نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. اسفند 1399 - 14:21
حجت الاسلام خادمی گفت:شایسته ‌گزینی یکی از اساسی ترین ویژگی های مهم تشکیل حکومت دینی در جامعه مدنی پیامبر(ص) الهی بود،لذا ایشان هرگز برای گماردن کارگزاران و حاکمان حکومتی به اشرافیت و طایفه گرایی بها ندادند و تقوا و تخصص نسبی ویژگی های اصلی در نصب حاکمان حکومت نبوی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، حجت الاسلام هادی خادمی،رئیس تبلیغات اسلامی گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی درخصوص جامعه سازی دینی در سیره نبوی گفت:بر اساس آیات و روایات معصومین(ع)، پیامبرِ اعظم(ص) و اعظمِ پیامبران علیهم‌السلام به عنوان آخرین فرستاده آسمانی ماموریت داشت که زمینه های بر پایی جامعه حق‌مدار و پیشرفته از لحاظ مادی و معنوی، عدالت گستر را فراهم نمایند.

وی افزود:بهترین معرف پیغمبر اکرم(ص) خداوند متعال است که در قرآن خیلی زیبا چهره پیامبر را ترسیم نموده است. پروردگار عالم در آیه ۱۵۹ سوره آل عمران به نبی مکرم(ص) می‌فرماید: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ» یعنی به موجب رحمتی که از جانب پروردگارت به تو شامل شده شما با مردم ملایم هستی، و اگر چنانچه انسان خشن و تندخویی بودی، مردم از گرد تو پراکنده می‌شدند.

 حجت الاسلام خادمی ادامه داد:بنابراین از این روی توفیق رسول الله(ص) در هدایت و جذب قلوب عرب مرتجع و جاهلی و برپایی جامعه مدنی اسلامی با وجود تمدن های پوشالی روم و ایران به جهت  اخلاق بزرگ و قدرت رهبری ایشان است که درخشیدند و دلهای مردم را تا ابد جذب خود کردند.

رئیس تبلیغات اسلامی گچساران تصریح کرد:پیغمبر ما از ناحیه مشرکین مکه آزار فراوانی دید، آنان مکرر ایشان و اصحابشان را با تمسخر و تهدید و شکنجه اذیت کردند تا جایی که برخی از یاران پیامبر (ص)بر اثر این رفتار مشرکین به شهادت رسیدند و از پسا هجرت در بدر و احد و احزاب هم تعداد کثیری از محبین پیامبر(ص) را شهید کرده و مسلمین را مصیبت زده نمودند.

حجت الاسلام خادمی در ادامه گفت: در واقعه فتح مکه وقتی رسول اعظم(ص) وارد شهر شدند و این گشایش بدون خونریزی حاصل شد شخصی با صدای بلند گفت:الیوم یوم الملحمه، یعنی امروز روز انتقام است و ما باید انتقام شهدای بدر و احد و... را  از شما بگیریم که این سخن وقتی به رسول خدا رسید حضرت به امیرالمومنین فرمودند:از طرف من اعلام کن که الیوم یوم المرحمه یعنی امروز روز رحمت و عفو و گذشت است.

رئیس تبلیغات اسلامی گچساران گفت : وقتی که مشرکین پرسیدند که شما با ما چه خواهید کرد آیا همه ما را از دم تیغ خواهید گذراند؟ فرمود که من رفتارم با شما کمتر از رفتار برادرم یوسف نسبت به برادارنش نخواهد بود. همان گونه که حضرت یوسف به برادرانش فرمود: امروز روز ملامت شما نیست و من از خطاهای شما می‌گذرم و از خداوند برایتان آمرزش می خواهم، پیامبر(ص) چنین برخورد مهربانی را نسبت به اهل مکه روا داشتند و حتی اجازه ندادند یک نفر به خاطر بدی‌های گذشته‌اش کشته شود.بنابراین  پرچم سفیدی را بر سر در خانه ابوسفیان قرار دادند و فرمودند هرکس می‌خواهد با ما دوستی کند به خانه ابوسفیان بیاید. فتح مکه از افتخارات اسلام است که تحت تاثیر اخلاق حسنه سیاسی پیامبر(ص) اسلام بود.

وی درادامه گفت:بنابراین شایسته‌گزینی یکی از اساسی ترین ویژگی های مهم تشکیل حکومت دینی در جامعه مدنی پیامبر(ص) الهی بود. ایشان در مقام اجرای فرامین و احکام الهی لاجرم می بایست حکومت بر پا کند . بسط عدالت و اقامه حدود بدون تاسیس حکومت امکان پذیر نیست. لذا ایشان هرگز برای گماردن کارگزاران و حاکمان حکومتی به اشرافیت و طایفه گرایی بها ندادند و تقوا و تخصص نسبی ویژگی های اصلی در نصب حاکمان حکومت نبوی بوده است.

حجت الاسلام خادمی اظهارکرد:برای ذکر نمونه می توان به ماجرای گزینش اسامه نوزده ساله برای فرماندهی لشکر مسلمین اشاره کرد. در آخرین روزهای عمر پر برکت رسول خدا(ص) که لازم بود حضرت علی(ع) در مدینه حضور داشته باشند،سپاه مسلمین را به فرماندهی اسامه به روم فرستاد و همه را به تبعیت از او ملزم کرد که مع الاسف عده ای به خاطر هوای نفس و دوری از مبانی علمی و سیاسی پیامبر(ص) با اسامه مخالفت عملی کردند.

وی با اشاره به انتخابات های پیش رو نیز گفت:باید توجه داشت که امروز در جامعه الگوگیری از سیره نبوی همان راه مبارزه با تحریم و مشکلات اقتصادی است، متاسفانه عده ای از مردم انتخابشان بر اساس معیار صحیح نیست، بلکه گوش به دهان سلبریتی ها و چشمانشان پر از نمایش های تبلیغاتی و پر زرق و برق افراد و جریان های سیاسی است ، بدون این که سابقه و تجربه و برنامه علمی و عملی کاندیداها را مد نظر قرار بدهند اقدام به انتخاب کرده و بعد برای چند سال خود و کشور را با خسارت مواجه می کنند.

حجت الاسلام خادمی با اشاره به شبهه جواز نقد معصوم با تشریح آیه های آغازین سوره مبارکه علق گفت: اولین کلمه ای که بر پیامبر نازل شد «اقراء» است. پیامبری که  به حسب ظاهر خواندن و نوشتن بلد نیست و سوادی برای  این که بخواهند بخوانند و بنویسند ندارند اما پرودگار به او می فرماید که بخوان. این آغاز علم لدنی پیامبر است. یعنی او چیزی می داند و می گوید که دیگران نمی دانند. در جریان اتصال به سر منشأ  وحی خطا معنایی ندارد. (نگار من که مکتب نرفت و خط ننوشتبه غمزه مسئله آموز صد مدرس شد) غمزه و گوشه چشم خدای متعال چنان علم و بصیرتی را به پیغمبر ما افاضه کرده است که به خطا نیفتد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها