نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. مهر 1399 - 14:23
کارشناس‌ تصفیه آب شرکت نفت و گاز گچساران گفت:آبی که در روستای دژ سلیمان برای نوشیدن مورد استفاده قرار می گیرد در شرکت نفت برای آبیاری فضای سبز و تاسیسات نمک زدایی استفاده می شود، آب رسانی به روستای دژ سلیمان وظیفه آبفا است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،نشست شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی گچساران درخصوص مشکل آب شرب روستای دژسلیمان  با کارشناس‌ تصفیه آب اداره بهره برداری شرکت نفت و گاز این شهرستان برگزار شد.

حمیدی ،کارشناس‌ تصفیه آب شرکت نفت و گاز گچساران در این نشست گفت: آب دژ سلیمان از تلمبه خانه یا همان تصفیه خانه خیرآباد تامین می‌ شود و برای تصفیه مراحل سایکلون (جهت حذف ذرات جامدبزرگ) و آهک زنی (که باعث کاهش سختی موقت می شود) به دلیل هزینه بالا قبل از حضور بنده بالاجبار حذف شده است و برای تصفیه این آب فقط از زاج سفید (سولفات آلومینیوم) ،کلر و فیلتر های شنی استفاده میشود که نمی توانند همه املاح را بگیرند وآب سختی بالایی دارد.

وی افزود:اما این آب از نظر بهداشتی و میکروبیولوژیکی مشکلی ندارد،معیار و رنج پذیرش آب آشامیدنی استاندارد سختی۵۰۰تا۷۰۰  است که آب روستای دژ سلیمان در تصفیه خانه ۷۴۰ تا۷۷۰ و حتی تا ۸۱۰ قرار دارد که این سختی در محل تصفیه خانه بالاتر از حد مجاز است و قطعا با گذر از این خط لوله فرسوده سختی آب در خانه ها خیلی بیشتر از این خواهد شد.

حمیدی تصریح کرد:در محل تصفیه خانه به این آب به عنوان آب آشامیدنی نگاه نمی‌شود! چه برسد به این که از آن خط لوله فرسوده عبور کند و به خانه روستاییان برسد.

کارشناس‌ تصفیه آب شرکت نفت و گاز گچساران افزود:این آب با وجود اینکه از نظر میکروبیولوژیکی مشکلی ندارد و بهداشتی است و آرسنیک ندارد اما سختی آن به حدی است که بدون دستگاه تصفیه کن غیر قابل شرب است و حتی به دلیل سختی بالا و خط لوله فرسوده هزینه استفاده از آب تصفیه کن خیلی بالاست و اهالی روستا مجبور به تعویض مداوم فیلتر های دستگاه می شوند و حتی این مقدار سختی به ممبران دستگاه تصفیه که قیمت بالاتری دارند صدمه وارد می‌کند.

وی اظهارکرد:کدورت و تیرگی آب در تصفیه خانه نرمال و استاندارد است اما قطعا در خانه ها با گذر از آن خط لوله فرسوده از حالت استاندارد خارج می‌شود.

حمیدی در واکنش به جمله رئیس آبفا گچساران که گفته بود برای رفع مشکل املاح و رنگ آب، باید ۲۰ دقیقه آب را باز بگذارید!! ،تصریح کرد: به دلیل فرسوده بودن خط لوله  این مشکل وجود دارد و با توجه به مشکل کمبود آب همچنین راهکاری نه به صرفه است نه مشکل را مرتفع می نماید  و حتی اگر ده بار آب را باز و بسته کنند هر بار این مشکل وجود دارد.

وی گفت:هرچند که اگر این آب را یک ساعت هم باز بگذاریم شاید رنگ طبیعی به خود بگیرد اما هیچگونه تاثیری در برطرف شدن املاح  آب وجود ندارد و کامل از بین نمی‌رود و تنها راه حل برطرف شدن این معضل عوض شدن خط لوله آب روستای دژسلیمان است.

کارشناس‌ تصفیه آب شرکت نفت و گاز گچساران درادامه افزود:آبی در دژ سلیمان برای نوشیدن مورد استفاده واقع می شود در شرکت نفت برای آبیاری فضای سبز و تاسیسات نمک زدایی استفاده می شود، آب رسانی به روستای دژ سلیمان وظیفه آبفا است و شرکت نفت وظیفه ای در قبال آن ندارد.

گفتنی است رئیس آبفای شهرستان گچساران در جلسه گذشته با اعضای شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان گچساران عنوان کرده بودند که آب روستای دژسلیمان قابل شرب  است و نیاز به دستگاه تصفیه آب ندارد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها