار شد اما در منطقه تنگ نارک مهار آتش سوزی ها با سختی همراه شد.

مدیر ستاد بحران گچساران افزود:اما پس از گذشت چند روز و با وجود تلاش شبانه روزی و جانانه نیروهای امدادی متاسفانه گستره آتش سوزی در تنگ نارک از محدوده منابط طبیعی خارج شد و به سمت مناطق حفاظت شده کوه خامی کشیده شد،با این حال استاندار کهگیلویه و بویراحمد در منطقه حضور یافتند و جلسه مدیریت ستاد بحران با حضور معاون استاندار و جمعی از مدیران کل در گچساران تشکیل شد و مصوب شد که همه دستگاه ها پای کار بیایند.

وی درادامه تصریح کرد:باید توجه داشت که آتش سوزی نارک در چند مرحله مهار شد،اما متاسفانه با توجه به پوشش متراکم جنگلی منطقه،وزش بادهای شدید و صعب العبور بودن باز هم شاهد شعله ورشدن منطقه بودیم که درنهایت آتش هم از سمت نارک به مناطق حفاظت شده کوه خامی رسید که درحال حاضر با تلاش نیروهای امدادی آتش تحت کنترل درآمده است که به زودی هم مهار کامل می شود.

نارکی ادامه داد:البته باید توجه داشت که یک روز بعد از آغاز آتش سوزی منطقه نارک هم شاهد آتش سوزی ارتفاعات خامی در مناطق مارین،نیمدور و فتح بودیم،که در همان ساعات اولیه نیروهای امدادی را به سمت منطقه گسیل دادیم و همزمان با مهار آتش سوزی در منطقه نارک نیز هلی برن نیروها به ارتفاعات خامی انجام گرفت.

مدیر ستاد بحران گچساران اظهارکرد:وضعیت کوه خامی در مناطق مارین،نیمدور و فتح در برخی نقاط مهار شده است و امیدواریم که تا عصر امروز نیز منطقه خامی نیز مهار  کامل شود،باید توجه کرد که در مهار آتش سوزی ها از نیروهای تیپ 48سپاه فتح گرفته تا طبیعت دوستان همه و همه پای کار آمده اند و جانانه هم در مهار آتش سوزی ها همت می کنند.

نارکی تصریح کرد:اگرچه در مهار آتش سوزی های جنگل های گچساران 4 فرورند بالگرد به صورت متناوب در منطقه حضور یافتند و کار امدادرسانی و هلی برن نیروهای امدادی را انجام دادند که در حال حاضر دو بالگرد جهت هلی برن نیروها در شهرستان حضور دارد.

وی درادامه درباره اقدام شایسته فرماندار گچساران هم گفت:به هرحال نیروهای مردمی و حتی افرادی به صورت خودجوش در مهار آتش سوزی ها ما را یاری می کنند، روز گذشته نیز یکی از نیروهای امدادی در حالی پای به منطقه حریق می گذاشت که کفش نامناسبی پوشیده بود به همین جهت فرماندار گچساران که شاهد این صحنه بود کفش خود را از پای درآورد و تقدیم نیروی امدادی کردند.

نارکی در پایان هم افزود:برآورد خسارت آتش سوزی ها در دست بررسی قرار دارد،اما می توان گفت که بخش زیادی از جنگل های بلوط در این شهرستان طعمه حریق شده است،امیدواریم با توجه به شب مانی نیروهای امدادی در  کوه خامی و  هلی برن نیروهای تازه نفس ، آتش سوزی ها تا عصر امروز هم به طور کامل مهار شوند.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها