نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. خرداد 1398 - 7:46
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از اصلاح مصوبه اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای نوسازی بافت فرسوده شهر گچساران خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت درمجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی اش نوشت:با تصویب هیأت وزیران، مصوبه موضوع اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی برای نوسازی و مقاوم سازی بافت فرسوده شهر گچساران اصلاح شد.

وی افزود:به موجب این اصلاحیه، دولت مصوب کرد مبلغ ۲۰۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به صورت کمک بلاعوض برای نوسازی (۱۸۶۰) واحد باقیمانده تعداد سه هزار واحد مسکونی به ازای هر واحد ۱۱۰ میلیون ریال در شهر دوگنبدان در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.

تاجگردون ادامه داد:همچنین به دلیل افزایش هزینه های مصالح ساختمانی، مبلغ ۹۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای نوسازی تعداد (۱۸۶۰) واحد باقیمانده از مصوبه مذکور به ازای هر واحد ۵۰۰ میلیون ریال با ضمانت زنجیره‌ای و کارمزد پنج درصد پرداخت می شود.

وی افزود:طول دوران مشارکت مدنی و اقساطی جمعاً ۱۵ سال (سه سال دوران مشارکت مدنی و ۱۲ سال دوران مشارکت اقساطی) است.

تاجگردون ادامه داد:با تصویب دولت همچنین مبلغ ۴۳ میلیارد ریال به صورت هزینه ای برای هزینه های آواربرداری، پشتیبانی و ارائه خدمات فنی و مدیریتی و مبلغ یکصد میلیارد ریال به صورت تملک دارایی های سرمایه ای برای اصلاح بافت شهری در معرض خطر رانش و ایمن سازی آن اختصاص یافت.

این درحالی است که طرح بازآفرینی بافت فرسوده گچساران به عنوان یک طرح پایلوت در کشور در محلات بافت فرسوده در حال اجراست،  گچساران با داشتن 164 هکتار بافت فرسوده نسبت به وسعتش یکی از شهرهایی است که زلزله ساکنین این مناطق را تهدید می‌کند.

وجود بیش از پنج هزار و 350 واحد مسکونی و تجاری با جمعیتی افزون بر 25 هزار نفر که معادل 10 درصد از جمعیت این شهرستان است، در بافت قدیم این شهر سکونت دارند و می‌طلبد که در این خصوص ساکنین محلات هر چه سریع‌تر نسبت به نوسازی منازل خود اقدام کنند.

در این شهر محلاتی نظیر لبنان، سادات، رادک، پربالی، امینی و کیامرثی در بافت فرسوده قرار گرفته‌اند که در فاز اول بیش از سه هزار و 100 واحد مسکونی  باید جهت نوسازی منازل خود اقدام کنند.

هرچنددر طول سال‌های گذشته و با ورود مسئولان کشوری به گچساران و بازدید آنها از بافت فرسوده موجب شد تا تسهیلات خوبی از سوی دولت و نهادهای مختلف جهت کمک به ساکنین این محلات در نظر گرفته شود.

کارشناسان معتقدند برای انجام این مهم، دولت و نهادهای عمومی مسئول از جمله شهرداری‌ها، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن،سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمان عمران و مسکن‌سازان و در نهایت نظام بانکی کشور باید به طور جدی وارد عمل شده تا علاوه بر دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در این بافت، نسبت به احیا و آبادانی آن اقدام شود.

بنابراین مهمترین مشکلی که از سوی مسئولان برای نوسازی بافت‌های فرسوده بیان می‌شود شرایط ضعیف اقتصادی خانواده‌های ساکن برای دریافت تسهیلات بازسازی است و نیاز است مشوق‌های قانونی و مالی و تسهیلاتی قابل توجه‌تری برای ترغیب ساکنان به منظور احیای این بافت‌ها لحاظ شود ،هرچند مناطقی که امروزه به عنوان بافت فرسوده تلقی می‌شوند بخشی از هویت، فرهنگ و تاریخ یک شهر هستند.

با وجود اینکه هم‌سویی مطلوبی بین بخش‌ها و مسئولان کهگیلویه وبویراحمد برای بهسازی و رفع مشکلات بافت فرسوده وجود دارد، کار ترمیم این بافت‌ها همچنان کند به نظر می‌رسد و نیازمند مشوق‌ها، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی بیشتر است.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها