نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. خرداد 1400 - 13:02
آتش‌سوزی بخشی از عرصه‌های جنگلی گچساران که از روز پنج شنبه آغاز شده بود ،با حضور بالگردها همچنان ادامه دارد و هنوز خبری از مهار کامل آن نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، هر ساله با شروع فصل گرما قسمت وسیعی از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد به ویژه بلوط های  زاگرس به دلیل کمبود امکانات، نیروی انسانی متخصص و تجهیزات پیشرفته اطفاء حریق، تبدیل به خاکستر می شوند به گونه ای این موضوع به تراژدی تلخ و سریال ادامه داری تبدیل شده که هرگز تمام شدنی نیست.

این روزها آتش سوزی های گسترده و سریالی در حالی مراتع و جنگل های گچساران را در خود می بلعد که هنوز به سبک انسان های اولیه با وسایل ابتدایی مانند شاخ و برگ درختان، بیل ، کلنگ و ... به مقابله با چنین بحران و حوادثی می رویم.

هرچند کارشناسان امر بر این باورند که آتش سوزی در تمامی کشورها رخ می دهد اما کشورهای پیشرفته با ایجاد ناوگان پیشرفته و واکنش سریع، آتش سوزی ها را به گونه ای مهار می کنند که حداقل خسارات را به همراه دارند اما در کشورمان به علت نبود سیستم آمایش و کنترل لحظه ای و نیروی انسانی متخصص و همچنین تجهیزات اطفای حریق ابتدایی و قدیمی خسارات  آتش سوزی ها بسیار گسترده و به نوعی هم غیرقابل جبران است.

این در حالی است که روز گذشته استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست ستاد مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد گفته بود که امسال با توجه به کاهش بارش در استان با خشک‌سالی مواجه هستیم و این بحران فقط برخی دستگاه‌های متولی را درگیر نمی‌کند و اگر درست مدیریت نشود ممکن است که همه دستگاه‌ها درگیر شوند.

کلانتری درادامه به بحران آتش سوزی جنگل‌ها اشاره و گفته بود که کهگیلویه و بویراحمد یکهزارو 200 نیروی آموزش دیده در حفاظت از منابع طبیعی دارد و از مهم‌ترین کارها در پیشگیری از آتش‌سوزی شناسایی افراد و عوامل انسانی مسبب است، چرا که با هر آتش‌سوزی علاوه بر باد رفتن و ورود خسارت به منابع طبیعی و محیط زیست باعث تلف شدن بسیاری از منابع اعتباری استان می‌شود که به زحمت اختصاص می‌یابد.

استاندار نیز ادامه داده بود که امسال منابع اعتباری بسیار مناسبی برای استان در نظر گرفته شده و برای خرید بالگرد چهار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است،بنابراین  دستگاه‌ها باید در مواقع بحرانی همکاری و تعامل داشته باشند، مدیران علاوه بر تلاش فردی و کمک در مواقع بحرانی و پخش آن از تلویزیون، باید بتوانند با توان مدیریتی، مجموعه خود را پای کار بیاورد.

وی با تأکید بر استفاده از همه ظرفیت‌ها در مواقع بحرانی بیان کرده بود منابع و امکانات برخی دستگاه‌های متولی مقابله با بحران محدود است و در موارد ضروری باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

هرچند مسعود منصور، رئیس سازمان جنگلها  در نشست خبری اول خردادماه جاری با اشاره به اینکه طی سال گذشته آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع کشور ۳۰ درصد افزایش یافت، گفته است بر این اساس ۴۸ هزار هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی آسیب دیدند ضمن اینکه طی دو ماه اخیر نیز در کشور ۲۷۰ مورد آتش‌سوزی داشتیم که به دنبال آن ۴۲۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی خسارت دیدند.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات اطفای خرید هزینه شده است، نی زبیان کرده که  از سوی دیگر نیز بین ۵ تا ۷ درصد از آتش‌سوزی‌ها نیاز به بالگرد برای اطفا دارند که برای این کار از تجهیزات وزارت دفاع استفاده می‌کنیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بخشی از آتش سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها عمدی است، نیز افزوده بود که مسئولان باید طبق قانون با متخلفان در این حوزه به شدت برخورد کنند تا عامل بازدارنده باشد.

اگرچه به گفته کارشناسان در مناطق صعب العبور و شیب دار امکان جابجایی نیرو با روش های متعارف امکان پذیر نیست و باید نیروهای اطفای حریق با استفاده از بالگرد جابجا شوند این در حالی است که در کشور با کمبود بالگرد اطفای حریق مواجه هستیم و بالگردهای موجود نیز به میزان بسیار محدودی در کشور وجود داشته و بالگردهای مناسبی نیستند به گونه ای که از مخزن مناسب برای حمل آب برخوردار نبوده و بیشتر برای جابجایی نیرو استفاده می شوند.

بنابراین طبق اظهارات متولیان امر، فرهنگ‌سازی مولفه اصلی در پیشگیری از وقوع آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها بوده و نقش آموزش و فرهنگ سازی و توانمندسازی جوامع بومی و محلی در پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع بسیار نیز موثر است.

این در حالی است که مهار آتش سوزی های جنگل ها و مراتع گچساران که از عصر پنجشنبه در منطقه حفاظت شده کوه دیل به وقوع پیوسته، همچنان ادامه دارد، هرچند دو بالگرد کار هلی برن نیروهای امدادی را انجام می دهند اما صعب العبور بودن منطقه،گرمای هوا و نیز ورزش بادهای شدید کار مهار را با مشکل مواجه کرده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها