نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. فروردين 1400 - 20:01
یعقوب زراعت کیش گفت:مردم با نقش آفرینی در انتخابات و با انتخاب یک دولت متعهد انقلابی، می توانند تولید و شکوفایی اقتصادی را با تکیه برتوان داخلی و با محوریت اقتصاد مقاومتی تحقق بخشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سید یعقوب زراعت کیش،اقتصاددان و مدرس دانشگاه در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی؛ در خصوص شعار سال مبنی بر تولید،پشتیبانی ها و مانع زدایی ها گفت:رهبر معظم انقلاب اسلامی در تشریح جهش تولید در سال گذشته دو محور عمده را از عوامل اساسی عدم تحقق شعار سال برشمردند که شامل رفع موانع و عدم حمایت ها بود.

وی افزود:قطعا در سال جدید می توانیم موانع را دسته بندی کنیم به طوری که هم مجلس و هم قوه قضاییه می توانند با ورود به عرصه قانون گذاری و هم سیاست های اجرایی، در بحث تولید و حمایت از تولید را برای شکوفایی اقتصادی رقم بزنند و منویات حضرت آقا را در این زمینه تحقق بخشند.

زراعت کیش تصریح کرد:در خصوص موانع هم می توان به بحث قدیمی بروکراسی در کسب و کارها باشد که همچنان رتبه خوبی در بخش تسهیل کسب و کارها در سطح دنیا نداریم و یا خیلی از بنگاه های اقتصادی که در سطح کشور احداث می شوند بدیل اینکه دولت استراتژی مشخصی ندارد این بنگاه ها بر اساس مزیت های منطقه ای احداث نمی شوند.

وی ادامه داد:بنابراین هنوز ما مشکلات قانونی و اجرایی در مسیر سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سطح کشور داریم که به نوعی موتور محرکه تولید برای کشورمان است که مهمترین مشکل و مانع همان بحث نقدینگی است که دولت نتوانست این نقدینگی را در مسیر درستی در سطح کشور هدایت کند که منجربه تورم و عامل ضد تولیدی در سطح کشور تبدیل شد.

این اقتصاد دان تصریح کرد:به طور مثال تسهیلات و اعتبارات به کسانی که می خواستند کارآفرینی و اشتغالزایی کنند،داده نشد و یا حتی حمایت از بنگاه های نیمه فعال بدرستی انجام نشد،بنابراین از آنطرف در سطح کشور و در سطح بین الملل هم دیپلماسی اقتصادی صحیحی را برای فروش و بازاریابی کالاهای تولیدی مان نداشتیم.

وی درادامه اظهارکرد:از طرفی هم کالاهای غیر ضرور به شدت  چه از راه های قانونی و چه از راه قاچاق به کشور وارد شدند به طوری که تولید داخلی را تحث تاثیر قرار دادند،درحالی که بیش از 80درصد از کالاهایی که وارد کشور می شوند کالاهای واسطه ای هستند که در تولید سایر کالاها بکار رفته می شود.

زراعت کیش گفت:متاسفانه بسیاری از این کالاها را می توانیم درون کشور با کمترین هزینه تولید کنیم و باعث رونق تولید در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی، نفت و نیزخدمات شویم.

مدرس دانشگاه افزود:بنابراین راهکارهای مهمی هستند که می توان با یک برنامه ریزی و استراتژی مشخص و دقیق هم موانع را برطرف کنیم و هم حمایت ها را بدرستی داشته باشیم که قطعا نقش مردم در این خصوص هم بسیار حائز اهمیت است.

وی در پایان تصریح کرد:بنابراین مردم با نقش آفرینی در انتخابات و با انتخاب یک دولت متعهد انقلابی، دولتی که تمامی اجزاء و مدیرانش هم مدیران علمی ،اجرایی و انقلابی باشند و تولید و شکوفایی اقتصادی را با تکیه برتوان داخلی و با محوریت اقتصاد مقاومتی تحقق بخشند.

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها