نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. ارديبهشت 1400 - 19:32
رئیس منابع طبیعی گچساران خبرداد؛
آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه دیل مهار شد
رئیس منابع طبیعی گچساران گفت:دقایقی پیش آتش‌ سوزی مناطق حفاظت شده کوه دیل در گچساران با حضور دو فروند بالگرد شرکت نفت مهار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،مجید نظری ، رئیس منابع طبیعی گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه دیل این شهرستان گفت:دقایقی پیش آتش سوزی جنگل ها و مراتع در منطقه حفاظت شده کوه دیل پس از تلاشی همه جانبه مهار شد.

وی افزود:این آتش سوزی که از صبح امروز به دلیل  انفجارات شرکت لرزه‌نگاری به وقوع پیوسته بود با تلاش نیروهای محلی، محیط زیست، منابع طبیعی و خود نیروهای لرزه نگاری مهار شد.

رئیس منابع طبیعی گچساران در ادامه گفت:با استفاده از بالگردهای شرکت نفت و گاز گچساران و نیز اکتشافات نفت استان فارس و با اقدامات به موقع نیروهای امدادی گسیل شده به منطقه نیز کمتر از سه هکتار از مراتع و جنگل ها در این آتش سوزی طعمه حریق شده است.

نظری تصریح کرد:درختان بلوط، ارزن ، بادام کوهی، زالزالک و بَن از مهم‌ترین پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده کوه دیل گچساران به شمار می روند.

وی در پایان گفت:به جهت وزش بادهای شدید و امکان شعله ور شدن مجدد آتش، نیروهای امدادی جهت کنترل و پایش در منطقه حفاظت شده کوه دیل تا صبح فردا حضور خواهند داشت.

با این تفاسیر بافت کوهستانی و سخت گذر بودن مهمترین عامل افزایش خسارت ناشی از آتش سوزی در مراتع و جنگل های این استان است و بیش از 80 درصد آتش سوزی های کهگیلویه و بویراحمد در مناطق سخت گذر این استان رخ می دهد که تا رسیدن نیرو های امدادی بخش وسیعی از جنگل از بین رفته است.

اگر چه باید توجه داشت که کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 20 درصد جنگل‌های حوزه زاگرس از گذشته تاکنون دارای یک پوشش جنگلی مناسب بوده که متاسفانه سالانه به دلیل اقلیم، سخت‌گذر بودن و تعرض‌هایی که به عرصه‌های منابع طبیعی در فصل پائیز موقع کاشت ،در بهار بوته کنی گیاهان و تابستان نیز به لحاظ آتش سوزی‌ها در سایه بی مهری مسئولان و متولیان امر رو به سوی نابودی می‌رود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها