نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. بهمن 1399 - 7:16
معاونت فضای مجازی دادسرای مرکز استان گفت:بازی های رایانه ای آسیب هایی شامل خشونت ، پرخاشگری،انحرافات اخلاقی ،افسردگی ،انزوای اجتماعی را به شخص منتقل می کنند، بنابراین خواهش داریم که خانواده ها نظاره گر دقیق تر و نیز وسواس بیشتری نسبت به اقدامات فرزندانشان در چنین فضای داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،حمید نادریان،معاونت فضای مجازی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان در نشست برخط که با همکاری نهضت سواد رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد با موضوع چالش بازی های رایانه ای برگزار شد، گفت:در بحث فضای بازی های رایانه ای، حقیقت ماجرا این است که اندکی عقب هستیم که بخشی ناشی از خلا قانون و برخی هم به وضعیت فرهنگی و اجتماعی درجامعه برمی گردد .

وی افزود: بنابراین در بسیاری از موضوعات اول تکنولوژی وارد کشور شده و بعد نحوه استفاده را یاد گرفته ایم که یکی از ایرادات وارد برجامعه ماست، هرچند در جوامع دیگر شاید به همین شکل باشد اما نه به صورت افسارگسیخته.

چالش بازی های رایانه ای

نادریان تصریح کرد:متاسفانه آسیب های اجتماعی در بحث جرایم رایانه ای ، اعتیاد رایانه ای ، انحرافات اخلاقی و دیگر معضلات از نمونه های بارزی است که گریبانگیر جامعه ما شده است، درحالی که نسل نوجوان و جوان کشورمان با پیشرفت دنیای رایانه ای و همه گیری فضای مجازی و تولد نرم افزارهای مختلف با تبعات و آسیب های فراوانی در این فضا هم روبروست.

وابستگی های افراطی و انحرافات اخلاقی

معاونت فضای مجازی دادسرای مرکز استان گفت: بخش عمده آسیب هایی که می توان بر این قشر جامعه برشمرد همین وابستگی های افراطی و انحرافات اخلاقی است ،در داسرای عمومی و انقلاب مرکز استان با موضوعات متعدی مختلف هستیم و برخی موضوعات نیز ناشی از اغفال هایی است که بر افراد کمک سن و سال و از سوی افراد سوءاستفاده گر اعمال می شود.

برخود قاطع با مجرمین رایانه ای

وی افزود:هرچند در دادستانی این امکانات را داریم و با قاطعیت با مجرمین چنین  فضایی برخورد خواهیم کرد، اما هرچند برخورد محکم و شدید باشد اما آن وضعیت و آلام روحی برنوجوان را دیگر نمی توانیم برگردانیم،از این جهت تلاش و نظارت خانواده ها در این باره را می طلبد، چرا که در بستر فضای مجازی دیگر با آن فضای سنتی روبرو نیستیم.

نسل بازی های رایانه ای

معاونت فضای مجازی دادسرای مرکز استان گفت: باید توجه داشت که با هشت نسل بازی های رایانه ای روبرو هستیم و اولین بازی که وارد کشورمان شد بازی های تی وی گیم بودند که به عنوان نسل اول کنسول های بازی های رایانه ای وارد  کشورد و استقبال هم شد، نسل دوم آتاری بود و نسل سوم و چهارم هم کنسول بازی سگا بود که اقبال بیشتری هم شد و مخصوص نسل های دهه 60بودند.

وی افزود:بعد بازی هایی با کیفیت بالاتر  همچون "پلی استیشن" به عنوان نسل پنجم مطرح شدند، که با رشد فزاینده کلوپ های بازی های رایانه ای همراه شد و بعد ها هم نسل گیم نت ها و ایکس باکس ها هم مطرح شدند که در طول ورود این بازی های رایانه ای حضور بسیاری از افراد از حیث علاقه مندی در سراسر جهان از میزان دو میلیون تا 42میلیون نفر را تخمین زدند و در کشورمان تا سال 1405تعداد افراد علاقمند را قریب به 39میلیون نفر تخمین زده شده است.

معرفی یک سایت بازی 

نادریان تصریح کرد:این ارقام اگر واقعی باشد کار را برای متولیان امر سخت خواهد کرد که این را می طلبد که با هم اندیشی خانواده ها و متولیان امر به چالش های این فضا ورود کنند، سایت " نظام ارزیابی و رده بندی سنی بازی های رایانه ای "(https://esra.ircg.ir)یک سایت جامع برای اینکه خانواده ها بتوانند بازی مناسب وضعیت سنی فرزندشان را ببیند که دارای رده بندی سنی،سبک بازی و... است.

نادریان تصریح کرد: شعار جالب این سایت "بهترین سن برای هر بازی و بهترین بازی برای هر سن است، بازی هایی که در این سایت معرفی می شوند بخش های خشونت آمیز و منافی عفت حذف شده اند و این سایت مبنایی است و آموزش های مختلف در بحث یادگیری به فرزندان و خانواده ها ارائه می دهد.

نادریان تصریح کرد: بازی های رایانه ای برای شرکت های سازنده بسیار درآمدزا هستند و بازی رایانه ای برخلاف تصور ما که جهت تفریحات ما طراحی شده است چنین چیزی نیست و ما خیلی از قوانین کپی رایت و دانلود کردن یک نرم افزار را رعایت نمی کنیم و ضعف هایی را به جهت پیوستن به کنوانسیون های جهانی را هم در این خصوص داریم.

ساخت بازی های رایانه ای در ایران

معاونت فضای مجازی دادسرای مرکز استان گفت:باید توجه داشت که تلاش های زیادی در ایران برای ساخت بازی های رایانه ای انجام شده و می شود، اگر چه در فضای مجازی دیر ورود کرده ایم اما نیازمند تلاش جهادی برای ورود به چنین بازی هایی هستیم و برخی نهادهای استانی همچون معاونت فضای مجازی سپاه فتح  نیز در این زمینه نیز تلاش های قابل تحسینی هم داشته است.

هنوز اول راهیم

وی افزود:بنابراین در این فضا هنوز اول کار هستیم،در خصوص نظارت خانواده بر فرزندش در بحث بازی های رایانه ای سه حالت می توان متصور شد، اول اینکه  خانواده ها سختگیری اعمال کند و فرزند را محروم از بازی کند که این امر در تربیت فرزند بسیار خطرناک است و حالت دوم تربیتی این است که در این موضوع افسارگسیخته و رها شده اقدام شود.

معاونت فضای مجازی دادسرای مرکز استان گفت:بنابراین حالت سوم در بین این دو حالت وجود دارد که در مقتضیات بستر خانواده شکل می گیرد چرا که باید مسئولیت اجتماعی خودمان را درک کنیم، بنابراین در فضای بازی های رایانه های خرید و فروش اکانت بازی ها هم فراوان شده و آن نوجوان و جوانان وقتی اقدام به فروش اکانت می کند تنها چیزی که می بیند همان وجه یا پول است که با فروش اکانت بازی ،شخص خریدار درخواست داده ها را می کند و به تبع مشکلات دیگری گریبان فرد و خانواده را خواهد گرفت.

آسیب های بازی های رایانه ای

معاونت فضای مجازی دادسرای مرکز استان گفت:بازی های رایانه ای آسیب هایی شامل خشونت ، پرخاشگری،انحرافات اخلاقی ،افسردگی ،انزوای اجتماعی و ... را به شخص منتقل می کنند که براساس تحقیقات علمی کودکانی که بازی های خشن را دنبال می کنند افکار پرخاشگری نیز دارند که به تبع مشکلاتی را برای خود و خانواده ها بوجود می آوردند.

محاسن بازی های رایانه ای

وی افزود: در حالی که بازی هایی هم وجود دارند که محاسن خوبی دارند، عملکرد چند وظیفه بروی کودک ،همکاری و کار تیمی ، تصمیم سازی و تفکر سریع که به کودک یاد می دهد که قدرت تفکر و حرکتی و عملکردی و فرایند تصمیم گیری اش را افزایش می دهد.

هجمه بازی های رایانه ای ارزش ها دینی

نادریان درادامه گفت:نظام رده بندی بازی های رایانه ای در کشورهای مختلف تدوین شده است و در کشورهای مختلف ورود قاطعانه پیدا کرده اند و کودک ده ساله حق ورود بازی رایانه ای سن 18را ندارد،در برخی بازی های رایانه ای ارزش ها دینی و مذهبی مورد هجمه نیز قرار داده شده اند که خانواده ها باید در این زمینه نیز هوشیار باشند.

مشکلات در بحث ساماندهی گیم نت ها

معاونت فضای مجازی دادسرای مرکز استان گفت:هرچند مشکلاتی در بحث ساماندهی گیم نت ها داریم و در برخی مکان ها تعداد گیم نت ها بسیار است و برخی هم فاقد مجوز هستند که بعضا هم نظارت آنچنانی هم انجام نمی شود.

وی افزود:بنابراین خواهش داریم که خانواده ها نظارت دقیق تر و نیز  وسواس بیشتری نسبت به اقدامات فرزندانشان در فضای بازی های رایانه ای داشته باشند چرا که  نظارت جدی و صحیح بر عملکرد فرزندان در این فضا بسیار حائز اهمیت است تا بتوانیم از این بحران ها هم به خوبی عبور کنیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت