نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. مهر 1399 - 13:11
کار مهار و کنترل این آتش سوزی که درمنطقه کوهستانی، سخت گذر و صخره ای قرار دارد با کُندی پیش می رود و با وجود تلاش نیروهای مردمی و بسیج بیش از ده ها هکتار از مراتع و جنگل های ارتفاعات کوه پهن گچساران همچنان در حال سوختن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،آتش‌سوزی گسترده مراتع و جنگل های کوه پهن گچساران که از عصر سه شنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد و پوشش متمرکز گیاهی و جنگلی متراکم این منطقه سرعت و وسعت آتش‌سوزی را بیشتر کرده است.

تلاش‌ها برای مهار آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد و نیروهای بسیج ،منابع طبیعی،محیط زیست و دیگر نهادها و انجمن های دوستداران محیط زیست گچساران در منطقه حضور دارند، اما گرمای هوا،وزش باد شدید و خشک بودن پوشش گیاهی متراکم در کوه پهن کار مهارآتش سوزی را با سختی روبرو کرده است.

درختان بلوط،بن،کلخنک و بادام از مهمترین پوشش گیاهی "کوه پهن" به شمار می روند که با توجه به موقعیت جغرافیای و پوشش گیاهی و جنگلی این کوه و اتصال آن به پوشش متراکم دیگر مناطق از جمله "کوه دیل" این احتمال وجود دارد که اگر آتش‌سوزی هر چه زودتر مهار نشود؛ گستره آتش‌سوزی به این مناطق نیز سرایت کرده و نیز فاجعه‌بار شود.

این در حالی است که از اردیبهشت ماه امسال تاکنون بالغ بر 28 مورد آتش سوزی گسترده درعرصه‌های جنگلی و مرتعی دیار بام نفت ایران به ثبت رسیده که در نتیجه آن بیش از479 هکتار جنگل و مرتع طعمه حریق شده است ، این آتش سوزی ها بیشتر در مناطق پلاک انبار شاهی، پشه کان ، نارک، خنگ بنار ، کوه گهر، ماهور باشت، آبریگون و کوه پهن رخ داده است.

هرچند۹۰ درصد از آتش سوزی های امسال در این شهرستان عمدی بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸ درصد افزایش داشته است و در سال گذشته ۳۰۰ هکتار از جنگل و مراتع این شهرستان در قالب ۱۸ فقره آتش سوزی طعمه حریق شد.

بنابراین بیش از ۴۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در گچساران وجود دارد که از این میزان ۳۲۰ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۱۵ هزار هکتار جنگل است ودرختان بلوط، بادام، بن،کلخنگ و کیکم مهم‌ترین پوشش گیاهی جنگل‌های این شهرستان به شمار می روند.

 

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها