نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
30. تير 1397 - 11:24
جمعی ازدانش آموخته های آموزشکده شرکت نفت وگاز گچساران در اعتراض به استخدام های غیرقانونی در این شرکت و با در دست داشتن بنر و نوشته های مقابل فرمانداری گچساران تجمع کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،صبح امروز جمعی از دانش آموخته های آموزشکده نفت وگاز گچساران(ترینینگی) دراعتراض به روند استخدام های غیرقانونی دراین شرکت ، مقابل فرمانداری این شهرتجمع کردند،معترضان نیز با دردست داشتن بنرنوشته هایی به بی توجهی و سلیقه ای رفتار کردن مسئولین وزارت نفت در روند جذب و نحوه بکارگیرافراد اعتراض کردند.

این درحالی است که بحث استخدام های اخیرو بی ضابطه برخی نیروها در شرکت نفت وگاز گچساران طی ماه های اخیر حواشی و واکنش های  زیادی در محافل عمومی شهرستان را به همراه داشت.

هرچند یکی از مسئولین شرکت بهره برداری نفت و گاز  گچساران درگفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی در این خصوص می گوید:این نیروها برخلاف آنچه  که خود را "ترینینگی" می دانند ترینینگی نیستند و ترینینگی ها کسانی بودند که از سال سوم راهنمایی و در یک آزمون ورودی به آموزشکده های نفت وارد می شدند و پس از گذراندن دوره های تخصصی و آموزشی معمولأ بصورت نیروهای رسمی جذب صنعت نفت می شدند که چندین سال است این روند استخدام برچیده شده است.

 وی معتقد است که نیروهای معترض کسانی بوده اند که در آموزشگاه علمی و کاربردی نفت و گاز گچساران در چند سال گذشته مدرک گرفته اند و از آنها در اهواز تعهد ثبتی هم گرفته شده که هیچگونه ادعایی مبنی بر استخدام شدن در صنعت نفت نداشته باشند.

این مسئول در خصوص استخدام های اخیر در شرکت نفت وگازگچساران نیز می افزاید:افراد استخدام شده کسانی بودند که قبلأ به عنوان نیروی نگهبان حراست در شرکت نفت سابقه کار داشته اند و بدلیل میسر نشدن ادامه کار آنها و نبود مجوز قطعی استخدام از کار اخراج شده بودند و حکم برگشت بکار اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی و پیگیری نماینده گچساران و باشت و مدیران نفت از سوی وزیر نفت مجوز استخدام آنها صادر شد و در واقع افراد استخدام شده تحت عنوان نیروی نگهبان و حراست استخدام شدند و نیروی تخصصی هم نبوده اند.

این مسئول ادامه می دهد:قبلا جوابیه ای از سوی شرکت بهرهبرداری نفت و گاز گچساران به نیروهای آموزشکده ای نفت داده شده و در صورت کسب مجوز از سوی وزارت نفت ، از نیروهای مذکور استفاده خواهد شد.

وی در پایان به جوابیه سال گذشته روابط عمومی شرکت نفت وگاز گچساران اشاره کرد و پاسخ این نیروها را رجوع به جوابیه مذکور دانست.به هرحال  دربخشی از جوابیه  روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران به نیروهای معترض به استخدام چنین آمده است:

  عبارت ترینینگ (Training) به آن دسته از کارآموزانی اطلاق می‌شود که طبق مقررات وزارت نفت پس از اخذ مدرک سوم راهنمایی (یا نهم) با شرکت و موفقیت در آزمون های کتبی و مصاحبه، به آموزشکده‌های شرکت های تابعه راه می‌یافتند و پس از طی دو سال آموزش و فراگرفتن فنون موردنیاز و طی دوره خدمت نظام وظیفه، ‌حسب نیاز شرکت جذب و استخدام می‌شدند. این رویه تا سال ۱۳۷۳ تداوم داشت و از‌‌ همان سال به بعد تا کنون متوقف شده و لذا به کاربردن این عبارت از سوی افراد موردنظر (به مفهوم مورد اشاره) صحیح نیست.

۲- در سال تحصیلی ۹۳/۹۲ از طریق دفترچه راهنمای دانشگاه علمی و کاربردی استان خوزستان، پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی اعلام و متعاقب آن از سوی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز تعدادی دانشجو در رشته‌های اعلام شده از سوی آن دانشگاه مورد پذیرش قرار گرفتند و به دلیل بعد مسافت محل سکونت تعدادی از متقاضیان تا محل تحصیل (اهواز)، مقرر شد که هریک از شرکت های تابعه گچساران، مسجدسلیمان، آغاجاری و… نیز تعدادی را پذیرش نمایند.

در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ جمعاً «۱۴۴» نفر از این دانشجویان در رشته‌های تولید و فرآورش گاز، تولید و فرآورش نفت و برق صنعتی در دانشکده علمی کاربردی این شرکت (اداره آموزش) پذیرفته شده و فارغ التحصیل شده‌اند.

شایان ذکر است که از کلیه این دانشجویان تعهدنامه کتبی مبنی بر عدم جذب و به کارگیری (پس از فارغ التحصیلی) اخذ شده است و لذا ادعای مطروحه با عنوان «بدقولی و بدعهدی مسئولان مربوط برای جذب در شرکت نفت» فاقد وجاهت است.

۳- جذب نیرو در شرکت نفت ضوابط معینی دارد وهرگاه وزارت نفت مجوز جذب داشته باشد از طریق فراخوان عمومی و برگزاری آزمون های کتبی و مصاحبه، مبادرت به تأمین نیروهای موردنیاز خود می‌کند. جذب نیروهای پیمانکاری نیز مستلزم وجود مجوز از اداره مهندسی ساختار و بهره وری است.

تعدادی از نیروهای موقت شاغل در اداره حراست، اخیرا» به سایر اداراتی که نیازمند نیرو بوده‌اند، انتقال یافته‌اند و اغلب آنان نیز دارای مدارک تحصیلی دانشگاهی لیسانس و فوق لیسانس هستند. این رویه به دلیل عدم امکان جذب نیروی جدید و استفاده بهینه از نیروهای فعلی و با هماهنگی کامل با مسئولین ذیربط در سطح شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب صورت گرفته است.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها