نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. آبان 1399 - 12:28
عده‌ای از سهامداران جزء شرکت‌های پتروشیمی کازرون، دهدشت، ممسنی و بروجن، طی نامه‌ای رسمی به وزیرنفت خواستار پیگیری دست‌های پشت پرده‌ شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،عده‌ای از سهامداران جزء شرکت‌های پتروشیمی کازرون،دهدشت، ممسنی و بروجن، طی نامه‌ای رسمی به وزیرنفت خواستار پیگیری دست‌های پشت پرده ای شدند که در تلاشند تا منافع حاصل از سرمایه‌گذاری مردم در پتروشیمی گچساران را به سمت گروه‌هایی خاص هدایت کنند.

متن کامل نامه ارسالی عینا به شرح زیرمی‌باشد.  

جناب آقای مهندس زنگنه   وزیر محترم نفت جمهوری اسلامی ایران  

با سلام و اهداء تحیات،

  «لا یحبّ اللهُ الجهرَ بالسوء مِن القولِ الا من ظٌلِم و کان الله سمیعاً بصیراً»   آیه ۱۴۸ سوره نساء  

احتراماً ضمن آرزوی عافیت و عاقبت بخیری در این ماه مبارک برای حضرتعالی و همکاران معزز از درگاه باریتعالی، ما جمعی  از آحاد مردم ساکن در شهرهای کازرون، دهدشت، ممسنی، بروجن و گچساران به عنوان سهامداران جزء شرکت‌های پتروشیمی کازرون، دهدشت، ممسنی و بروجن به همراه سهامداران جزء شرکت پترول به سبب وقوع پاره ای از مسایل و مشکلات در حوزه تحت نظر جنابعالی، من باب تظلم خواهی و احقاق حقوق از دست رفته مان موارد زیر را به سمع و نظر می رساند؛

  ۱-    همانگونه که مستحضرید دولت جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه ۱۳۸۱ به‌منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته غرب کشور، طرح احداث خط لوله سراسری اتیلن غرب را تصویب نمود. متعاقباً در سال ۱۳۸۶ در سفرهای استانی دولت شاخه ای موسوم به خط دنا مرتبط با استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری از خط لوله موصوف منشعب شده که یکی از ظرح‌های واقع در مسیر خط لوله یاد شده پتروشیمی گچساران است. در راستای محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار در جلسه فوق الاشاره هیئت دولت مقرر گردید برای اتیلن تولیدی توسط پتروشیمی گچساران، در چهار شهر ممسنی، کازرون ، دهدشت و بروجن، چهار طرح ۳۰۰ هزار تنی تبدیل اتیلن به پلی اتیلن اجرا شود. متعاقب آن چهار طرح ممسنی، کازرون، دهدشت و بروجن تعریف شد و برای کمک به مردم محروم و کم برخوردار منطقه این چهار شرکت به صورت سهامی عام تعریف شده و ۳۰ درصد سهام آنها به مردم منطقه در پذیره نویسی واگذار گردید.

۲-     همانطور که واقفید واحد های پلی الفین در مقایسه با واحد های الفین سود بسیار کمتری دارند لذا در راستای توزیع بخشی از سود شرکت پتروشیمی گچساران در میان شرکت ۴ گانه فوق و به عبارتی بین عموم مردم شهرهای فوق و شهر گچساران به عنوان سهامدار شرکت‌های اخیر الذکر، مقرر شد چهار طرح مذکور سهامدار اصلی واحد الفین یعنی شرکت پتروشیمی گچساران گردند و بنابراین هر یک از شرکت‌های ممسنی، دهدشت و کازرون مالک حدود ۲۲.۵ درصد و شرکت پتروشیمی بروجن مالک ۵/۱۸ درصد شرکت پتروشیمی گچساران گردیدند. ۳-    دلیل پذیره نویسی سهام شرکت‌های ۴ گانه فوق در میان مردم منطقه و سپس تقسیم مالکیت سهام پتروشیمی گچساران میان ظرح‌های ۴ گانه یاد شده همان مطالبی بود که در سفر جنابعالی به گچساران به همراه نماینده وقت منطقه در مجلس شورای اسلامی(آقای تاجگردون) هنگام بازدید از پروژه پتروشیمی گچساران ایراد فرمودید؛ بیاناتی مبنی بر اینکه سهام شرکت‌های مذکور به آحاد مردم منطقه واگذار شود تا از سود ناشی از بهره برداری از طرح پتروشیمی گچساران بهره مند شوند و نیروهای بومی منطقه بواسطه چنین ظرح‌هایی مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است که به دلیل سهامی خاص بودن پتروشیمی گچساران و عدم امکان مشارکت عمومی، مردم شهر گچساران نیز به نیت بهره بردن از منافع آینده طرح پتروشیمی گچساران از طریق پذیره نویسی در ظرح‌های ۴ گانه فوق اقدام نمودند و همچنین مقرر گردید که سهامداری عموم مردم در ظرح‌های فوق دائمی باشد و نه موقتی، تا هم چرخ تولید و صنعت در منطقه به دست نیروهای بومی بچرخد و هم مردم منطقه از خدمات و منافعی که نظام اسلامی برای آن ها ترسیم کرده است بهره مند شوند. 

۴-    شایان ذکر است که شرکت پتروشیمی گچساران با استفاده از خط اعتباری ۲۵۶ میلیون دلاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ساخت این طرح را آغاز نمود و در دی ماه سال ۱۳۹۵ طی قرارداد منعقده بین هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مطالبات شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پتروشیمی گچساران به شرکت هلدینگ خلیج فارس منتقل گردید و بر این اساس هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس طرف مطالبات فوق الذکر نسبت به شرکت پتروشیمی گچساران قرار گرفت. خاطر جنابعالی یادآوری می‌نماید که با مساعدت شما و جناب آقای کاردر مدیر عامل وقت شرکت ملی نفت ایران، موضوع این بند به نحوی اجرایی شد که نهایتاً مطالبات شرکت ملی صنایع پتروشیمی از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به شرکت ملی نفت ایران منتقل گردید و با همیاری حضرتعالی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از بهره‌های سنگین ماهانه ۲ درصد مربوط به تسهیلات ارزی فوق الذکر به کلی معاف گردید و توجیه مدیران وقت شرکت ملی نفت ایران در خصوص معافیت مورد اشاره، کمک به روند اجرای پروژه های واقع در مناطق کم برخوردار و مردم محروم آن مناطق بود و نه کمک به بزرگترین بنگاه اقتصادی بورس؟!! و همه این اقدامات برای مردم منطقه به منزله این بود که طرح پتروشیمی گچساران با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در آن زمان به زودی به بهره‌برداری رسیده و مردم منطقه از نعمات آن کامیاب خواهند شد. 

۵-    همانطور که مستحضرید در حال حاضر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به صورت مستقیم و غیر مستقیم سهامدار عمده شرکت‌های ۴ گانه بالا و شرکت پتروشیمی گچساران و شرکت پترول می‌باشد. با این وصف در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ شرکت هلدینگ خلیج فارس به بهانه دریافت مطالبات حال شده خود از شرکت پتروشیمی گچساران و با علم به وضعیت عدم نقدینگی شرکت‌های سهام دار تابعه خود در گچساران مجمع پتروشیمی گچساران را برگزار کرده و تصمیم به افزایش سرمایه آن شرکت از رقم ۴۹۵ میلیارد تومان تا رقم حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان نمود؛ یعنی افزایش سرمایه حدود ۹۵۰ درصد. متعاقباً در اقدامی هماهنگ شرکت ممسنی و کازرون نیز در تاریخ ۳ خرداد ماه یعنی ۴۵ روز پس از تصویب افزایش سرمایه گچساران طی نامه ای به بورس اعلام نمودند به دلیل عدم توانایی مالی سهامدار عمده خود یعنی شرکت پترول، نمی توانند در این افرایش سرمایه شرکت نموده و در نتیجه در نتیجه شرکت هلدینگ خلیج فارس با ثمن بخس، اقدام به ثبت افزایش سرمایه مرحله اول گچساران با نرخ اسمی و نه حال شده سهام نموده و در نتیجه مالکیت پتروشیمی های ممسنی و کازرون و به تبع آن سهم سهامداران خرد در پتروشیمی گچساران از ۳/۲۲ به ۸/۱۰درصد تقلیل پیدا نمود. به عبارتی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با این اقدام عملاً سرمایه گذاری با ارزش سهامداران خرد شرکت پتروشیمی گچساران را در ماه های نزدیک به راه اندازی و شروع فعالیت سودآور اقتصادی تصاحب نموده است. در صورتی که شرکت پتروشیمی گچساران بدون در نظر گرفتن مطالبات هلدینگ خلیج فارس، با افزایش سرمایه حداکثر ۱۰۰ درصدی می توانست راه اندازی گردد و پس از راه اندازی، مطالبات ارزی شرکت هلدینگ خلیج فارس را نیز به مرور از طریق تسویه نقدی یا ارزی و یا تهاتر محصولات تولیدی در زمانی کوتاه پرداخت نماید.  مزید استحضار همانگونه که قبلاً اشاره گردید شرکت پتروشیمی گچساران در حال حاضر حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بسیار جالب است حضرتعالی بدانید که در قضیه حاضر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هم فروشنده است و هم خریدار و هم قیمت گذار!! و جالبتر آنکه هلدینگ مذکور پروژه گچساران را با پیشرفت حدوداً ۸۵ درصدی کلاً ۵۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری کرده است!! و اگر منصفانه و به دور از هیاهو به موضوع بنگریم، چینش این موارد کنار هم ظن تبانی و اجحاف در حق مردم محروم و مستضعف منطقه غرب و جنوب را به ذهن متبادر می کند؟؟!!!!.

۶-    ضروری است تاکید گردد که در صورتی که هدف واقعی از افزایش سرمایه در طرح پتروشیمی گچساران تامین مالی و حتی افزایش مشارکت عمومی بود، مدیران مربوطه می توانستند از طریق افزایش سرمایه شرکت‌های ۴ گانه این اقدام را عملیاتی کنند و بواسطه این امر هم سرمایه بیشتری از طریق مشارکت عمومی جذب می شد و هم مقدار سهام ارزشمند مردم منطقه در پتروشیمی گچساران محفوظ می ماند و هم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس منابع کمتری در این رابطه مصروف می نمود. لکن با اقدامات غیر متعارف مجموعه مدیران هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس سهامداران بومی منطقه و سهامداران خرد آن که ۱۲ سال رنج کشیده و صبوری پیشه کرده اند و در حال حاضر که قرار است این رنج و صبوری به ثمر برسد از آن بی بهره خواهند شد.

۷-    علیرغم تاکید جنابعالی بر اینکه در ساختار جدید صنعت پتروشیمی، شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس را متولی توسعه صنعت پتروشیمی معرفی نمودید، لکن نه تنها تمام طرحهای ۴ گانه تا بحال غیر فعال باقی مانده و نیروهای بومی منطقه مشغول بکار نگردیده اند، بلکه اقدامات یاد شده شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس باعث گردید تقریباً نصف سهام شرکت پتروشیمی گچساران و تبعاً سود تمام سالهای آینده آن شرکت که چشم امید پیشرفت اقتصادی مردم و منطقه بود با قیمتی بسیار نازل از ید مردم منطقه خارج و به تصاحب هلدینگ مذکور درآید .

۸-در حال حاضر ارزش جایگزینی واحد یک میلیون تنی اولفین در حدود ۱ میلیارد دلار بوده و صرف نظر از واحدهای پایین دست شرکت‌های بورسی مشابه گچساران همانند پلیمر آریاساسول و پتروشیمی مارون، شرکت‌های مذکور با ارزش بازاری در محدوده ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حال معامله می باشند. همچنین براساس ارزشگذاری شرکت تامین سرمایه امین در سال ۹۷ و اسفند ماه ۹۸ (زمان عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری سپهر صادرات) ارزش برآوردی پتروشیمی گچساران طی سناریوهای متفاوت به ترتیب معادل ۸،۵۰۰ تا ۱۶،۰۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است. حال این سوال مطرح است که چگونه در فرآیند افزایش سرمایه، سهام پتروشیمی گچساران تنها ۵۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شده و سایر ترتیبات بر این اساس صورت گرفته است؟؟!!.

۹-  سازمان بورس اوراق بهادار متعاقب رسیدگی های ما سهامداران خرد شرکت‌های ۴ گانه فوق و شرکت پترول، ضمن تائید و صحه گذاری در خصوص ادعاها و مطالب ارائه شده دایر بر تخلف از ضوابط قانونی در فرایند افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران، نماد شرکت‌های ۴ گانه فوق و همچنین نماد پترول را بست و مراتب در حال رسیدگی و پیگیری در آن مرجع می باشد. علیرغم این موضوع  هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس آگاهانه و عالمانه و عامدانه نسبت به ثبت افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران اقدام نمود که این موضوع باعث ایجاد تردیدهای جدی در نیت مدیران آن شرکت نسبت به منافع عمومی مردم منطقه شده است.

۱۰-جهت تنویر ذهن آن مقام عالی بایستی به عملکرد و گفته های معاونت مالی شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مجمع عمومی امسال شرکت پترول اشاره نمود که بیان داشته اند "من مالمو هر جور و هر وقت بخام  میفروشم" که پخش گسترده آن در فضای مجازی طبق اظهارات فعالین بازار سرمایه موجب نوسان زیاد بازار بورس گردید. تاکید میفرمائید که این مطالب در تضاد اساسی و بنیادی با مرام عدالت طلبی و مردمی نظام جمهوری اسلامی می باشد؛ چراکه حدود ۶۰ درصد سهام مجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از طریق سهام عدالت و صندوق بازنشستگی صنعت نفت متعلق به آحاد جامعه بوده و منویات و غرایض شخصی و سلیقه ای نباید ملاک عمل تصمیمات کلان آن مجموعه قرار گیرد. هر گونه سوگیری بر این مبنا شائبه کسب منافع مادی و شخصی را به ذهن متبادر می سازد و این سوال جدی را مطرح می‌نماید که بر چه اساسی اموال عمومی، اموال شخصی تلقی شده و نسبت به آن تصمیم گیری های خلاف مصالح عمومی اتخاذ می شود.

۱۱-    با عنایت به جمیع مطالب فوق به نظر می رسد دستهایی پشت پرده وجود دارد که قصد دارد منافع حاصل از سرمایه گذاری مردمی در پتروشیمی گچساران را به سمت گروه هایی خاص هدایت و منافع عمومی مردم زحمت کش منطقه را فدای این امر نماید و از منظری دیگر ممکن است این اقدامات که برآن ظن هماهنگی و نفوذ دول اجنبی در این بزرگترین شرکت بورسی مملکت می‏رود، به صورت ناخواسته منجر به ایجاد تلاطم و بحران اجتماعی و امنیتی در مناطق کم برخوردار و نهایتاً کاشتن بذر بی اعتمادی به نظام نزد افکار عمومی باشد که این به نوبه خود بلیه ای بسیار بزرگ بوده و لازم است با حزم اندیشی آن مقام عالی فیصله داده شود.  

 در پایان ذکر نکات و درخواست های ذیل لازم است؛  

اولاً تمام امید مردم منطقه، بهره برداری از ظرح‌های معطل مانده ۴ گانه فوق و استخدام و بکارگیری نیروهای بومی در آن طرح ها و همچنین کسب منافع از سود حاصل از فعالیت های شرکت پتروشیمی گچساران می باشد که تا کنون هیچ کدام از آن موارد محقق نگردیده است،   ثانیاً خاطر نشان می سازد مراتب احقاق حقوق از دست رفته مردم ساکن مناطق محروم محل اجرای ظرح‌های 4 گانه به عنوان سهامداران خرد و همچنین سهامداران پترول از مراجع ذیصلاح قضایی پیگیری و رسیدگی خواهد شد، لکن به عنوان مهم ترین خواسته انتظار از جنابعالی به عنوان شخصیتی حق طلب و مردمی و امین نظام و ولایت این است که قبل از رسیدگی موضوع در دستگاه قضایی، با ابطال فرایند افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی گچساران، جلوگیری و ابطال فرایند انتقال سهام سهامداران خرد یعنی مردم منطقه به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و عزل فوری متخلفین و معرفی آنان به مراجع ذیصلاح قضایی، راساً نسبت به احقاق حق الناس اقدام فرمائید و دعای خیر خیل عظیمی از مردم را پشت سر خود داشته باشید    ثالثاً و نهایتاً اینکه با عنایت به بیانات گهربار رهبر فرزانه انقلاب در خصوص تظلم خواهی از مردم و آحاد جامعه و نیز با توجه به خوی مردمی و عدالت طلبی آن مقام عالی بر اساس سبقه طولانی خدمت گذاری در نظام اسلامی و ولایی و در راستای احقاق حقوق حقه ما مردمان مناطق کمتر توسعه یافته ساکن در شهرهای ممسنی، کازرون، دهدشت و بروجن و همچنین سهامداران خرد شرکت پترول مجدانه خواهشمند است فریاد حق طلبی مان را شنیده و با دستور بررسی و رسیدگی جامع موضوع گامی استوار در عدالت گستری نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان یکی از آرمان های امام راحل و انقلاب بردارید.  

جمعی از سهامداران خرد شرکت‌های پتروشیمی کازرون، دهدشت، ممسنی، بروجن و پترول  

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها