نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. آذر 1399 - 7:21
به گفته مسئولین 125میلیارد تومان برای احداث این تونل در منطقه دیل گچساران اختصاص داده شده که با احداث این تونل محور دهدشت_پاتاوه به بنادر جنوبی متصل می‌شود ، طول این تونل به متراژ دو هزار و 580 متر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،عملیات اجرایی بزرگترین تونل منطقه جنوب کشور و اتصال کریدور شمال به جنوب(اصفهان به دریای خلیج فارس و بوشهر) توسط مؤسسه حرا قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) دراسفندماه 96 درگچساران آغاز شده است که 14هزارو 500 متر برای اجرای این طرح عمرانی در گردنه دیل انجام خواهد گرفت.

نجات مسیر بویراحمد گرمسیر

به گفته مسئولین؛ این پروژه، مسیر بویراحمد گرمسیر را نجات خواهد داد و مهمترین فعالیت مؤسسه حرا قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) در احداث تونل درکشور است که با بهترین تجهیزات انجام شده و با احداث این تونل مسیر اصفهان به بندرگناوه حدود 100 کیلومتر کاهش می یابد.

آبروی سپاه

هرچند"غلامرضا تاجگردون"،نماینده سابق گچساران و باشت درمجلس در این خصوص نیز گفته بود که این تونل با اعتباری 125 میلیارد تومانی احداث خواهد شد که با پایان یافتن این پروژه مردم از این مسیر بهره‌مندخواهند شد،قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آبروی سپاه است و این پروژه هدیه‌ای از نظام به مردم این منطقه خواهد بود.

نشت گاز و توقف عملیات

شهرویور ماه سال 98بود که عملیات احداث تونل دیل با حدود یک هزار و ۳۰۰ متر حفاری از دو طرف به دلیل نشت گاز متوقف،و بنا به دلایل شرایط خاص گازهای متصاعد شده و بنا به توصیه های فنی و ایمنی کارشناسان شرکت‌های تابعه وزرات، عملیات اجرایی در دهانه‌های ورودی و خروجی تونل تا زمان انجام مطالعات تکمیلی و تعیین نتایج آزمایشات و مطالعات نیز تعطیل می شود.

شروع مجدد پروژه!

این در حالی است که خوانپایه ،فرماندار گچساران در بازدیدش از تونل دیل (ابتدای آبان ماه امسال) خبر از آغاز مجدد پروژه می دهد و می گوید : بازدید میدانی از تونل دیل و جلسه با حضور مدیر کل محترم راه و شهرسازی و معاون محترم اجرائی موسسه حرا برگزار، که با تصمیمات اتخاذ شده جهت شروع مجدد پروژه، انشاءالله عملیات اجرائی از سر گرفته خواهد شد.

 با این تفاسیر هم محمد احمدی،رئیس حوزه راهسازی کهگیلویه و بویراحمد (پیگیر پروژه های ملی راهسازی در استان) در خصوص آخرین وضعیت تونل دیل گچساران گفت:این پروژه تحت عنوان قطعه دوم جاده گچساران _چرام به طول 10کیلومتر است که شامل 7هزار و 500 متر مسیر و 2هزارو 580متر هم تونل است که شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور به مناقصه گذاشت و "موسسه حرا" کار اجرایی پروژه را از مهرماه سال 97آغاز کرد.

توقف پروژه

وی افزود:اقدامات انجام شده تا تابستان 98 حدود 630متر از ورودی و 600متر هم از قسمت خروجی تونل کار شده بود،یعنی حفاری تونل حدود یک هزارو 230متر از دو سمت تونل اجرا شد،بنابراین در تابستان 98به دلیل بروز نشت گازهای ناشناخته به منظور رعایت الزامات ایمنی دستور توقف کار تونل توسط واحد نظارت برپروژه نیز داده شد.

احمدی در ادامه تصریح کرد:در این فاصله که کار تونل دیل در حال انجام بود بخشی از مسیر حدود 300هزار متر مکعب نیز خاکبرداری شد و 70هزارمتر مکعب هم خاک ریزی ،که حدود 4پل همه پی سازی و ...شد،با این حال وقتی که کار پروژه تعطیل شد گروهی با هماهنگی شرکت نفت گچساران از محل بازدید کردند و یک سری آزمایشات انجام دادند و نتیجه گرفتند که گازهای همچون متان،" "H2S، ""N2 و...در دورن تونل وجود دارد.

مطالعه بروی تونل دیل

رئیس حوزه راهسازی در کهگیلویه و بویراحمدگفت: برای پیگیری بیشتر نیز از طریق شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور ، شرکت ملی حفاری و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت اقداماتی نیز صورت گرفت، به هرحال این عوامل هم در بازدید از تونل دیل اطلاعاتی را جمع آوری کردند که در ادامه کار مطالعه بروی این تونل را تکمیل کنند،که تاکنون نتیجه قطعی در خصوص ادامه کار پروژه اعلام نشده است.

در انتظار نتیجه آزمایشات

وی افزود:شاید با توجه به این شرایط با استفاده از تمهیداتی بتوان کار حفاری تونل را انجام داد،اما باید منتظر نتیجه آزمایشات ماند که آیا وجود این گازها مانع بهره برداری پروژه خواهند شد یا نه،چرا که اگر مانع شود کل مسیر زیرسئوال خواهد رفت و به نوعی قابل استفاده نخواهد بود که باید  مسیر جایگزین تعریف شود.

تفویض به راه و شهرسازی

احمدی تصریح کرد:بنابراین در طول این مدت نیز بحث این موضوع بود که این پروژه به راه و شهرسازی استان نیز تفویض شود ،بنابراین به جهت اینکه این پروژه بسیار حایز اهمیت است به صورت ملی هم پیگیری شود زودتر به نتیجه خواهد رسید هم از نظر تامین اعتبار و هم پیگیری های فنی.

براین اساس، 125میلیارد تومان برای احداث این تونل در منطقه دیل گچساران اختصاص داده شده که با احداث این تونل محور دهدشت_پاتاوه به بنادر جنوبی متصل می‌شود ، طول این تونل به متراژ دو هزار و 580 متر است.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها