نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
18. آذر 1397 - 10:03
سدکوثر به عنوان پرآب ترین سد کهگیلویه و بویراحمد چند سالی بود که به دلایل مختلفی ازجمله کاهش بارندگی ها حال و روز خوشی نداشت، اما با بارش های اخیر پرآب شده و بارقه های امید را در دل کشاورزان این مناطق روشن کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سد کوثر به عنوان سد زیبای استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد، در فاصله ۶۰کیلومتری شمال غرب گچساران قرار گرفته و این سد مخزنی چندمنظوره به روی رودخانه خیرآباد برای تامین آب شرب و صنعتی شهرها و بنادر حاشیه خلیج فارس ساخته شده است.

بهره برداری درسال83

رودخانه خیرآباد از دو شاخه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل شده که آب آن‌ها از رشته‌کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد، این سد به پیمانکاری شرکت سابیر در سال 83به بهره برداری رسید.

تامین آب آشامیدنی 2/5میلیون نفر

 سد کوثر آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و گچساران را تامین می‌کند که به این منظور، خط لوله با طول ۷۶۳ کیلومتر، بخش‌هایی از ۵ استان کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان در مجموع شامل ۷ شهر بزرگ و ۱۱ شهر کوچک، ۳۶ شهرک و ۴۷ دهستان با بیشتر از ۱۲۰۰ روستا را در برمی‌گیرد.

تامین آب کشاورزی منطقه

علاوه بر این، سد کوثر به منظور اهدافی چون تامین صنایع نفت و گاز گچساران، تامین آب کشاورزی دشت لیشتر در شهرستان گچساران، تامین آب کشاورزی اراضی بنه باشت بهبهان در سطح ۴۵۵ هکتار، تامین آب کشاورزی دشت زیدون در سطح ۵ هزار هکتار و تامین آب برای بهبود کنترل کیفیت آب رودخانه زهره به میزان ۷۰میلیلون متر مکعب در سال ساخته شده است.

محل سد در تنگه بسیار باریکی است و عرض تنگه در کف در تراز ۵۰۰ حدود ۱۰ متر و تکیه‌گاه‌های سد تا تراز ۵۷۵ متر دارای شیب بسیار تند ۸۰ درجه است،سد کوثر گچساران از نوع سدهای بتنی وزنی است که ارتفاع آن از پی در حدود ۱۴۴متر و طول تاج سد در حدود ۱۹۰متر است؛ عرض سد در پی در حدود ۶۳ متر و در تاج ۷متر است و تراز تاج سد ۶۳۸ متر از سطح دریا بوده و در محور سد تراز سد ۴۹۴ متر از سطح دریا بوده است.

افزایش 12متری سطح آب سد

این درحالی است که مدیر بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران دراین خصوص می گوید: خوشبختانه امسال نسبت به سنوات گذشته بارندگی های خوبی دراین شهرستان تاکنون صورت گرفته که افزایش بارندگی در سال جاری و همچنین شروع بارندگی در نیمه دوم مهرماه موجب افزایش سطح آب ذخیره سد کوثر در این شهرستان شده است.

اکبرخدری می افزاید:از ابتدای سال جاری تاکنون303میلی متر باران در ایستگاه باران سنجی سد کوثر به ثبت رسیده و در آخرین بارندگی که در شهرستان صورت گرفته بیش از 117 میلی متر در منطقه سد کوثر در ایستگاه هواشناسی به ثبت رسیده است.

ذخیره 94میلیون مترمکعب درسد

وی بیان می کند: بارش باران در سال زراعی جاری موجب شد تا 94 میلیون متر مکعب آب ذخیره شود واز ابتدای سال جاری تاکنون 303 میلی متر باران در این سد به ثبت رسیده است که موجب شده تا 12متر سطح آب سد کوثر بالا بیاید.

مدیر بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران درادامه می گوید:در سال آبی گذشته 206 میلی متر بارندگی در شهرستان به ثبت رسیده بود که کاهش بارندگی و خشکسالی موجب شد تا سطح آب ذخیره سد کوثر کاهش یابد.

خدری می افزاید: گنجایش مخزن سدکوثر 580 میلیون متر مکعب است و حجم آب سد کوثر در سال آبی گذشته به 305 میلیون متر مکعب رسید.

پرشدن 55درصد حجم سد 

وی درادامه تصریح  می کند:در حال حاضر میزان آب ذخیره شده به324 میلیون متر مکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 میلیون متر مکعب افزایش داشته است، حجم مخزن سد کوثر ۵۸۰ میلیون متر مکعب بوده که با بارش‌های اخیر بیش از 55درصد حجم آن پر شده است.

خدری می افزاید:سد مخزنی کوثر آب آشامیدنی 2 میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تعدادی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد را تامین می‌کند.

بالا آمدن تراز سد با افزایش بارندگی

وی می گوید: نرمال تراز این مخزن بتونی با سطح دریا 625 متر است که در حال حاضر با افزایش بارندگی در سال زراعی در این شهرستان تراز این سد بتونی به 602 متر هم برسد.

قابلیت گردشگری در سدکوثر

هرچندجدای از این موارد باید گفت که دریاچه زیبای سدکوثر ، قابلیت آن را دارد که به یکی از زیباترین گردشگاه‌های جنوب کشور نیز تبدیل شود و مناظر زیبای اطراف رودخانه خیرآباد و طبیعت زیبای سد کوثر در گچساران یکی از مکان‌هایی است که می‌تواند گزینه مناسبی برای گذراندن تعطیلات پایان هفته اهالی جنوب ایران زمین باشد.

هوای اطراف سد کوثر بسیار معتدل و دلچسب است و حتی در روزهای زمستانی و سرد یاسوج، دمای هوا در منطقه سد کوثر بسیار بهاری و سرسبز است ؛این روزها سدکوثر به دلیل داشتن طبیعت زیبا در اطراف خود ، منطقه ،حضور پرندگان مهاجر و داشتن هوای معتدل به مکانی بکر برای گردشگران تبدیل شده است.

 حضورمهاجران سیبری درسد کوثر

این منطقه به دلیل داشتن هوای مطلوب و طبیعت زیبا و حضور پرندگان مهاجر از آسیای میانه تجلی دست قدرت الهی و انسان برای خلق مناظر بی بدیل و محلی برای آرامش گردشگران است و یکی از جذاب‌ترین تصاویر موجود در این منطقه، پرواز پرندگان بر پهنای آبهای درخشان دریاچه سد کوثر است که انسان را به تامل و تفکر درباره این همه زیبایی وا می‌دارد.

منطقه ای بکر برای گردشگران

این پرندگان از مناطق سرد و یخبندان فرار می‌کنند و در اواخرپاییز تا پایان زمستان خود را در منطقه سد کوثر گچساران می‌گذرانند، لک لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان از پرندگان مهاجری هستند که در سواحل سد کوثر، رودخانه خیرآباد، زهره و دیگر مناطق خوش آب و هوای گچساران زمستان را خواهند دید؛تعداد پرندگان اطراف سد کوثر را ۴۰۰ قطعه در گونه‌های مختلف دانسته‌اندکه این پرندگان اغلب از کشورهای همسایه به این شهرستان کوچ می‌کنند و پایان اسفند به مناطق آسیای میانه و سیبری بازمی‌گردند.

اگر رهسپار استان کهکیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران شدید حتما از دریاچه سد کوثر دیدن کنیدچراکه طبیعت بکر این منطقه و انواع پرندگان مهاجر آن، صحنه‌ای زیبا و چشم‌نواز را در مقابل چشمان گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند به تصویر می‌کشد و تجربه‌ای ناب را برای گردشگران رقم می‌زند.

انتهای پیام

 

دیدگاه‌ها

خسته نباشی عکاس

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها