نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
14. شهريور 1397 - 9:30
شهردارگچساران گفت: از این مجموع پسماند جمع آوری شده در طول شبانه روز ،74 تن در سطح شهر و 30 تن مربوط به شرکت نفت گچساران است که توسط حوزه خدمات شهری شهرداری جمع آوری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ظهر امروز نشست کارگروه مدیریت پسماند شهرستان گچساران با حضور کارشناسان و مسوولان استانی، معاون فرماندار، بخشدار مرکزی و شهرداری دوگنبدان و دیگر روسای مربوطه در سالن کنفرانس فرمانداری گچساران برگزار شد.

 در این نشست سید مرتضی سجادپور با اشاره به مصوبات نشست کارگروه مدیریت پسماند در شهرستان گچساران اظهار کرد: متاسفانه تاکنون اقداماتی در جهت ایجاد جایگاه دفن زباله‌های شهری و روستایی ایجاد نشده است.

معاون فرماندار با بیان اینکه نبود دیوار حائل در مکان جمع آوری و دفن پسماند شهر دوگنبدان که هم اکنون در کنار سد و نیروگاه سدچم‌شیر جمع آوری می‌شود، افزود: متاسفانه این امر موجب شده که حیوانات ولگرد از جمله سگ در این مکان استقرار داشته باشند.

وی ادامه داد: حمل زباله به وسیله خودروهای سبک و سنگین که در سطح شهر انجام می‌گیردکه  به دلیل فرسوده بودن موجب شده که شیرابه سمی بسیاری از پسماندهای جمع آوری شده در سطح  خیابان‌های سرازیر شود که این امر  موجب ایجاد بیماری‌های زیادی برای شهروندان می‌شود.

 سجاد پور در ادامه به موضوع انتقال پسماند صنعتی با محوریت زیست محیطی اشاره و عنوان کرد: متاسفانه از سال 1386 تا کنون اقدامی برای جمع آوری پسماند صنعتی صورت نگرفته است.

 معاون فرماندار گچساران گفت: متاسفانه برای امحا پسماند صنعتی در شهرستان هزینه‌های بسیاری  پرداخت می‌شود.

 وی با بیان اینکه 64 درصد پسماند صنعتی مربوط به شرکت نفت گچساران است، گفت: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران سالانه  100 تن پسماند شیمایی تولید می‌کند.

 سجادپور در ادامه به امحا پسماندهای عفونی اشاره و ابراز کرد: در نشست قبلی مصوب شده که تمامی پسماندهای عفونی کلینک‌ها و مراکز بهداشت و درمانی در بیمارستان شهد رجایی گچساران امحا شود.

 وی با بیان اینکه یکی از مهمترین پسماند در گچساران امحا پسماند عفونی است، عنوان کرد: دستگاه‌های متولی موظف هستند پسماند عفونی را بی‌خطرسازی کنند.

 سجادپور ادامه داد: از سال 1390 تا کنون امحا پسماندهای عفونی به وسیله دستگاه زباله سوز صورت می‌گیرد که خود معضلاتی از جمله آلودگی هوا  را در بردارد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات دیگر جمع آوری و دفن پسماندهای روستاهای گچساران  اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر جایگاه جمع‌آوری پسماند روستایی در  روستاها ی دیل، آرو مارین و اسپر مشخص شده است.

سجادپور خاطرنشان کرد: برخی از روستاییان برای دفع پسماندهای تولید شده خود آنها را در مکانی سوزانده و یا به دره آبی ریخته که موجب می‌شود این پسماندها روانه سدکوثر شود و آب این سد را آلوده کند.

  در ادامه این نشست بخشدار مرکزی گچساران افزود: متاسفانه مشکلاتی در زمینه دفن زباله‌ها در سطح روستاهای این شهرستان وجود دارد.

 فرج‌الله استلاح با بیان اینکه در روستای امامزاده جعفر برای دفن زباله از جایگاه شهرداری استفاده می‌شود، گفت: هم اکنون چهار روستای گچساران از جمله رودبال، نازمکان و روستای علیا و سفلی  تمهیداتی انجام گرفته است.

 وی ادامه داد: برای احداث جایگاه دفن زباله در این منطقه معارضانی وجود داشته است.

 وی در ادامه با بیان اینکه در نزدیکی روستای بی‌بی جان آباد و آب‌شیرین  تاسیسات نفتی سقلاتون وجود دارد، تصریح کرد: با هماهنگی  شرکت نفت پسماندهای این روستاها و این تاسیسات در یک مکان  دفن می‌شود.

  استلاحی خاطرنشان کرد: متاسفانه از روستای رودبال تا روستاهای که دارای جمعیت زیادی  دارند خودرو جمع‌آوری زباله در این روستاها وجود ندارد و تنها برخی از روستاهای گچساران دارای خودرو حمل زباله هستند.

 در این نشست مسعود ظفری با اشاره به مصوبات نشست کارگروه مدیریت پسماند در شهرستان گچساران اظهار کرد:  چهار نقطه از شهر را برای جمع آوری و تخلیه زباله‌های ساختمانی در نظر گرفته شده است.

 شهردار دوگنبدان با بیان اینکه شهر دوگنبدان دارای کانال‌های عمیق زیادی است، گفت:  برای پر کردن این کانال‌ها  نخاله ساختمانی در حال حاضر در این مکان‌ها ریخته می‌شود.

 وی اذعان کرد: با پر کردن این کانال‌های می‌توان به عنوان فضای سبز شهری و یا پارک استفاده نمود.

 ظفری ابراز کرد:چهار نقطه شهری از جمله کانال ضلع شمال و جنوبی در 500 دستگاه، ابتدای جاده روستای دیل، جاده کمربندی و حد فاصل بلوار پناهپوری به تاجگردون  در حال حاضر برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی پیش‌بینی شده است.

 شهردار دوگنبدان عنوان کرد: با پر شدن برخی از کانال‌های موجود در سطح شهر دوگنبدان نخاله‌های ساختمانی به خارج شهر  با نصب تابلو منتقل خواهند شد.

وی  در ادامه با اشاره به جمع آوری زباله توسط نیروهای حوزه خدمات شهرداری دوگنبدان گفت: روزانه بیش از 104 تن زباله توسط شهرداری دوگنبدان جمع آوری و به مرکز دفن زباله منتقل می‌شود.

ظفری خاطرنشان کرد: از این مجموع   پسماند جمع آوری شده در طول شبانه روز ،74 تن در سطح شهر و 30 تن مربوط به شرکت نفت گچساران است که توسط حوزه خدمات شهری شهرداری جمع آوری می‌شود.

شهردار دوگنبدان با بیان اینکه جمع‌آوری زباله با چندین خودرو امکان‌پذیر است، بیان کرد: جمع آوری زباله با 15 دستگاه خودرو سنگین و 3 دستگاه خودروی سبک کار جمع‌آوری این میزان زباله را در شهردوگنبدان  را برعهده دارند.

وی با بیان اینکه میزان تولید زباله  در ایران سه برابر حد استاندار جهانی است، گفت: سرانه تولید زباله در کشور 860 گرم برای هر نفر است.
ظفری افزود: نهادینه نشدن فرهنگ جداسازی زباله‌های خشک و تر از مبدا و بالا بودن میزان تولید زباله ازمهمترین مشکلات تولید زباله  در شهرستان است.

 در ادامه این نشست به دیگر مصوبات نشست قبلی اشاره و عنوان کرد: هم اکنون  جمع‌آوری  و دفن پسماند شهری در کنار سدچم‌شیر دوگنبدان صورت می‌گیرد که این خود یک معضلی دیگری است.

 وی عنوان کرد:  مکانی در نزدیکی سد و نیروگاه سدچم‌شیر برای جمع‌آوری پسماندهای این شهر در نظر گرفته شده که متاسفانه  این مکان باید دارای یک دیوار حائل باشد که از ورود سگ‌های ولگرد و انتشار زباله و انتقال بیماری جلوگیری کنند که متاسفانه در آن منطقه دیواری احداث نشده است و این امر موجب شده که سگ‌های زیادی در این منطقه جمع شود.

 ظفری درخواست کرد: در تخصیص اعتبارات سالجاری به شهرداری دوگنبدان اعتباری برای احداث دیوار حائل در مکان تخلیه و جمع آوری زباله و  ایجاد کارواش برای شست وشوی خودروهای حمل پسماند شهری تخصیص داده شود.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها