نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
31. ارديبهشت 1400 - 12:40
رئیس حفاظت محیط زیست گچساران گفت:دقایقی پیش آتش‌ سوزی مناطق حفاظت شده کوه دیل در گچساران با تلاش نیروهای مردمی و دوستداران طبیعت مهار شده، اما همچنان عملیات پایش تا حصول اطمینان کامل در این منطقه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، ولی رمضانی ، رئیس حفاظت محیط زیست گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه دیل این شهرستان گفت:دقایقی پیش آتش سوزی جنگل ها و مراتع در منطقه حفاظت شده کوه دیل پس از تلاشی همه جانبه مهار شد.

وی افزود:این آتش سوزی که از عصر روزگذشته به وقوع پیوسته بود با تلاش نیروهای محلی، محیط زیست،هلال احمر،دوستداران محیط زیست و...مهار شد.

رمضانی ادامه داد:اگرچه با اقدامات به موقع نیروهای امدادی گسیل شده به منطقه نیز متاسفانه حدود سه هکتار از مراتع و جنگل ها در این آتش سوزی طعمه حریق شده است. درختان بلوط، ارزن ، بادام کوهی، زالزالک و بَن از مهم‌ترین پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده کوه دیل به شمار می روند.

وی در پایان گفت:باید به این نکته مهم نیز توجه کرد که به جهت وزش بادهای شدید و هوای گرم منطقه بازهم امکان شعله ور شدن مجدد آتش وجود دارد؛ بنابراین،نیروهای امدادی جهت کنترل و پایش در منطقه حفاظت شده کوه دیل (جهت جلوگیری از هرگونه آتش سوزی مجدد) تا فردا شب نیزحضور خواهند داشت.

با این تفاسیر بافت کوهستانی و سخت گذر بودن مهمترین عامل افزایش خسارت ناشی از آتش سوزی در مراتع و جنگل های کهگیلویه و بویراحمد است و بیش از 80 درصد آتش سوزی های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سخت گذر این استان رخ می دهد که تا رسیدن نیروهای امدادی بخش وسیعی از جنگل از بین رفته است.

اگر چه باید توجه داشت که کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس از گذشته تاکنون دارای یک پوشش جنگلی مناسب بوده که متاسفانه سالانه به دلیل اقلیم، سخت‌گذر بودن و تعرض‌هایی که به عرصه‌های منابع طبیعی در فصل پائیز موقع کاشت ،در بهار بوته کنی گیاهان و تابستان نیز به لحاظ آتش سوزی‌ها در سایه بی مهری مسئولان و متولیان امر رو به سوی نابودی می‌رود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها