نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. مرداد 1398 - 10:15
تاجگردون:از مسئولين محترم استان و شهرستان خواهش ميكنم كمي جدي تر باشيد. اگر چه با مسئولين محترم بالادست ماشين سازي صحبت كردم و انشالله حل خواهد شد ولي اينطور نباشد كه بخواهم از روش ديگري اين نوع موضوعات را حل كنم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،غلامرضا تاجگردون،رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مطلبی در خصوص آخرین وضعیت کارخانه ماشین سازی پارس گچساران نوشت:ماشين سازی پارس واحدی در گچساران سال های گذشته احداث شده است و اينكه چطور ساخته شد و بعد تعطيل شد داستان مفصلی است.

وی ادامه داد:اما همين حد عرض كنم كه با تلاش چند كار از پتروشيمی به اين واحد داده شد و تا حدودی فعال شد ولی كم كم ضعف حاكم شد و كارش ضعيف شد.

 تاجگردون افزود:ديشب يک كارگر با من تماس داشت مدتی است قصد دارند ماشين آلات گران قيمت اين مجموعه را از شهرستان ببرند، با مسئولين محترم شهرستان تماس داشتم كه چرا جلوی اين كار گرفته نشده، فرمودند "بايد حكم باشد و اين حرفها".

نمانیده گچساران درمجلس ادامه داد:ابتدا از مسئولين محترم استان و شهرستان خواهش می كنم كمی جدی تر باشيد. اگر چه با مسئولين محترم بالادست ماشين سازی صحبت كردم و انشالله حل خواهد شد ولی اينطور نباشد كه بخواهم از روش ديگری اين نوع موضوعات را حل كنيم.

حال با توجه به این اظهار نظر عجیب تاجگردون!،این نکته حائز اهمیت است که  کهگیلویه و بویراحمد از گذشته تا حال یکی از استان‌هایی بوده که در حوزه تولید نسبت به سایر استان‌ها، حرکت کندتری داشته است و همین امر موجب لنگ زدن پای اشتغال در استان شده به نحوی که در همه سال‌های اخیر یکی از بیکارترین استان‌های کشور در آمارها بوده‌است،وضعیت استان نسبت به گذشته نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر هم شده و بسیاری از واحدهایی که در چرخه تولید قرار داشتند یا از حرکت باز ایستادند و یا اگر حرکتی هم وجود دارد به کندی می‌چرخند.

"این اقتصاد درون‌زا است. یعنی از دل ظرفیت های خود کشور ما و خود مردم ما می جوشد؛ رشد این نهال و این درخت، متکی است به امکانات کشور خودمان؛ درون‌زا به این معنا است". این بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب نشان می دهد که یکی از اصلی ترین راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی، توجه به تولید داخل و تقویت کارنجات و تولیدکنندگان درون کشور است که این امر می تواند مجموعه داخلی را از کالاهای وارداتی بی نیاز ساخته و در نتیجه، یک اقتصاد درون زا را شامل شود.

این در شرایطی است که آمارها و اخبار در طول سال های اخیر نشان می دهد کارخانجات بسیاری به حالت تعطیلی درآمده و واحدهای اقتصادی متعددی بوده اند که به واسطه عدم حمایت های دولتی، اقدام به اخراج کارگران خود کرده اند،همان موضوعی که منجر به افزایش روند بیکاری نیز شده است.

خاموشی و رکود بر برخی از واحدهای تولیدی استان و به تبع آن شهرستان گچساران سیطره انداخته است، به دلایل آن بخواهیم که خوب توجه کنیم، می‌بینم علاوه بر نبود اعتبارات و سخت‌گیری برخی بانک‌ها، کمبود نقدینگی،رکود بازار و به نوعی ضعف مدیریت علت اساسی بسیاری از تعطیلی این واحدهای تولیدی است.

نمونه بارز در این خصوص می توان به تعطیلی اخیرکارخانه ماشین سازی پارس گچساران اشاره کرد که روزگاری با 50کارگر چرخش به خوبی می چرخیدو برای 200تا 300نفر به طور غیر مستقیم هم اشتغال ایجاد کرده بود،هرچند رسانه ها هم نوشته بودند که مسئولین بالا نشین  به دنبال فدا کردن این واحد به پای واحد تولیدی مشابه در ماهشهر و تهران هستند و می‌خواهند با فروش آن، آنجا را آباد کنند؟!.

عمده فعالیت ماشین سازی پارس گچساران در ساخت سوله‌های فلزی ، مخازن ، پل‌های فلزی  و دکل‌های مخابراتی و سایر ملزوماتی بود که در هلدینگ‌های نفت و گاز و پتروشیمی و به خصوص پتروشیمی گچساران به کار برده می شد،درحالی که این کارخانه از نظر امکانات و خط تولید به روز و مدرن جز یکی از کارخانه‌های تولیدی برتر دراستان به شمار می رفت که سه عنوان رتبه برتر استانی در کارنامه فعالیتش دیده می شد،این کارخانه در حالی در سال 90 راه‌‌اندازی شد که بسیار چابک‌تر و بهتر از واحدهای ماهشهر و تهران تولید می کرد.

این روزها کارگران این کارخانه‌، حال به جای اینکه صبح زود وارد کارخانه شوند و پس از خوش و بش با همکارانشان ،شروع به کار پشت دستگاه‌هایی کنند که سالها پای آن عرق ریختند، یا با ماشین در حال مسافرکشی در شهر هستند و یا دست به کارگری در مشاغل فصلی و کاذب زده اند.

اگر چه کارآفرینان و فعالان اقتصادی گچساران از مسئولین و متولیان امر هم انتظار دارند، راه حل عملی برای حل مشکل تولید و اشتغال در این شهرستان تدبیر کنند و از بیکاری و رکود بیشتر صنایع تولیدی در این شهرستان جلوگیری کنند.

باید نیز توجه داشت که بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط در شهرک‌های صنعتی این شهرستان به دلیل رکود بازار در چند سال گذشته توان خود را از دست دادند و اکنون تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند و تعداد آنها نیز کم نیست،اما به‌طورکلی عوامل مختلفی در تعطیلی واحدهای صنعتی بام نفت ایران نقش داشته‌اندکه می توان به مشکلاتی همچون مسائل مدیریتی، کمبود نقدینگی،نبوداعتبارات و مشکلات نظام بانکی ودیگر موارد نام برد.

کارخانه ماشین سازی پارس گچساران در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و با زیربنای ۲۷ هزار مترمربع در قالب سالن تولید، انبار و ساختمان اداری در سال ۸۸ ساخته شده که توان تولید قطعات صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و استراکچر(تولید سازه های فلزی) با ظرفیت ۱۵ هزار تن در سال را دارد.این کارخانه در کیلومتر 5 جاده بهبهان و در شهرک صنعتی چهار بیشه این شهرستان واقع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه‌ها

حتما یکی از ژن های برتر در دولت چشم طمع کرده بهداشت کارخانه

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها