نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. بهمن 1399 - 0:26
محقق و پژوهشگر رسانه مطرح کرد؛
جنگ روایت ها ، چیستی و چگونگی پیروزی در آن
شمس الهی گفت:رسانه ها امروز در دنیا ابزار جهت دهی هستند که در جنگ روایت ها، بدنبال حامیان عقلانی نیستند بلکه به صورت احساس حامیان و پیروانی برای خودشان برداشت می کنند که ماموریت شان هم تغییر ادراک جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، حجت الاسلام عبدالصالح شمس الهی، محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی در نشست فضای مجازی با موضوع "عملیات روانی و جنگ روایت ها "که به همت نهضت سواد رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد،گفت:شاید تعبیر خیلی از افراد نسبت به رسانه ها، تنها منحصر به بحث اخبار و خبررسانی باشد و اگر حتی این مورد هم صحیح باشد، در گذر زمان رسانه ها نیز تغییر ماهیت داده است.

تغییر ماهیت رسانه ها

وی افزود:بنابراین امروز در دنیایی زندگی می کنیم که گروهی بعضا انسان ها را بدون ارزش و جایگاه می نگرند و از منظر آنها چیزی که به انسان اهمیت می دهد همان پول ، جایگاه ، منصب و... است، همان کسانی که بمب اتم می سازند بر سر مردم هیروشیما فرو می ریزند و معتقدند که انسان در معادلات امروز جهان ارزشی ندارد.

شمس الهی تصریح کرد: اما چطور می شود که قدرت های بزرگ دنیا برای خبررسانی به همین انسان های که از منظر آنها هیچ ارزشی ندارند، اما میلیاردها دلار خرج نگهداری و فعالیت رسانه ای شان می شود، درحالی که ماهواره "هاتبر" ۱۳هزاردلار هزینه هر مگابات حمایتش است و "یوتل ست ای سون" هفت هزار دلار  "یاهست" پنج هزار دلار؛ و هر مگابایت که بخواهید بروی اینها فضا برای ارسال ترافیک داشته باشید چیزی در حدود چندین هزار هزار دلار بایستی پول بدهید.

هزینه های چند میلیارد دلاری شبکه من و تو

محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی گفت:شبکه ای مثل من و تو که قطعی برنامه ای در زمان پخش برنامه هم نداشته باشد روی چهار ماهواره هندل کرده است  و برنامه پخش می کند یعنی این 136هزار دلار در ماه فقط اجاره ماهواره می دهد.

دنیای رسانه،جنگ ایدئولوژی قدرت های بزرگ

وی افزود:در دنیای که انسان هیچ ارزش ندارد ،چرا اینقدر برای رسانه ها هزینه می شود و سالانه هزاران انسان بدست صاحبان همین تکنولوژی ها کشته می شود،بنابراین دنیای رسانه امروز دنیای خبر رسانی نیست و بخشی ازجنگ قدرت های بزرگ دنیاست.

شمس الهی تصریح کرد: در حقیقت رسانه امروز بخشی از جنگ بزرگ ایدئولوژی هاست و یکی از عرصه های آنها جنگ رسانه ای با مباحث مختلف است پس باید این پیش ذهن اشتباه را کاملا کنار بگذاریم و از رسانه های دنیا توقع خبررسانی را نداشته باشیم.

محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی گفت:با این وجود رسانه ها خبری را منعکس نمی کنند که در پشت پرده ها قصد و منفعتی برای جریان های حامی آنها وجود نداشته باشد ،رسانه ها بخش از جنگ اقتصادی،سیاسی،فرهنگی و ... دنیا هستند که در حال حاضر به بحث غیر اصلی خودشان می پردازند.

وی افزود:امروز کسی پیروز است که بتواند حس مناسب با روایتش را در مخاطب ایجاد کند و نه اینکه بتواند استدلال برای جامعه بیاورد و اصلا بحث قانع کردن اذهان عمومی مطرح نیست و بدنبال تغییر احساس در جامعه هستند.

تغییر ادراک جامعه،ماموریت رسانه ها

شمس الهی تصریح کرد: رسانه های امروز در جنگ روایت ها، بدنیال حامیان عقلانی نیستند و بدنبال این هستندکه به صورت احساس حامیان و پیروانی برای خودشان برداشت کنند و ماموریت شان هم تغییر ادراک جامعه است و به جای اینکه به خبرسانی بپردازند به تغییر ادراک در جامعه می پردازند و سعی می کند حس متناسب با کار و منافعاشان بوجود می آورند.

محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی گفت:جریانات ایدئولوژی در دنیا نه معتقدند که همه می فهمند ، از کمونیسم تا لیبرالیسم بگیرید هچکدام معتقد نیستندکه مردم می فهمند بلکه معتقدند که حاکمان و نظریه پردازان می فهمند ،هرچند بر روی تسخیر اندیشه مردم کار نمی کند و با درست کردن فعالیت ها مختلف حس و عاطفه مخاطب را به سمتی که نیاز دارند، هدایت می کنند.

در جنگ روایت ها عقل جایگاهی ندارد

وی افزود:در جنگ روایت ها عقل جایگاهی ندارد،پس بدنبال روایتی می گردند که به مخاطب حس اعتماد و یا عدم اعتماد،امید و ناامیدی،ترس و شجاعت،و... بدهد، احساس های مختلفی که جنگ روایت ها و نیز روایت های نو همه بدنبال ایجاد احساس هستند و نه بدنبال فهمیدن واقعیت ها.

ایجاد خبر و روایت صحیح

شمس الهی تصریح کرد: به طور خلاصه اینکه در جنگ روایت ها، اصلا بدنبال این که شما چیزی را بفهمید نیستند، پس اینکه شما حسی را پیدا کنید و این همانی است که او را به مطلوبش می رساند و ما برای ایستادگی مقابل این ترفندها  باید بتوانیم به عنوان فعال رسانه ای احساس خود را کنترل کنیم و دوم نیز روایت و خبر صحیح را ایجاد کنیم.

فرضیه دروغ بودن روایت رسانه معاند

محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی گفت:نکته دیگر نیز در عملیات روانی رسانه اینکه بدانیم در جنگ روایت ها، اصلی ترین فرضیه دروغ بودن روایت رسانه معاند است، وقتی به جملات بزرگان رسانه ای غرب مراجعه می کنیم وزیر تبلیغات آلمان نازی یک جمله مشهوری دارد که " دروغ را آنقدر بزرگ و با جزییات بگویید که باور نکردش سخت باشد".

وی افزود:بنابراین نباید جزییات یک خبر فرد رسانه ای را منفعل کند و اولین کاری که باید انجام دهید بایستی به اصالت خبر برسید، که اگر روایت های مختلف را کنار هم بگذارید و عناصری که با هم اختلاف دارند تفکیک کنید، به خبر عریان خواهید رسید.

 ایجاد حس همراهی در مخاطب

شمس الهی تصریح کرد: بنابراین عناصر خبری باید بررسی شود که کدام عنصر در اصل خبر در تضادند و می توان فهمید کدام اشتباه و کدام درست است، یکی از ترفندهای مهم در جنگ روایت ها تحلیلی آماری و افزایش دایره مخاطب است و به دنبال این است که در مخاطب حس همراهی ایجاد کند .

محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی گفت:نبایستی دنباله اضافه روایت ها نیز شما را حساس کرد، چرا که خود شما تبدیل به ابزاری برای خود راوی خواهید شد،یکی از تکنیک ها که در بحث جنگ روایت ها معتبر است،بحث  روایت ناقص است و برخی وقت ها جریان مقابل شما روایت ناقصی از یک موضوع مطرح می کند و اگر به روایت اصلی دقت نداشته باشید پس فریب ترفند را خواهید خورد.

نقش کلیدی ایدتورها در جنگ روایت ها

وی افزود: بنابراین ادیتورها(تدوین گرها) در جنگ روایت ها نقش کلیدی دارند و با ناقص و یا کامل بیان کردن یک موضوع یک احساس در مخاطب ایجاد می کند، حتی روایت پلکانی خودش یکی از همین ترفندهاست که اگر اصالت و اصل خبر را نتوانید پیدا کنید در این دام چنین ترفندهایی هم خواهید افتاد.

شمس الهی تصریح کرد: روایت پلکانی یعنی اینکه رسانه های همسو با همکدیگر روایتی را به صورت بخش بخش تولید و بیان می کنند و مخاطب روایت پلکانی اگر اصل خبر را نداشته باشد به هرحال یک پله و یا یک بخش  از این خبر را به هرحال می پذیرد و قبول می کند.

محقق و پژوهشگر رسانه و فضای مجازی گفت:بنابراین یک نیروی رسانه ای اول باید یاد بگیرد که در دام عملیات روانی نیافتد و اینکه جنگ رسانه ها را بر اساس اخلاق حرفه ای یاد بگیرید ،یعنی یک فعال رسانه ای بایستی همان گونه که آنها اقدام می کنند هم همانگونه به مقابله با آنها بپردازد.

رسانه ها ابزار جهت دهی در جامعه

وی افزود: رسانه ها امروز در دنیا ابزار جهت دهی هستند و دنبال عقلانیت در جامعه نیستند و به دنبال ایجاد حس در جامعه هستند ، پس در این صورت باید اولا اصالت خبر را در نظر داشته باشید و ثانیا اینکه باید خبر عاری از هرگونه شاخ و برگی را پیدا کرد و حاشیه ها را کنار زد.

لزوم نگاه تخصصی به رسانه

شمس الهی گفت:پس باید اصل خبر را پیدا کرد و بتوان فهمید طرف از این روایت چه قصدی و غرضی داردو اینکه باید نگاه تخصصی به رسانه ها داشته باشیم چرا که دشمن به صورت تخصصی در حوزه رسانه فعلیت  می کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها