نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. آبان 1399 - 16:59
جلسه هییت اندیشه ورز بسیج رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع بررسی دلایل تصویرسازی منفی و غیرواقعی از چهره کهگیلویه و بویراحمد در برخی از صفحات شبکه های اجتماعی و رسانه ها برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،جلسات هییت اندیشه ورز بسیج رسانه استان کهگیلویه و بویراحمد محلی  برای بحث و بررسی پیرامون فضای رسانه ای این استان است و اعضای آن از میان مسئولان اداری مرتبط، کارشناسان رسانه و تعدادی از مدیران خبرگزاری ها، مطبوعات و خبرنگاران رسانه های های مختلف استان انتخاب می شود. در هر جلسه نیز از کارشناسان و خبرنگارانی به عنوان عضو مدعو دعوت می گردد.

 در این جلسه که به دلیل شیوع بیماری کرونا به شکل محدودتری نسبت به جلسات قبل برگزار شد، علی اکبری تبار رئیس هییت اندیشه ورز بسیج رسانه استان، سید محمد تقوی مدیرکل روابط عمومی و بین المل استانداری، احمدعلی احمدپور معاون اطلاعات و اخبار صدا و سیمای استان، فخرالدین رضایی مسئول بسیج رسانه استان، عیسی فتحی سردبیر خبرگزاری ایسنا، سالار احمدی نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نوروز کمایی مدیرمسئول و سردبیر کبنانیوز، سید فرشاد رجایی فر مسئول کانون بسیج رسانه شهر یاسوج، زهرا داودی خبرنگار صبح زاگرس، سید ولی موسوی مدیر مسئول هفته نامه نسیم دنا، ابراهیم عزیزی سرپرست خبرگزاری بسیج، داریوش بهنیازاده سرپرست خبرگزاری فارس، محمد نجفی فعال شبکه های اجتماعی و رسانه، فاطمه آرچین خبرنگار رسانه های تابش آنلاین، تسنیم  و موج نو حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه مسئول بسیج رسانه استان با بیان این که منظور از اخبار منفی، اخبار انتقادی رسانه ها نیست، گفت: منظور از اخبار منفی، اخباری است که بدون درنظر گرفتن آبرو و فرهنگ بالای مردم استان در برخی صفحات اجتماعی و یا برخی رسانه های استانی منتشر می شود و تصور عمومی مردم کشور نسبت به فرهنگ مردم استان را تغییر می دهد. 
رضایی افزود: به عنوان نمونه می توان به حادثه اخیر واژگون شدن یک خودرو شوتی در یکی از محورهای استان و ماجرای عروسی دختر 9 ساله در شهرستان بهمئی اشاره کرد که این اخبار باعث اثرات منفی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بر توسعه و پیشرفت استان کهگیلویه و بویراحمد دارد.

وی ادامه داد: این به معنی محدود کردن رسانه های استان نیست و اخبار انتقادی، تحقیقی و فساد یاب برای مطالبه گری و پیگیری مشکلات استان توسط رسانه های ضروری است اما نحوه پرداخت درست اخبار انتقادی به صورت حرفه ای و با حفظ شان و منزلت افراد و شخصیت ها بسیار مهم است.

 همچنین اکبری تبار رئیس هییت اندیشه ورز بسیج رسانه در این جلسه گفت: در ماه های اخیر، تعدادی از نخبگان و کارشناسان استان به واقعیتی اشاره کرده اند و آن هم موضوع ارائه تصویر منفی از استان در سطح کشور توسط برخی فعالان رسانه ای در شبکه های اجتماعی و هم چنین برخی رسانه های کهگیلویه و بویراحمد است.  مسئولان استان  نیز این موضوع را در جلسات مختلف اداری بیان کرده اند. مدیران استانی می گویند مسئولان رده بالای کشور در بخش های مختلف بارها گفته اند چرا ما از استان شما فقط اخبار خودکشی و نزاع و حواشی های سیاسی و امثالهم می بینیم. آن ها می گویند این اخبار، تصور عمومی مردم کشور و هم چنین سرمایه گذران را نسبت به استان شما تغییر می دهد.
علی اکبری تبار با بیان اینکه این استان پتانسیل ها و توانمندی های خوبی در زمینه های گردشگری، صنعت نفت و گاز و آب و هوا دارد، افزود: به عنوان نمونه موردی را که خودم شاهد آن بودم به خاطر یک فرهنگ غلط در استان، موجب شد سرمایه گذاری مهمی استان کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان مکانی برای سرمایه گذاری انتخاب نکند. امثال این سرمایه گذاران می توانند هزاران شغل در استان ما ایجاد کنند.
در ادامه این جلسه مدیرکل  روابط عمومی و بین الملل استانداری استان با آسیب شناسی موضوع معرفی چهره ای منفی از استان در فضای رسانه ای گفت: باید زودتر به این موضوع در استان پرداخته می شد و جا دارد از هییت اندیشه ورز بسیج رسانه به خاطر ورود به این موضوع تشکر کرد. 
سید محمد تقوی افزود: پرداختن به موضوع اخبار منفی به معنای سانسور و محدود کردن رسانه های استان نیست بلکه ارتقای مهارت ها و آموزش لازم به فعالان رسانه ای برای ارائه تصویری متناسب با ظرفیت های بالای استان در بخش های مختلف است. در این خصوص ما در استانداری آمادگی لازم برای حمایت از برگزاری کارگاه های لازم برای فعالان رسانه را داریم.

احمدپور، مسئول معاونت خبر صدا و سیمای دنا نیز گفت: به دلیل تداوم انتشار برخی از اخبار منفی از چهره استان کهگیلویه و بویراحمد، شبکه های معاند توجه زیادی به اخبار منفی در مورد این استان دارند. احمدپور با ارائه گزارشی از وضعیت انتشار اخبار در استان توسط رسانه های مختلف، به ذائقه و مصرف بالای اخبار در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد.
همچنین سردبیر خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه برخی از اخبار منفی که استان را خدشه دار کرده است  توسط رسانه های فاقد مجوز و فضای مجازی است، گفت: در این باره نیازمند راه حلی هستیم تا نظارت بر این رسانه ها بیشتر شود.
عیسی فتحی با بیان اینکه برخی از مدیران در استان سواد رسانه ای ندارند، افزود: این مدیران در برخی مواقع خودشان اخبار منفی را عنوان می کنند و خبرنگار تنها به عنوان یک واسطه آن را به رسانه می دهد و انتشار پیدا می کند که این نشان از توجیح نبودن آن مدیرکل و یا مسئول مربوطه است.

در ادامه سالار احمدی نماینده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه تعداد زیاد رسانه ها در کهگیلویه و بویراحمد یک ظرفیت است گفت: با وجود این رسانه ها و این استان با غنا و ظرفیت بسیار بالا،  باید با اصلاح عملکردها بتوانیم رشد و توسعه استان را سرعت ببخشیم نه این که با اخبار منفی چهره استان را مخدوش نشان دهیم.

همچنین مدیرکانون بسیج رسانه استان مهمترین موضوع در ارائه تصویر منفی از استان را نبود آموزش و یا به روز نبودن آموزش ها آنها عنوان کرد و افزود: اگر خبرنگار به خوبی آموزش دیده باشد و این آموزش مستمر باشد، به خوبی می داند که خبر منفی را چگونه انتشار دهد که مشکل آفرین نباشد.
سید فرشاد رجائی فر با بیان اینکه آموزش وظیفه اصلی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است، تصریح کرد: آموزش باید تداوم داشته باشد نه اینکه امسال کارگاهی برگزار شود و تا چند سال بعد آن خبری نباشد.
نوروزکمایی سردبیر پایگاه خبری تحلیلی کبنانیوز با بیان اینکه موضوع اخبار منفی نباید به عاملی برای محدود کردن خبرنگاران ختم شود، گفت: اگر این مطالبه گری ها و یا مثلا اخبار خودسوزی ها و یا خودکشی ها توسط رسانه ها منتشر نشوند مدیران ضعیف و ناکارآمد فعال نمی شوند.
سید ولی موسوی مدیرمسئول هفته نامه نسیم دنا نیز آموزش خبرنگاران تخصصی در حوزه های مختلف خبری را یکی از راه های برون رفت از وضعیت اخبار منفی در رسانه ها عنوان کرد و افزود: برگزاری نشست های دوره ای خبرنگاران و فعالان شبکه های اجتماعی می تواند بسیار راهگشا و اثرگذار باشد.
همچنین فعال رسانه ای و شبکه اجتماعی با بیان اینکه ارائه تصویر منفی از استان به علت نبود نظارت بر شبکه های اجتماعی است، گفت: اگر در این زمینه نظارت به خوبی انجام شود دیگر شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود.
محمد نجفی علت دوم این مشکل را فعالیت ضعیف رسانه های رسمی در فضای مجازی نام برد و افزود: اگر این رسانه ها حضور فعالتری داشته باشند مردم اخبار خود را از این رسانه ها دریافت می کنند و به دنبال رسانه های غیر رسمی نمی روند.
همچنین سرپرست خبرگزاری بسیج در استان با بیان اینکه برخی از اخبار منفی استان مربوط به خودکشی ها و خودسوزی ها است، گفت:چرا همیشه ما فقط رسانه و خبرنگار را میبینیم و علت آن را جویا نمی شویم که چرا این اتفاق افتاده و فقط به دنبال انتشار دهنده آن هستیم.
ابراهیم عزیزی با بیان اینکه مقصر اصلی این کار را مدیران ضعیف و ناکارآمد عنوان کرد و گفت: این مدیران به وظیفه خود به خوبی عمل نمی کنند که این موضوع موجب می شود چنین اتفاقاتی بیافتد و رسانه ها نیز آن را پوشش می دهند.
زهرا داودی خبرنگار پایگاه خبری صبح زاگرس با بیان اینکه در جلسات بعدی این هییت از مدیران دعوت شود، گفت: برخی مدیران ضعیف در حوزه کاری خود مشکلاتی را به وجود می آورند که در این جلسه باید  حضور یابد و گزارش بدهد.
در پایان پس از جمع بندی نظرات اعضای هییت اندیشه ورز مصوبات زیر مورد اتفاق اعضا قرار گرفت:  -مقرر شد نحوه برگزاری کارگاه های آموزشی مورد نیاز برای فعالان رسانه استان (با در نظر گرفتن شرایط بیماری کرونا)  توسط بسیج رسانه شهر یاسوج بررسی و پس از طرح و تصویب در شورای اطلاع رسانی استانداری، اقدامات لازم با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج رسانه و روابط عمومی استانداری انجام گیرد.(توانمند سازی در حوزه های اخبار انتقادی، تحقیقی و فسادیاب، اخبار امید بخش، قانون مطبوعات، افزایش سواد رسانه ای، شبکه های اجتماعی و..)
- نحوه اجرای پویش (خبر خوب و رسانه امید بخش) توسط اعضا مورد مطالعه قرار گرفته و پس از جمع بندی و لحاظ کردن نظرات در گروه فضای مجازی هییت، این پویش اجرا گردد.
- با توجه به این که بخشی از اخبار منفی در خصوص استان از صفحات شبکه های اجتماعی( پیج های اینستاگرامی) پرمخاطب استان به رسانه های رسمی نفوذ می کند، کارگاه و نشستی با تعدادی از این فعالان شبکه های اجتماعی پرمخاطب و اثرگذار در شبکه های اجتماعی (با لحاظ شرایط بیماری کرونا) برگزار گردد. 
- با توجه به اهمیت سواد رسانه ای برای مدیران دستگاه ها، این موضوع در شورای اطلاع رسانی استان عنوان و پس از تصویب، روابط عمومی استانداری نیز برنامه ریزی لازم برای برگزاری جلسه توجیهی و توانمندسازی مدیران فعلی و جدید را ( با لحاظ شرایط بیماری کرونا) انجام نماید. (شناخت رسانه های رسمی استان، افزایش سواد رسانه و مسائلی از جمله عدالت رسانه ای، نحوه مواجهه با اخبار انتقادی و دیگر آسیب های موجود)
- مقرر شد از نماینده یا نمایندگان دادگستری و هییت منصفه مطبوعات در جلسات هییت اندیشه ورز بسیج رسانه استان دعوت گردد.
- با تصویب اعضا، تعدادی از مدیران دستگاه های کلیدی استان در جلسات فوق العاده هییت اندیشه ورز استان دعوت شوند و ضمن بررسی عملکرد آن سازمان ها به صورت کارشناسی توسط اعضای هییت اندیشه ورز و کارشناسان مدعو، پیشنهادات اصلاحی جهت عملکرد بهتر دستگاه در جلسه عنوان شوند.
- به خبرنگاران اطلاع رسانی شود که هر مدیری در استان نسبت به پاسخ دهی به سوالات حرفه ای یک خبرنگار پاسخ گو نبود، این موضوع به مدیر کل روابط عمومی استانداری بیان شود تا پیگیری لازم از طریق استانداری انجام شود.
- مصوب شد اعضای هییت اندیشه ورز نظرات خود در خصوص اصلاح یا بهبود روش های رسانه ای ( توسط خبرنگاران، صدا و سیما و فعالان رسانه ای)در خصوص مقابله با گسترش افسارگسیخته بیماری کرونا و مرگ و میر ناشی از آن در استان را به صورت نوشتاری یا پیام ذخیره شده صوتی در گروه مجازی هییت عنوان نمایند. 
-اعضای هییت اندیشه ورز، در جلسه مجازی هییت، پیشنهادات خود را در خصوص اصلاح روند اعطای مجوز به رسانه ها و نظارت پس از اعطای مجوزها(تصمیمات بومی بر اساس شرایط استان) بیان نموده تا پس از جمع بندی در جلسه شورای اطلاع رسانی استانداری طرح و در صورت موافقت اعضا تصویب گردد. در صورت لزوم، هییت اندیشه ورز در جلسه ای فوق العاده  با دعوت از مسئولین ذی ربط این موضوع را بررسی نماید.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها