نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. ارديبهشت 1398 - 18:14
هدف رئیس‌جمهور چین از تأیید طرحی که خود در آن شرکت کرده، بازشدن راهی برای اشتغال جوانان شهری و توانمندسازی روستاها برای سال‌های بعد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،لیگ جوانان حزب کمونیست چین طرحی را برای نوسازی روستاها و حل بخشی از مشکل بیکاری جوانان شهری اجرایی خواهد کرد که حسابی اوقات فراغت تابستان جوانان چینی را پر می‌کند.

شی جین پینگ طرحی را موسوم به «جوان‌سازی روستاها» تأیید کرده است که بر اساس آن طی سه سال آینده ۱۰ میلیون جوان شهرنشین چینی به حومه شهر و روستاها فرستاده خواهند شد تا از توانمندی‌های خود برای بهبود شرایط فرهنگی، امکانات پزشکی و توسعه فناورانهِ مناطق محروم کشور استفاده کنند. دانشگاه‌ها و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای مسئولیت اصلی برگزاری این طرح را برعهده دارند.

در کنار این، قرار است تا سه سال دیگر ۱۰۰ هزار جوان مهاجر از روستا به شهر با توجه به مشوق‌هایی به زادگاه خود برگردند تا در استارتاپ‌هایی که در این مدت در روستاها به راه می‌افتد، به کار مشغول شوند.

رئیس‌جمهور چین خود در جوانی برای کار به روستا می‌رفته است و تجربه خود را بسیار موفق می‌داند.


بازدید از یک مزرعه در شمال شرق چین


به دلیل سابقه اجرای چنین برنامه‌هایی طی انقلاب اقتصادی و فرهنگی مائو در دهه ۱۹۶۰ میلادی که بعداً به دلیل پیامدهای آن بدنام شد، برخی رسانه‌ها از جمله سی‌ان‌ان به انتقاد از طرح جدید پرداخته‌اند. با این حال به نظر می‌رسد میان طرح کنونی با سلف خود تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که در صورتی که در عمل نیز این تفاوت‌ها لحاظ شود، «جوان‌سازی روستاها» به آفات طرح قبلی دچار نمی‌شود:

* طرح کنونی اختیاری است یعنی دولت مجبور است آن چنان پشتیبانی لازم را از موفقیت جوانانِ شرکت‌کننده به عمل آورد که آنان داوطلبانه به روستاها بروند.

* هدف از این طرح، تجربه‌اندوزی برای جوانان شهری و سپس بازگشت همه آنان به شهر نیست، بلکه قرار است روستاها را به کانون‌های فعال اقتصادی تبدیل کنند.

* این طرح در تعطیلات تابستانه اجرا می‌شود، بنابر این جوان شهری از فرصت رشد خود در شهر بهره‌مند باقی می‌ماند.

یک دانشجوی شهری در حال کار در مزرعه‌ای واقع در هاربین چین در سال ۱۹۷۴


* حمایت دولت از چنین طرح‌هایی لازمه رفع تبعیض میان شهر و روستا در شرایط رشد شتابان اقتصادی است، امری که در ۵-۶ دهه قبل به ضرورت کنونی وجود نداشت.

* امکانات اندک در آن دوره موجب شده بود دانشجویان بعضاً با دشواری‌های جدی در رفت و برگشت به روستاها دچار شوند، اما اکنون این مشکل عمدتاً حل شده است.

باید منتظر بود و تماشا کرد که آیا این ابتکار جدید از سوی دولت چین همان طور که رقبای پکن می‌خواهند زمین می‌خورد و موجب نارضایتی جوانان شهری خواهد شد یا به بهبود اوضاع چین کمک خواهد کرد.

منبع

https://edition.cnn.com/2019/05/04/asia/china-youth-policy-intl/index.html

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها