نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. دى 1398 - 9:04
با نگاهی به نام افراد رد صلاحیت ‌شده‌ آنچه مشهود است کنار گذاشتن برخی چهره‌های مطرح بوده که اکنون به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت هستند،اگرچه شورای نگهبان اعلام کرد داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته تا پنجشنبه فرصت اعتراض دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،فرآیند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از صبح یکشنبه 10 آذر ماه همزمان در وزارت کشور و فرمانداری‎های سراسر کشور آغاز شد که داوطلبان نمایندگی ملت تا 16 آذرماه برای ثبت نام در این رویداد سیاسی فرصت داشتند.

پس از پایان ثبت نام انتخابات مجلس 98،هیات‌های اجرایی به نتیجه نهایی در خصوص احراز صلاحیت ها رسیدند که به گفته عبدالرضا رحمانی فضلی،وزیرکشور از مجموع 16هزار و 33 نفر داوطلبانی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام اولیه کردند تا پایان زمان قانونی رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیئت‌های  اجرایی، تعداد 848 نفر اعلام انصراف کردند.

 وی در ادامه با اشاره درصد افرادی که صلاحیت‌ آنها از سوی هیئت‌های اجرایی مورد احراز  قرار گرفته، تصریح کرده بود که از میان 15هزار و 185 نفر کاندیدای انتخابات مجلس که مدارک آنها مورد بررسی قرار گرفته،  صلاحیت 91.2 درصد از افراد در هیئت‌های اجرایی تایید  و نتیجه هم به هیئت‌های نظارت اعلام شد.

تایید یا رد صلاحیت؟

با این تفاسیر نیز فرصت شورای نگهبان برای تایید صلاحیت یا رد صلاحیت کاندیدای مجلس شورای اسلامی شنبه 21دیماه به پایان می رسد و لیست اسامی تایید صلاحیت شدگان کاندیدای مجلس شورای اسلامی برای ورود به کارزار انتخابات هم اعلام می شود.

‏این در حالی است که عباسعلی کدخدایی در این خصوص گفته است که در ساعات پایانی شنبه ۲۱ دی‌ماه با تلاش شبانه‌روزی اعضای هیات‌های نظارت بر انتخابات در استان‌ها، کار بررسی صلاحیت داوطلبان پایان یافت، اگر چه زمان بررسی بسیار کم و تعداد پرونده‌ها بسیار زیاد بود، اما تلاش شد هیچ پرونده‌ای در این فرصت محدود، بررسی‌نشده باقی نماند.

بررسی دقیق و سخت‌گیرانه

بنابراین نظر هیات های نظارت استانی شورای نگهبان درباره تایید، عدم تایید و یا عدم احراز صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از شب شنبه گذشته  از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام شد، در بین چهره‌های شاخص سیاسی برخی تایید و برخی نیز رد شدند،اگرچه مسئولان اجرایی پیش از این پیش‌بینی بررسی دقیق و سخت‌گیرانه درصلاحیت داوطلبان را اعلام کرده بودند، اما با انتشار نام افراد رد صلاحیت ‌شده، این سخنان مسئولان هم به نوعی رنگ واقعیت به خود گرفت.

ارتباط با سازمان‌های ضدانقلاب و تروریستی

به گفته کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در حوزه امنیتی تعدادی پرونده در بررسی صلاحیت نامزد‌ها وجود داشت که خوشبختانه تعداد آن‌ها کم بود و افرادی بودند که در ارتباط با سازمان‌های ضدانقلاب و تروریستی بودند، همچنین بحث سوء استفاده از موقعیت شغلی، جعل اسناد همچنین ارتشا و تضییع بیت المال و نیز تحصیل مال نامشروع نیز در میان پرونده‌های بررسی شده دیده شد و در حوزه استعمال مواد مخدر و نیز مخدوش کردن اسناد رسمی به خصوص در شناسنامه‌ها و اسناد مالی نیز پرونده‌هایی داشتیم.

 فرصت اعتراض

با نگاهی به نام افراد رد صلاحیت ‌شده‌ آنچه مشهود است کنار گذاشتن برخی چهره‌های مطرح بوده که اکنون به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت هستند،اگرچه  شورای نگهبان اعلام کرد داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته تا پنجشنبه فرصت اعتراض دارند.

پرحاشیه ترین حوزه های انتخابیه

با این تفاسیر حوزه انتخابیه گچساران و باشت یکی از پرحاشیه ترین و نیز پر تنش ترین حوزه های انتخابیه در سراسر کشور بوده و اتفاقات اخیر در نشست های انتخاباتی کاندیداهای این حوزه انتخابیه این موضوع را تایید می کند.در اولین ساعت آغاز نام نویسی نامزدهای انتخابات مجلس "غلام‌رضا تاجگردون" رئیس فعلی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از حوزه انتخابیه گچساران برای حضور در انتخابات نام نویسی کرد.

با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمی شود

هرچند تاجگردون قبل از نام نویسی درانتخابات مجلس در گزارش عملکرد سالانه اش به این نکته اشاره می کند و می گوید:احساس وظیفه می کنم که باید این راه را ادامه بدهیم و این پروژه هایی که بر زمین مانده است باید بلند شود و این اراده و فکر می خواهد و با حلوا حلوا کردن هم دهن شیرین نمی شود و اگر قصوری باشد از شما مردم عزیز پوزش می خواهم و با اراده و برای ادامه مسیر با صدچندان سرعت به همت شما در انتخابات ثبت نام خواهم کرد.

این درحالی است که بر اساس اعلام صلاحیت ها، از روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، 6 رئیس تایید صلاحیت و 6 رئیس دیگر هم ردصلاحیت شدند، 2 رئیس نیز داوطلب انتخابات مجلس یازدهم نشدند که برخی خبرگزاری های رسمی کشوری از عدم تایید صلاحیت نماینده فعلی گچساران خبر داده بودند.

دست خدا بالاتر از همه دست‌هاست

اگرچه غلامرضا تاجگردون،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در شامگاه یکشنبه 22دی ماه خطاب به مردم گچساران و باشت می نویسد:تماس‌ها و پیام‌های متعدد و دلسوزانه‌ای از طرف شما عزیزان برای این‌جانب آمده است.امکان پاسخگویی به همه شما عزیزان نیست. این مرحله از بررسی صلاحیت‌ها یکی از مراحل قانونی است و قاعدتاً می‌بایستی این فرایند طی شود.ضمن تشکر فراوان از این‌همه مهر و محبت شما خونسردی خودتان را حفظ کنید و بدانید دست خدا بالاتر از همه دست‌هاست و نمی‌گذارد حقی ضایع شود.

موضوع دیگری که درباره تاجگردون وجود داشت اسنادی بود که در روزهای اخیر توسط یک خبرنگار و در فضای رسانه ای و مجازی منتشر شد و ادعا می شد وی دارای فساد اقتصادی است؛هرچندسخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگوی ویژه خبری نیز گفته بود که ما همیشه نسبت به تمام افرادی که صلاحیت‌شان در آخرین مرحله تأیید نمی‌شود، اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم مدارک و مستندات را به آنها ارائه کنیم، ما هیچ چیزی پنهان از داوطلبان نداریم.

کدخدایی با تاکید بر اینکه سو استفاده از اموال عمومی، تحصیل مال نامشروع، اختلاس، استعمال مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، محکومیت جنایی، سابقه شرارت، چاقو کشی، سابقه فروش مواد مخدر از جمله مصادیق رد صلاحیت‌ها ست، بیان کرده که از حدود 247 نفر نماینده فعلی مجلس، 90 نفر صلاحیت شأن عمدتا به خاطر مسایل مالی تایید نشده است، البته به برخی از آنها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند، این مستندات ارائه می‌شود.

اگر اختلاسی کرده بودم ، امروز آواره بودم‌!

هرچند نماینده گچساران و باشت پیشتر نیز در تلار ستاره شب گفته بود که هیچگاه در طول دوران ۳۰سال خدمتم در هیچ مرجعی مرا به بدی ، خیانت و اختلاسگر نام نبردند و در طول دوران خدمتم حتی یک پرونده فساد مالی هم نداشته ام و خیلی حرف است 30سال مسئولیت اقتصادی کشور را داشته باشی و یک پرونده مالی نداشته باشی!!حواسمان باشد که اگر دزدی و اختلاسی کرده بودم که امروز آواره بودم‌،اما وکیل مردمی هستم که افتخار خدمت به این مردم را دارم.

این در حالی است که موضوع به همین جا ختم نمی شود و سید قدرت الله حسینی پور کاندیدای  انتخابات مجلس شورای اسلامی در اظهار نظری در خصوص رد صلاحیت این روزهای غلامرضا تاجگردون گفته است که لزوماً شورای نگهبان دلایل قانع کننده‌ای برای رد یا تأیید افراد خواهد داشت؛ما راضی به اینکه رقبایمان رد صلاحیت شوند، نیستیم، و اگر کسی رد صلاحیت شود مقصر شورای نگهبان نیست بلکه عملکرد خود فرد باعث چنین اعمال نظری شده است.

موافق حذف هیچکس نیستیم

حسینی در ادامه بیان کرده که همانطور که باید انتخابات پرشور برگزار شود و مردم از میان عقاید و دیدگاه‌های مختلف انتخاب اصلحی داشته باشند، ما مایلیم در میدان انتخابات رقابت خوبی با آقای تاجگردون داشته باشیم؛ما موافق حذف هیچکس نیستیم، ضمن آنکه اگر آقای تاجگردون نباشد، انتخابات آن رنگ و بوی رقابتی را نخواهد داشت و برخی از طرفداران او شاید از این موضوع ناراحت شوند.

حسینی پور نیز درادامه اظهارکرده که البته با حضور ایشان در انتخابات باز ما هم پیروز هستیم؛آنچه که بیش از همه اینها مهم است برگزاری انتخاباتی پرشور، و البته انتخابی اصلح و شایسته در دوم اسفندماه است.

عین تبعیض!

اگرچه "سعید آتش بار" از فعالین سیاسی شهرستان نیز در مطلبی در خصوص عدم احراز  صلاحیت تاجگردون نیز نوشته است که جدای از مسائلی که پیرامون نماینده فعلی گچساران در مجلس مطرح است و بر این اساس ،تأیید صلاحیت وی با مشکل مواجه شده است، همین تأخیر وزارت کشور در اعلام وضعیت ایشان در این مرحله ، نشان دهنده  وجود لابی های گسترده ملی ست که در حال چانه زنی است و وزارت کشور،استانداری کهگیلویه و بویراحمد و فرمانداری گچساران باید توضیح دهند که به چه دلیلی در اعلام وضعیت این نامزد انتخابانی تعلل می کنند؟؟،این،عین تبعیض نیست؟.

برخی از نامزدهای برجسته تهران از گرایش های سیاسی مختلف رد صلاحیت یا عدم احراز شدند و در مرحله بعد با اعتراض،پیگیر مطالباتشان هستند،گچساران که شهری کوچک در جنوب ایران است، چه تفاوتی با پاییتخت ایران دارد؟؟.

خریدن زمان برای فشار بیشتر

این روش که خریدن زمان برای فشار بیشتر بر شورای نگهبان است، هم تبعیض آمیز است و هم نشان دهنده عمق تاثیرگذاری لابی و چانه زنی در معادلات سیاسی کشور، و هم به نوعی تضییع حقوق مردم.مردم اعم از موافقین و مخالفین حق دارند که وضعیت نامبرده برایشان مشخص شود واگر مواردی شبیه این نامزد در گوشه ای دیگر از کشور هست، آن هم کاری است اشتباه.

به هرحال،صلاحیت یک نامزد یا تایید می شود یا محرز نمی شود و یا رد می شود، و در ادامه مسیر زمان و فضای مناسب برای دو احتمال آخر پیش بینی شده است.بنا براین این تاخیرها هیچ وجه منطقی ندارند.

حکایت خط تیره

آتش بار نیز در ادامه می نویسد که « خط تیره» نباید به یک روش مرسوم در این فرایند بررسی صلاحیت ها تبدیل شود،هرچند که اثبات کننده یک نکته ی مهم هست و‌ آن، وجود لابی ها و جریان قدرت حامی نامزد مورد بررسی است.

اگرچه در ظاهر امر، وجود لابی های مختلف از همه عناصر و جریانات و مجموعه ها،نشان دهنده اهمیت آن عنصر و به نوعی اعتبارزایی ست ولیکن،شورای نگهبان و نهادهای نظارتی باید در چنین مواردی،بیشتر تردید کنند و رایزنی های گوناگون را نشانه ای احتمالی از وجود روابطی دیگر بدانند".

خیالتان تخت باشد...خُش ایره

در پایان نیز به این جمله معرف تاجگردون در تالار ستاره شب باید اشاره کرد که گفته بود:چند ماه تا انتخابات مانده است و بنده هم دیر گفتم که می آیم،نمی خواستم بیایم چرا که احساس می کردم شرایطی فراهم بشود و خدمتگذار بهتری بیاید،آن موقع که می توانستند مرا رد صلاحیت کنند،رد نکردند و الان دیگر که کاملا مشخص است! پس خیالتان تخت باشد و شما هم شک نکنید ؛ اگر می دانستند که قرار است بنده رد صلاحیت بشوم پس با هم دعوا نمی کردند و می گفتند "خُش ایره پس ما سی چه زور بزنیم که بگیم بره"؟.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها