نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
28. آبان 1399 - 13:32
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزی استان گفت:از سال 96تاکنون سه سال است که در تحریم کامل اقتصادی هستیم و محاصره اقتصادی شده ایم و هر کشوردیگری بود باور کنید که 6ماه بیشتر دوام نمی آورد ،واقعا دست خدا بالای سر این مملکت است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،نشست بررسی طرح ها و پروژه های عمرانی گچساران با حضور معاون توسعه،مدیریت و منابع استانداری،مدیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی و جمعی از مدیران کل در سالن جلسات فرمانداری گچساران برگزار شد.

فرماندار گچساران در ابتدای این نشست گفت:ظرفیت های فراوانی در گچساران وجود دارد و این نشست ها به جهت رفع موانع و مشکلات پروژه های عمرانی نیمه تمام برگزار می شود  که اگر این طرح ها به بهره برداری برسد مردم نیز منتفع خواهند شد.

خوانپایه در ادامه افزود:مهمترین اولویت ها در حوزه آب و خاک،صنعت،زیرساخت های حمل و نقل،ورزش و جوانان و بنیاد مسکن خواهد بود،که امیدوارم با همکاری همه دستگاه ها و اولویت پروژه هایی که وجود دارد مشکلات نیز هر چه زودتر مرتفع شوند.

معضل جاده کمربندی گچساران

وی تصریح کرد:به عنوان مثل در حوزه آب پروژه هایی وجود دارند که در بحث اقتصاد و معیشت مردم هم وابسته به این طرح ها باشد با یک درصد بسیار پایینی از کار مانده است که متاسفانه تا حدودی هم رها شده اند،در حوزه راه و شهرسازی با زهم مشکلاتی وجود دارد و در جاده باباکلان و جاده کمربندی اینگونه است.

فرماندار گچساران اظهارکرد:با توجه به شرایط کرونایی شهرستان گچساران جاده کمربندی به عنوان یک معضل اساسی مطرح می شود با توجه به اینکه هفته آینده باید محدودیت های کرونایی تردد برقرار کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد و حداقل این مشکل برطرف شود هر چند به صورت موقت.

وی گفت:در حوزه ورزش و جوانان پروژه هایی بسیاری داریم که باید به این مشکلات هم پرداخته شودو در حوزه بنیاد مسکن و رینگ بافت فرسوده نیز از پروپزه های اولویت دار است و در حوزه صنعت و معدن نیز بحث تسهیلات است که باید جهت دهی مطلوبی برای تولید و اشتغال تصمیم گیری شود.

پروژه های بالاتر از 90درصد پیشرفت 

خوانپایه اظهارکرد:به هرحال انتظار داریم پروژه هایی که بالاتر از 90درصد پیشرفت فیزیکی دارد و الان طوری وانمود شود که مشکلات اعتباری دارد بنابراین این مشکلات هم به نوبه خود برطرف شوند و شاهد بهره برداری هر چه زودتر از این طرح ها باشیم.

بهاالدینی ،مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت:حدود 31پروژه در سطح گچساران جزو مصوبات داریم و اعتبار این پروژه ها حدود 76میلیارد ریال است، میزان اعتبار تخصیصی نیز حدود 300میلیارد ریال کل شهرستان گچساران که اعتبار بسیار ناچیزی است.

وی افزود:از این پروژه های بارز در سطح شهرستان تامین آب اراضی لیشتر،تامین آب اراضی (شبکه سه و چهار )تنگ انگشترک و آبرزی ،پروژه امامزاده جعفر و تامین آب اراضی باباکلان است، پروژه باباکلان بحث تامین آب استارت خورد که متاسفانه بحث کمبود اعتبار نیز دارد.

مشکل معارضات

بهاالدینی در ادامه تصریح کرد:بنابراین کل اعتبار تخصیصی به این پروژه 47میلیون تومان است،هرچند بحث معارضاتی هم در مسیر پروژه باباکلان وجود دارد که علی رغم نبود اعتبار همچنان پیمانکار پای کار است که باید این مشکل معارضات نیز برطرف شوند.

مانور اعتبارات در زمان تاجگردون

 مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:در نشست های قبل نیز در زمان جناب تاجگردون قرار شد که مانور اعتبارات و تخصیصات بروی این پروژه های بارز داده شود همان پروژه هایی که زخمی هستند اما متاسفانه تاکنون آنچنان تخصیصی در این مسیر شاهد نبودیم.

وی افزود:از دیگر پروژه ها بحث شبکه سه و چهار است که تنگ انگشترک 300هکتار است و آبرزی 700هکتار که تامین آب در دست اقدام است و شرکت آب منطقه ای در حال انجام است که در حدی نیست که ما شبکه سه و چهار را شروع کنیم در بحث تنگ انگشترک هم شبکه چهار کار شده است و اعتبارات ملی دارد که مشکلی نداریم اما در بحث اعتبارات استانی این پروژه مشکل وجود دارد.

زخم های پروژه های ناتمام  مانده اند

مدیرآب و خاک جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:جناب آقای سلحشوری خواهش داریم این مشکلات تخصیص اعتبارات با جدیت بیشتری دنبال شود،چرا اعتبار تخصیص بسیار ناچیز است و نسبت به همان مصوبات بسیار ناچیز است و کل زخم های پروژه های ناتمام مانده است.

فرماندار گچساران در ادامه گفت:با توجه به این که بنباد مسکن طرح منظومه روستایی را در اجرا دارد بخشی از کار هم وابسته به همین حوزه آب و خاک است و اگر بتوانیم مشکلات را مرتفع کنیم قطعا مشکلات مردم هم حل خواهند شد.

وی افزود:چهار ایستگاه پمپاژ آبرسانی در دشت لیشتر وجود دارد که دوتا تکمیل است و ایرادات جزیی مثل به سرقت رفتن کابل برق را دارند که امور اب باید چنین مشکلاتی را برطرف کند،ایستگاه شماره سه است که سال گذشته قرار بر بهره برداری بود که نشدکه تنها بحث اتصال خود ایستگاه به شبکه یک و دو است.

سرقت کابل های برق

خوانپاییه گفت:به هرحال این موارد ایستگاه های پمپاز آب ایراداتی همچون سرقت کابل و یا تعمیرات جزیی دارد که بایستی انجام شود و مدار شود و استگاه شماره سه که پیشرفت فیزیکی بالای 80درصد دارد در اولویت کاری قرار بگیرد که زودتر به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد:پروژه آبرسانی آبرزی کار آنچنانی همچنان انجام نشده است و عزیزان در حوزه امور آب اولویت بروی تنگ انگشترک باشد که به بهره برداری برسد و این موارد مستلزم این است که جهاد کشاورزی همت کنند و همزمان پروژه ها را با پروژه های آب منطقه ای پیش ببرند.

علی سلحشوری،رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزی استان در ادامه این نشست گفت:با توجه به اهمیت شهرستان گچساران از نظر سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی که برای استان دارد اولین جلسه بررسی مشکلات طرح های عمرانی را به این شهرستان اختصاص دادیم.

دست خدا بالای سر این مملکت است

وی افزود:در قانون بودجه پیش بینی شده بود که از محل فروش نفت بخش عمده ای از بودجه کشور تامین شود از سال 96تاکنون سه سال است که در تحریم کامل اقتصادی هستیم و محاصره اقتصادی شده ایم و هر کشور بود باور کنید که 6ماه بیشتر دوام نمی آورد ،واقعا دست خدا بالای سر این مملکت است که کشور در این شرایط نگه داشته شده و خوشبخانته هم مشکل حادی بوجود نیامده و دولت با تلاش شبانه روزی مملکت را چرخانده است و هم از محل اعتبارات ریالی و عمرانی به هر حال تامین کرده است.

سلحشوری در ادامه اظهارکرد:به هرحال مشکلات وجود دارد و بالاخره مملکت از تنگناها گذشته و خواهد گذشت ،در سال جاری فقط توانسته ایم حقوق پرداخت کنیم،امیدواریم در یکماه آینده بخشی از اعتبارات طرح ها را تزریق کنیم که بخشی از مشکلات هم حل کنیم.

وی گفت:در بحث پروژه های عمرانی با توجه به اینکه فروش نفت تاکنون نداشته ایم هم سال گذشته و هم سال جاری تخصیص در حد 10درصد بوده است و 33پروژه جهش تولید تعهد استان است که باید 100تخصیص بگیریند ، 21پروژه مورد تعهد استاندار است که باید هم تخصیص 100درصدی بگیریند و یک سری پروژه هایی هم مربوط یبه سفرمقامات کشوری بوده اند که هم باید تخصیص 100درصدی بگیرند.

سلحشوری ادامه داد:بنابراین وقتی که تخصیص 10درصدی به استان می دهند فرض بفرمایید چند پروژه را می توانیم 100درصد داشته باشیم، وقتی تخصیص 20درصدی به توازن ابلاغ می کنند باید چکار کنیم؟،تنها تخصیصی که خوب داده اند تخصیص استانی بوده حدود 50درصد بوده و میانگین تخصیص استان حدود 28درصد بوده است.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزی استان تصریح کرد:به هرحال مشکلات وجود دارد و نباید انتظار داشته باشیم همه پروژه های نیمه تمام ما با همین اعتبارات و تخصیص ها تمام بشود،دولت هم سعی می کند که هرچه اعتبارات دارد به پروژه های بالای 80درصد بدهعد که به بهره برداری برسند.

وی گفت:گچساران در سال جاری حدود 226پروژه فعال دارد که 114میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی دارد ،اعتبارات ملی شهرستان هم 8پروژه داشته با 245میلیارد تومان اعتبار ،اما پروژه هایی که تا پایان سال به پایان می رسند تخصیص بالایی می گیرند و دیگر پروژه ها را یا تخصیص نمی دهند و یا کم می دهند، بنابراین در این خصوص اولویت بندی می شود.

اشتغال 547نفر در گچساران

سلحشوری اظهارکرد:بیشتر پروژه هایی که در بخش جهش تولید داشته ایم مربوط به گچساران بوده است و از 33پروژه حدود 10پروژه برای حوزه گچساران و باشت تعریف شده است،که تخصیص 100درصد هم گرفته اند که 110میلیارد ریال از اعتبارات استانی و 35میلیارد ریال از اعتبارات ملی گرفته و 828میلیارد ریال تحصیلات سرمایه در گردش و 197میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی که برای اشتغال زایی حدود 547نفر پروژه های جهش تولید فقط در گچساران تامین شده است.

وی افزود:بنابراین مجبورهستیم به پروژه هایی  تخصیص 100درصدی بدهیم که مورد تعهد استانی است؛ 33 پروژه جهش تولید،21مورد تعهد استاندار و حدود 26پروژه هم مربوط به سفر مقامات کشوری هستند، بنابراین ته این موضوع هم چیزی نمی ماندکه امیدواریم تا پایان سال گشایشی جهت اعتبارات بشود اما فعلا شرایط اینگونه است.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزی استان درادامه تصریح کرد:با این شرایط می توانیم حدود یک میلیارد تومان به حوزه آب و خاک بدهیم که اولویت بندی جهت رفع مشکلات طرح  ها را داشته باشند.

رسول فرهادی در ادامه این نشست افزود:پروژه های آب با سایر پروژه ها نیز متفاوت است و در سالجاری بالغ بر ۴۷۰ میلیارد ریال به پروژه های تامین آب و ساماندهی رودخانه ها در حوزه گچساران و باشت اختصاص یافته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: مهمترین پروژه ها در این دو شهرستان اعم از پروژه تامین آب اراضی امامزاده جعفر ، خان احمد ، ساماندهی رودخانه باشت و دیل ، تامین آب اراضی روستاهای پشه کان ، نازمکان ، دشت مور، تنگ انگشترک و آبرزی و تکمیل ایستگاه پمپاژ لیشتر است.

فرهادی با اشاره به۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه در فاز تنگ انگشترک و پیشرفت 35درصد در بخش آبرزی تصریح کرد: برای تامین  آب تنگ انگشترک و آبرزی در سال ۹۷ بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال پرداخت شد .

وی گفت:برای این‌پروژه در سالجاری نیز ۶۵ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که ۲۲میلیارد ریال تخصیص و از این‌میزان نیز تاکنون ۱۵ میلیارد ریال پرداخت شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویر احمد خاطر نشان کرد:درخواستی توسط شورای روستای دیل جهت احداث یک سد در این‌منطقه ارائه شد که در این راستا مطالعات آغاز و تیم های فنی از محل بازدید کردند و گزینه هایی که مد نظر افراد بومی و کارشناسان شهرستان در مرحله اولیه کار بود نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: بنابراین گزینه ها تا کنون ضوابط و شرایط لازم را برای احداث سد نداشتند و همکاران ما به دنبال این هستند که سدهای خارج از بستر را یافته و یا سدهایی که بتوانند بخشی از سیلاب را در مناطق مناسب ذخیره کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویر احمد ادامه داد: هرچند تلاش می شود تا مشکلات  پروژه های گچساران مرتفع و هرچه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسند.

ادامه این نشست نیز با بررسی مشکلات حوزه ورزش و جوانان،صنعت معدن و تجارت و بنیاد مسکن نیز همراه بود که در این نشست مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفتند هرچند مقرر شد در اولین فرصت با همکاری دستگاه های مربوطه و تخصیص اعتبارات در روزهای آینده مشکلات پروژه های با اولویت بالای 90درصد پیشرفت فیزیکی نیز مرتفع شوند.

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها