نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. ارديبهشت 1400 - 14:04
رئیس منابع آب گچساران گفت: عدم هماهنگی برای توسعه باغات در منطقه ماهور باشت مشکلات تامین آبرسانی در اراضی کشاورزی این منطقه را بوجود آورده است که هر روز با تنش آبی مواجه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سید معصوم افضلی،رئیس منابع آب گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص مشکلات آبرسانی به اراضی کشاورزی منطقه ماهور باشت این شهرستان گفت: دو فاز آبرسانی دشت امامزاده جعفر در شهرستان داریم که فاز اول سه هزارو 400هکتار را تحت پوشش می گیرد و از منطقه پاکوه تا سربیشه، بید زرد، خربل، امامزاده جعفر و سرآب ننیز را شامل می شود.

وی افزود:این نکته مورد توجه است که بخشی از اراضی این مناطق که قابلیت کشاورزی را داشتند تحت پوشش این شبکه آبرسانی قرار گرفتند، هرچند فاز اول آبرسانی در مرحله بهره برداری است و با وجود کاستی ها و نواقصی هم که در حال حاضر وجود دارد، اما شبکه همچنان فعال است.

افضلی ادامه داد:فاز دوم شبکه آبرسانی  هم شامل اراضی منطقه خان احمد و اراضی بالا دست جاده گچساران به باشت از منطقه کلاغ نشین تا روستای تلخاب شیرین را شامل می شود که نزدیک به سه هزار و 100هکتار است که در مدار اجرایی قرار دارد.

رئیس منابع آب گچساران گفت:پیشرفت فیزیکی فاز دوم شبکه آبرسانی منطقه خان احمد بالای 90درصد است که در برنامه داریم که تا قبل از انتخابات 1400بتوانیم ایستگاه پمپاژ آبرسانی به منطقه خان احمد را استارت کنیم،به هرحال استارت به معنای بهره برداری نیست. بنابراین ایستگاه ما آماده است در صورتی که باقی عملیات های اجرایی پروژه تکمیل شده باشند که بتوانیم بهره برداری کنیم اما دیگر موارد اجرایی هنوز به مرحله تکمیل نرسیده اند و این امر فقط در حد یک آمادگی است.

وی افزود:اما در بحث مشکلات کشاورزان ماهور باشت نیز به دلیل اختلاف ارتفاعی که  اراضی کشاورزی با مخزن اولیه شبکه آبرسانی (فاز اول) داشته اندکه در واقع ایستگاه پمپاژ، فشار آب لازم در شبکه آبرسانی اراضی بالا دستی را تامین نمی کند و کشاورزان هم متقاضی بودند که اراضی شان بایستی به صورت آبیاری بارانی باشد.

رئیس منابع آب گچساران درادامه توضیح داد:به همین خاطر از سوی متولیان امر در این طرح نیز تصمیمی گرفته شد که مخزن شبکه آبرسانی فاز دوم در بالا دست منطقه پاکوه احداث شود که این اختلاف ارتفاع هم رفع شود و فشار آب را برای اراضی ماهور باشت تامین کند.

وی تصریح کرد:بنابراین کشاورزان منطقه ماهور باشت بایستی منتظر بمانند تا فاز دوم شبکه آبرسانی وارد مدار بهره برداری شود، متاسفانه برخی از کشاورزان این منطقه عجله کردند و بدون هماهنگی اقدام به زراعت و باغبانی در این منطقه کردند که مشکلاتی هم در بحث آبرسانی بوجود آوردند.

افضلی گفت:به هرحال با جهاد کشاورزی مکاتباتی در این خصوص داشتیم که ایستگاه پمپاژ شبکه آبرسانی فاز اول فقط 20درصد مربوط به باغات است و الان الگوی کشت باغات منطقه ماهور باشت بالای 40درصد در زیر شبکه آبرسانی رفته است این 20درصد قبل از طراحی ایستگاه پمپاز نیز مشخص شد، درحالی که توسعه باغ در فاز اول شبکه آبرسانی ممنوع بوده و همین موضوع باعث شده تا با مشکلات تامین آب برای کشاورزان هم مواجه شویم.

رئیس منابع آب گچساران تصریح کرد:با این وجود نیز عدم هماهنگی برای توسعه باغات در این منطقه مشکلات تامین آبرسانی را بوجود آورده است که هر روز با تنش آبی مواجه هستیم،هرچند با دست خالی و با همت کارکنان اداره منابع آب و تشکلات مردمی این ایستگاه پمپاژ(فاز اول) را سرپا نگه داشته ایم در صورتی که باید ایستگاه آبرسانی توسط شرکت های بهره بردار خصوصی اداره شود.

وی یادآور شد:در بحث اجرای فاز دوم برخی از روستاهای منطقه خان احمد هم به نوعی مانع اجرای هرچه سریعتر این پروژه شده اند، هرچند جلساتی هم با مسئولین شهرستان های گچساران و باشت هم در این خصوص تشکیل شده است اما هنوز نتوانسته ایم برخی روستاییان را قانع کنیم.

افضلی خاطرنشان کرد:یکی از بحث ها هم این است که برخی روستاهای منطقه "خان احمد" اجازه عبور خط لوله انتقال آب از درون روستا را نمی دهند، به هرحال تحلیل هایی دارند که از لحاظ فنی درست نیستند،حتی فرمانداری باشت هم به این قضیه ورود کرده است.به هرحال اتمام حجت کرده ایم که تا معارضات و مشکلات پروژه را هرچه زودتر رفع کنند تا اجرای پروژه بیش از این طول نکشد.

وی در پایان یادآور شد:به هرحال انجام امورات شبکه فرعی سه و چهار با جهاد کشاورزی است، حتی اگر شبکه اصلی یک و دو را هم آماده کنیم اما اقدامات شبکه سه و چهار را هم بایستی جهاد کشاورزی آماده کند که مردم بتوانند از این آب استفاده کنند و این مهم بدون همکاری جهاد کشاورزی میسر نخواهد بود.

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها