نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. ارديبهشت 1400 - 8:24
معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد گفته است که منطقه ویژه اقتصادی گچساران در سال 87در استان تصویب شده بود و در دولت نهم این مهم صورت گرفت، ولی به مرور زمان ایراداتی نیز هیات دولت و مجلس داشتند که تا این اواخر در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،صبح روز چهارشنبه ( 15 اردیبهشت ماه 1400 ) مجمع تشخیص مصلحت به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور اعضا تشکیل جلسه داد که با ایجاد منطقه ویژه اقتصادی گچساران در این جلسه موافقت شد.

در این نشست که با حضور روسای قوای مقننه و قضائیه برگزار شد و تعدادی از اعضای مجمع به صورت مجازی در آن حضور داشتند موضوع مصوبه ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی که در مجلس دهم تصویب و پس از مخالفت شورای نگهبان مجدداً بر آن اصرار شده بود برای تعیین مصلحت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه ابتدا گزارش کمیسیون اقتصادی مجمع و روند بررسی‌های مصوبه مورد نظر ارائه شد و سپس نقطه نظرات موافقان و مخالفان و نیز دیدگاه‌های نمایندگان قوه مقننه و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری به عنوان نماینده قوه مجریه مطرح شد.

 بر اساس این گزارش در پایان و با رأی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری -صنعتی شامل مناطق آزاد تجاری - صنعتی مهران در استان ایلام، سیستان در استان سیستان و بلوچستان، بانه - مریوان در استان کردستان، بوشهر در استان بوشهر،  قصر شیرین در استان کرمانشاه، اردبیل در استان اردبیل و  اینچه برون در استان گلستان به تصویب رسید.

 همچنین اعضای مجمع با ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی شامل مناطق ویژه اقتصادی لار و فسا در استان فارس،  ابرکوه و میبد در استان یزد،  زنجان در استان زنجان، گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد، سرو در استان آذربایجان غربی،  خواف و قوچان در استان خراسان رضوی، خرم‌آباد در استان لرستان، تاکستان در استان قزوین، شاهین شهر در استان اصفهان، و ساوجبلاغ در استان البرز موافقت کردند.

این در حالی است که غلامرضا تاجگردون و برخی رسانه های وابسته به وی مدعی این امر شده که منطقه ویژه اقتصادی گچساران توسط اقداماتی که وی انجام داده، صورت گرفته است.

هرچند تاجگردون در حساب کاربری اش در اینستاگرامش نیز چنین نوشته «که اواخر دولت دکتر احمدی نژاد و با پیگیریهای انجام شده گچساران و هفت نقطه دیگر به عنوان منطقه ویژه طی لایحه ای به مجلس ارائه گردید. کمیسیون تصویب و گزارش را به صحن علنی تقدیم کرد که دولت تغییر کرد و لوایح موجود را منجمله این لایحه را پس گرفت.

مجددا تلاشهای مضاعف صورت گرفت دولت لایحه را تقدیم کند. در لایحه جدید چند منطقه آزاد و منطقه ویژه جدید اصافه گردید و در مجلس این موضوع با مخالفت افراد خاص مثل توکلی و غیره روبه رو شد و کار به درازا کشید و به مجلس دهم رسیدیم .

در مجلس دهم در کش و قوس شدید بین مجلس و شورای نگهبان مجلس اصرار بر نظر خود داشت و موضوع به مجمع تشخیص رفت و بیش از دو سال باز هم با کارشکنی همان آقایان در مجمع متوقف تا بالاخره تصویب شد.

پیگیریهای مفصل صورت گرفت و برخی نمایندگان این مناطق واقعا خون دل خوردند و این کارشکنیهای بی مایه فقط توسعه و رشد این مناطق را عقب انداخت. از این به بعد یک تلاش مضاعف میخواهد تا نتیجه تلاش چند ساله به ثمر بنشیند» .

با این تفاسیر نیز رضایی، معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد در گفتگو با شبکه استانی دنا به این موضوع پرداخته و گفته بود که دو مفهوم داریم یکی منطقه ویژه اقتصادی و دیگری منطقه آزاد تجاری،که بحث منطقه آزاد تجاری بیشتر در مرزهای کشورمان وجود دارند.

وی اضافه کرده که منطقه ویژه اقتصادی به صورت عامیانه بیشتر شبیه یک شهرک صنعتی خواهد بود که ویژگی های خاصی در قوانین کار، عوارض کمرگی، قوانین تامین اجتماعی ، صادرات و... دارد؛ اینکه منطقه ویژه اقتصادی گچساران تصویب شد، یعنی یک شهرک صنعتی در اطراف گچساران ایجاد خواهد شد که ویژگی های خاصی هم به این منطقه می دهند.

رضایی ادامه داد:باید توجه داشت که این منطقه ویژه اقتصادی در سال 87 در استان تصویب شده بود و در دولت نهم این مهم صورت گرفت ولی به مرور زمان ایراداتی به هیات دولت و مجلس داشتند که تا این اواخر در مجمع  تشخیص مصلحت تصویب شد،اینکه اعتبار خاصی داده می شود به هرحال هر زیرساختی که بخواهد ایجاد بشود بایستی امکاناتی هم حتما باشد.

وی نیز گفته بود که ایجاد منطقه ویژه اقتصادی یا هر پروژه ای دیگر موجب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال را در پی خواهد داشت که  به تبع موجب رونق برای شهرستان و استان خواهد شد.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها