نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. اسفند 1398 - 19:25
اگر فلش بکی هم به انتخابات دور قبل در ۹۴ بزنیم تاجگردون صاحب یک رکورد ۷۲درصدی بوده است در حالی که در انتخابات امسال به ۳۳ درصد رسید و این خود یعنی یک کاهش محبوبیت و مقبولیت و شاید بهتر بتوان نوشت، شکست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سعید رحمانی اصل ،فعال سیاسی گچساران در مطلبی در خصوص انتخابات مجلس در گچساران نوشت:انتخابات گچساران و باشت در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید ، که رازهای سربه مهر زیادی در دل خود جای داد،حسب درخواست تعداد زیادی از مخاطبین تحلیل این انتخابات را به چند بخش جداگانه تقسیم نموده و در آینده نزدیک در بخش دوم به تحلیل رای بسیار پایین قشقایی به تاجگردون و چرایی آن خواهم پرداخت .

صرف نظر از پیروزی نهایی غلامرضا تاجگردون در این رقابت که حتی بهنام عکاشه نیز نتوانست ترس خویش را در برهه زمانی خاصی آن هم پیش از انتخابات از رقابت فشرده که در مقاله اخیر خویش بدان اشاره نمود پنهان نماید ، می بایست چنین شروع کرد که زمین بازی انتخابات و سبد آرای حوزه گچساران و باشت خیلی متفاوت تر از آن چیزی ست که در کل استان ما وجود دارد .

نوع نگاه من و سایر منتقدین به سبد رای نزدیک به چهل هزارنفری تاجگردون مسلما با بهنام عکاشه و تاجگردون و هوادارانش فرق می کند،همانگونه که پیشتر هم گفتم ، این انتخابات آبستن حوادث زیادی بود و رازهای سربه مهر زیادی در خود دارد ، بنابراین فقط تاجگردون خود و حلقه اطرافیانش می دانند که در این بخش از چه می گویم و می نویسم ، چرا که بهنام هم با تمام شیطنت های حرفه ای موجود در قلمش در ساعت ۳ شب جمعه در حالی که غلامرضا تاجگردون و حلقه اطرافش در منزل کوچک قبل از کوچه حسینیه شهید تاجگردون بیدار بودند !!.

 بهنام هم همچون مابقی مردم این شهر در خواب بودند ، پس وقتی می خواهم در ادامه بنویسم رای واقعی تاجگردون ۳۹۵۴۰ نفر نبوده او در خلوت خویش بهترین خواننده این مقاله خواهد بود ، چون خود بهتر می داند با سبد و صندوقهای رای چه کرده است .

با این اوصاف :

۱- در این انتخابات ۷۷۸۹۱ نفر در انتخابات شرکت نمودند یعنی رقم مشارکت تقریبا ۶۵درصد بوده است و تاجگردون با کسب ۳۹۵۴۰رای تقریبا ۵۲درصد آرا به نام ایشان خوانده شد .

الف ) همانگونه که در سطور پیشین نیز بیان شد واقعیت رای مردم گچساران و باشت به تاجگردون این رقم نیست چراکه مبحث ( هلی برن نیروی غیربومی ) از شهرهای اطراف در دستور کار تاجگردون قرار گرفت و بهترین گواه در این خصوص افزایش گاها ۱۰۰ درصدی خیلی از صندوقها در روستاهای چهارگوشه حوزه گچساران و باشت به نسبت جمعیت آنها خود حکایت از این دارد که چه حجم نیروی چند هزار نفری ! وارد انتخابات گچساران و باشت شده و این امر قابل کتمان نیست .

ب) ضمن احترام به تمام آرای پاکی که به آقای تاجگردون در این انتخابات داده شد

قطعا همگان شاهد حجم بالای خریدوفروش آرا در بیرون از شعب اخذ رای بودیم و نکته جالب نیز شناور بودن این قیمتها بود که از پنجاه هزار تومان تا یک میلیون تومان نیز رسید .و این مساله ای نیست که بتوان آن را کتمان نمود و رصد گردش مالی و حجم انبوه چند میلیاردی که قابل سرپوش گذاشتن نیست .

دو مقوله ورود نیروی غیربومی و تزریق پول در کنار ارعاب و تهدیدهای فراوانی که در بیرون از شعب اخذ رای صورت گرفت قاعدتا سبب جابه جایی آرا و اثرگذاری بار روانی بر دیگر افراد و شهروندان عادی خواهد بود ، بنابراین ما با تاجگردون ۵۲ درصدی روبرو نیستیم و اگر خریدوفروش گسترده و سازمان یافته چندهزار نفری رای و هلی برن نیروها از شهرهای اطراف را از سبد رای آقای تاجگردون کسر کنیم آن وقت واقعیت چیز دیگری خواهد بود.

۲- کمپین مخالفین تاجگردون ۴۸ درصد مجموع آرا ماخوده را به دست آوردند.

الف ) بنابراین از مجموع تقریبا ۱۲۰۰۰۰ رای ۷۷۸۹۱ نفر در انتخابات شرکت نمودند که سهم تاجگردون ۳۹۵۴۰ رای ( آرای پاک + واردنمودن چندهزارنیروی غیربومی + خریدوفروش چندهزار رای ) یعنی تقریبا معادل۳۳ درصد تعریف می شود .

ب ) کمپین نه به تاجگردون در مجموع ۳۸۳۵۱ رای یعنی معادل ۴۸ درصد از آرای ماخوذه را کسب نمود که به صورت تقریبی می توان گفت آنها هم ۳۳ درصد از واجدین شرایط رای دادن بوده اند .

ج ) گزینه عدم مشارکت و تحریم انتخابات نیز( تقریبا ۳۳ درصد) بوده است که می توان گفت نه به عملکرد تاجگردونی که خود را معمار اقتصاد و ناجی این شهر و امیرکبیر می خواند گفته است .

این طیف شاید به دلیل عدم تبیین استراتژی درست رقبای تاجگردون به صحنه نیامدند وگرنه این ۳۳ درصد اگر راضی بودند نسبت به ۸سال نخبه کشی ، تبعیض ، رانت و انحصارخانوادگی و …در مقابل کمپین نه به تاجگردون قرار می گرفتند و به تاجگردون رای می دادند .

اگر فلش بکی هم به انتخابات دور قبل در ۹۴ بزنیم تاجگردون صاحب یک رکورد ۷۲درصدی بوده است در حالی که در انتخابات امسال به ۳۳ درصد رسید و این خود یعنی یک کاهش محبوبیت و مقبولیت و شاید بهتر بتوان نوشت، شکست.

 آری درست است خروجی انتخابات تاجگردون شد اما با چه قیمت و بهایی ؟!،در مطلب بعدی از چرایی نه بزرگ قشقایی به تاجگردون خواهم نوشت .

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها