نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. مهر 1399 - 11:01
فعال سیاسی و اجتماعی گفت:ظاهرا کمتر از 40 درصد یک میلیارد یورو (صندوق توسعه ملی) تا کنون به دست وزارت بهداشت رسیده در حالی که قرار بود این مبلغ در چند نوبت برای تجهیز بیمارستان های درگیر با کرونا و حتی پاداش و حقوق کادر درمان و ... در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،شاهرخ رضایی فر،مدرس دانشگاه و تحلیل گر مسائل سیاسی و اجتماعی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی درباره سرنوشت نامعلوم یک میلیارد یورو که دولت با اجازه رهبر معظم انقلاب جهت مقابله با ویروس کرونا از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است،گفت: بیماری کرونا در کشور ما تقریبا سه پیک مشخص را پشت سر گذاشته است، یعنی ما شاهد فراز و فرود تلفات این ویروس در هفت ماه گذشته بوده ایم.

دچار ضعف و لغزش در مجموعه دولت

وی افزود: این موضوع یعنی هرگاه خوب مدیریت شد، تلفات پایین آمد و هرگاه مدیریت ضعیف بود تلفات بالا رفت،هرچند نقش اصلی مدیریت ویروس کرونا بر عهده دولت و مخصوصا وزارت کشور است، انصافا کادر درمان کشور با وجود کمبودها و مشکلات نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند اما در سطوح سیاستگزاری و برنامه ریزی دچار ضعف و لغزش در مجموعه دولت هستیم.

مهم ترین مشکلات دولت

این فعال سیاسی و اجتماعی تصریح کرد: تصمیمات شتابزده، ناهماهنگی میان اجزای مختلف در دولت و کابینه و بی اعتمادی مردم به دولت در مدیریت ویروس کرونا از مهم ترین مشکلات دولت در روزهای اخیر بوده است.

بی برنامگی و بی تدبیری دولت

رضایی فر گفت:در روزهای اخیر هم شاهد بودیم رئیس جمهوری که باید همچون یک فرمانده در میدان جنگ در صحنه حضور داشته باشد و شرایط را مدیریت کند، یک جلسه مهم را به دلیل حضور فرد دیگری در میان بیماران کرونایی تعطیل می کند که نشان می دهد مدیریت از پشت صندلی مدیریتی نیست که بتواند ناجی این روزهای شرایط کشور باشد، لذا دولت با بی برنامگی و بی تدبیری حتی سایر بخش ها را نیز در ادامه وظایف خود دچار تردید و بی انگیزگی می کند.

وی در ادامه اظهار کرد:بعد از تقضای دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ویروس کرونا در فرودین ، مقام معظم رهبری با این مطالبه موافقت کردند و مقرر شد این مبلغ برای تهیه برخی از اقلام پشتیبانی در بیمارستان و همچنین بیمه بیکاری در اختیار دولت و وزارت کشور قرار گیرد و مقدمات آن نیز صورت گرفت.

بی عملی دولت برای استفاده هدفمند

رضایی فر گفت: اما به نظر می رسد به دلیل بی برنامگی و بی عملی دولت برای استفاده صحیح و هدفمند از این منابع، دولت با جدیت پیگیر مطالبه این مبلغ نیست و از همین رو گله و نارضایتی کادر درمان را باعث شده است.

کوتاهی دولت

این فعال سیاسی و اجتماعی تصریح کرد:بدیهی است وقتی یک موضوعی مصوب می شود برای اجرایی شدن آن باید مراحل اداری و قانونی طی شود، اما مشخص نیست چرا دولت در پیگیری و اخذ این دستور از خود کوتاهی نشان داده و ظاهرا کمتر از 40 درصد این مبلغ تا کنون به دست وزارت بهداشت رسیده است.

رضایی فر ادامه داد: در حالی که قرار بود این مبلغ در چند نوبت برای تجهیز بیمارستان های درگیر با کرونا و حتی پاداش و حقوق پرسنل درمان و خرید تجهیزات فردی برای پرسنل در اختیار وزارت کشور قرار گیرد با کوتاهی و عدم پیگیری جدی دولت این هدف محقق نشده که امیدواریم تا پیش از اوج گیری کرونا در پیک پاییز و زمستان این مبلغ در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

دولت توان مدیریت اوضاع را ندارد

وی افزود:برای مهار ویروس کرونا نیاز به همکاری و همدلی مجموعه ارکان کشور و نهادهای موثر داریم اما متاسفانه افکار عمومی این برداشت را دارد که گویا دولت و شخص رئیس جهوری به دلایلی که حتی برای ما نیز پوشیده است، انگیزه یا توان مدیریت اوضاع را ندارد.

دولت باید پاسخگو باشد

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: ما در ابتدای شیوع کرونا شاهد بودیم وقتی دولت وارد عمل شد مردم نیز صاداقانه و خالصانه به عرصه آمدند و بیمارستان های زیادی در سطح کشور با کمک مردم و خیرین تجهیز شدند، اما این شرایط ادامه نیافت و مردم هم وقتی بی عملی و بی انگیزگی دولت را دیدند، بازهم بی اعتماد شدند و لذا دولت نیاز به تحریک دارد، رئیس جمهوری باید بداند تا پایان این دوره مسئولیت اصلی اداره امور کشور را بر عهده دارد و در قبال آن باید پاسخگو باشد.

مطالبه نمایندگان

رضایی فر در ادامه با اشاره به وظیفه نمایندگان در مطالبه این امورات اظهارکرد:تفکیک قوا در نظام سیاسی کشور ما یک اصل مسلم است، مجلس وظیفه نظارت و تقنین، قوه قضاییه نظارت و دولت نیز وظیفه اجرا را بر عهده دارد، لذا اگر هر یک از این ارکان نقش خود را به خوبی ایفا نکنند، در عملکرد سایر ارکان نیز اختلال به وجود می آید.

قدردان همراهی

وی افزود: برخلاف اینکه عنوان می کردند مجلس انقلابی به دنبال فشار بر روی دولت است در این چند ماه به دلیل درک شرایط کشور از سوی نمایندگان همراهی خوبی از سوی مجلس با دولت صورت گرفته و دولت باید قدردان این همراهی باشد.

لزوم ایجاد حرکت و پویایی در دولت

این مدرس دانشگاه تصریح کرد:به نظر نمی رسد اگر لایحه ای برای مدیریت بهتر شرایط کرونا در کشور از سوی دولت به مجلس ارائه شود، با مخالفت مجلس روبرو شود، بلکه قابل پیش بینی است که مجلس اگر جدیت و انگیزه را در دولت ببیند به طرق مختلف به یاری دولت می شتابد، اما ابتدا باید این حرکت و پویایی در مجموعه دولت ایجاد شود تا با همکاری و تعامل سایر دستگاه ها شرایط به سمت بهبودی پیش برود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها