نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. مهر 1399 - 14:53
فرماندار گچساران گفت: این تسهیلات و اعتبارات دولت است و در اختیار بانک ها قرار داده شده و بانک ها نباید قانون شکنی کنند و نباید مشکل پیش پای مردم بگذارند درحالی که مشکلاتی که امروز گریبانگیر مردم است در این شرایط اقتصادی صحیح نیست که سنگ اندازی کنیم و مسایل شخصی و گروهی را با این موارد قاطی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ظهر امروز نشست کارگره اشتغال ،سرمایه‌ گذاری و جهش تولید با حضور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روسای ادارات و بانک‌های عامل در سالن جلسات فرمانداری گچساران برگزار شد.

تخصیص 110میلیارد تومان

در این این نشست "پروانه نیک مرام"،مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمدگفت:با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی از بنگاه‌های اقتصادی، دولت در راستای حمایت از بنگاه‌های آسیب دیده ناشی از کرونا اعتباراتی را اختصاص داد که سهم استان ما از این میزان اعتبارات مبلغ 225میلیارد تومان بوده که از این میزان اعتبار تاکنون نیز ۱۱۰میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

وی افزود: به ازای هرکارگر 12 الی 16 میلیون تومان بابت بیمه این افراد تخصیص داده شده است که برای دریافت تسهیلات کرونایی تاکنون  نیزدر استان تعداد 4 هزار و 611 پرونده به میزان ۶۰میلیارد تومان در بانک ثبت نامی داشته که تاکنون ۱۶میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان در زمینه تسهیلات کرونایی پرداخت شده است.

 ۷۲۸ پرونده متقاضی تسهیلات کرونایی

نیک مرام ادامه داد: در شهرستان گچساران تعداد ۷۲۸ پرونده متقاضی استفاده از تسهیلات کرونایی در بانک ها ثبت نام کرده که از این تعداد نیز 233 فقره پرونده به مبلغ ۳میلیارد تومان پرداخت شده است.

بانک های عامل پرداخت تسهیلات 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در ادامه بیان کرد:بانک های عامل پرداخت تسهیلات کرونایی بانک انصار، سپه، تجارت، ملی، ملت، رفاه، صادرات و پارسیان است و بنگاه های اقتصادی آسیب دیده ناشی از کرونا تا پایان مهرماه می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

 بیکاری یک هزار و ۲۶۰ نفر براثر کرونا

وی اظهارکرد: بنابراین فرصتی تا پایان مهرماه داریم که آن دسته از بنگاه هایی که در معرض آسیب کرونا و یا در آن ۱۴رسته شغلی هستند می توانند از این تسهیلات بهره ببرند که  نرخ سود این تسهیلات ۱۲درصد است ،اگرچه در همین ایام کرونا در شهرستان گچساران یک هزار و ۲۶۰ نفر کار خود را از دست داده اند.

وی با انتقاد از عملکرد بانک ها در زمینه پرداخت تسهیلات کرونایی گفت: تعداد ۵پرونده در بانک انصار است که متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است و همچنین در بانک پارسیان ۳پرونده متقاضی دریافت تسهیلات کرونایی است که تاکنون پرداختی نداشته است.

نیک مرام ادامه داد: بانک تجارت ۱۰۴پرونده که تعداد ۷۸پرونده پرداخت، بانک رفاه تعداد ۲۹پرونده که ۱۹پرونده پرداختی، بانک سپه ۶۸پرونده که ۴۰پرونده پرداخت، صادرات ۱۶۱پرونده که ۶۰پرونده پرداخت ، بانک ملت ۱۱۴پرونده که ۲۶پرونده پرداخت شده است.

بیشترین تسهیلات در بانک ملی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: بیشترین تسهیلات کرونایی در بانک ملی است که تاکنون کمترین پرداختی داشته است،مبلغ 3میلیارد 100 میلیون تومان تسهیلات کرونایی در بانک ملی است که تعداد ۲۴۴پرونده ثبت نامی، ولی متاسفانه تاکنون ۱۰فقره پرونده به مبلغ ۸۲میلیون تومان پرداخت شده است.

نیک مرام ادامه داد:هم اکنون قریب بر ۱۱میلیارد تومان تسهیلات کرونایی در بانک های گچساران وجود دارد که متاسفانه تاکنون ۳میلیارد تومان پرداخت شده است.

اولویت بانک ها 

علی خوان پایه در ادامه این نشست اظهار کرد: انتظار داریم که بانک‌های عامل در زمینه پرداخت تسهیلات به متقاضیان همکاری داشته باشند و طوری برنامه ریزی کنیم که اولویت کاری صورت بگیرد و امیدواریم که دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل با قرار دادن اولویت‌ها در کار اقدامات لازم را انجام دهند.

فرماندار گچساران گفت: اگر بانک ها این گونه بخواهند تسهیلات پرداخت کنند و مردم را عاجز کنند برخورد صورت خواهد گرفت،و چگونه می شود در یک بانک تسهیلات پرداخت می‌شود اما در بانک دیگر این اقدام صورت نمی گیرد و با توجه به اینکه اعتبارات در اختیار بانک ها، همزمان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: درزمینه تفکیک منابع اولویت‌ها را توجه داشته باشیم چرا که در کارگره اشتغال و رفع موانع تولید اولویت اصلی پرداخت تسهیلات اشتغال در حوزه صنعت و معدن است.

باید به حال خودمان افسوس بخوریم

خوانپایه اظهارکرد:ما تابع قانون و مقررات هستیم و بایستی چارچوب ها را بشناسیم، ما باید به حال خودمان افسوس بخوریم که اینگونه عمل کرده‌ایم، بانک ها باید به خودشان بیایند بنابراین باید یک نشست خصوصی با بانک ها برگزار کنیم.

نباید سنگ اندازی کنیم

فرماندار گچساران اظهارکرد:این تسهیلات و اعتبارات دولت است و در اختیار بانک ها قرار داده شده و بانک ها نباید قانون شکنی کنند و نباید مشکل پیش پای مردم بگذارند ،در حالی که مشکلاتی که امروز گریبانگیر مردم است در این شرایط اقتصادی صحیح نیست که سنگ اندازی کنیم و مسایل شخصی و گروهی را با این موارد قاطی کنیم.

کمک یارانه تسهیلات اشتغالزایی

در ادامه این نشست بازهم فرماندار گچساران گفت:از سال گذشته مبلغ 45میلیارد ریال به عنوان کمک یارانه تسهیلات اشتغالزایی به حساب بانک توسعه تعاون واریز شده است و از طرفی هم تاکنون مشخص نشده که این اعتبارات چه شده است که  متاسفانه این اتفاق رخ داده است چرا که بانک توسعه تعاون از سال گذشته تاکنون متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغالزایی را می دواند.

مشکل تامین مرغ

وی افزود:در بخش کشاورزی بیش از 57 میلیارد ریال پرداخت شده است که آن هم جای سوال دارد چرا که روزی که فرماندار این شهر ،مشکل تامین مرغ دارد و این اعتبارات در جایی دیگری پرداخت شده است؛این شهرستان دارای 21مرغداری است که تنها یک الی 2مرغداری فعال و مابقی راکد و تعطیل هستند و انتظار داشتیم که این تسهیلات در اولویت در اختیار مرغداری های راکد این شهرستان قرار بگیرد.

کسی گوشش بدهکار نیست

خوانپایه بیان کرد: اولویت ما پرداخت تسهیلات به مرغداری ها بوده که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است و هر چه ما در این شهرستان داد می زنیم کسی گوشش بدهکار نیست، ما این اعتبارات را از پروژه های عمرانی کم کردیم تا اشتغالزایی ایجاد شود.

فرماندار گچساران تصریح کرد: چرا از 125میلیارد ریال اعتباری که قرار است به بخش صنعت اختصاص یافته باید مبلغ 93میلیارد ریال به سنگ شکن پرداخت شود که این مورد اشکال دارد وبه جز آن مواردی که در اولویت بخش کشاورزی و صنعت تسهیلات پرداخت نشده باشد ما پذیرا نیستیم.

وی تصریح کرد:پرونده‌ها باید تکمیل و بانک نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند،مقرر شد که بانک توسعه تعاون هفته ای گزارشی در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغال به فرمانداری ارائه دهد که متاسفانه در این هشت ماه تنها یک پرونده تکمیل شده است.

خوانپایه بیان کرد:از مبلغ 45 میلیارد ریال کمک یارانه مبلغ 25میلیارد ریال به عنوان کمک یارانه به بخش صنعت اختصاص داده شده است که از مبلغ 25میلیارد ریال سهم کمک یارانه در بخش صنعت تنها 7 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی در بخش صنعت پرداخت شده است.

سوء استفاده بانک ها

فرماندار گچساران تصریح کرد: وقتی که ما بیش از 25میلیارد ریال سهم سود کمک یارانه است این صحیح نیست که به این میزان تسهیلات از سوی بانک پرداخت شود ومتاسفانه بانک ها از این وضعیت سوء استفاده کرد‌ه‌اند، بعد از هشت ماه بانک می گوید ما یک پرونده 700میلیونی را پرداخت کرده ایم.

صدقه سری

در ادامه فرماندار گچساران به متولیان بانک توسعه تعاون گفت:شما صدقه سری که پرداخت نکرده‌اید و سرجمع پرداختی شما در بخش کشاورزی و صنعت 60 میلیارد ریال بوده است که ما 45میلیارد ریال را به حساب بانک واریز کرده ایم بنابراین پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در حوزه کشاورزی از سوی بانک متوقف تا اولویت‌ها مشخص شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها