نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. ارديبهشت 1397 - 17:51
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت:ما باید به سمتی حرکت کنیم که بار از روی دوش دولت برداریم و نظارت بر عملکرد دستگاه‌‌های خدمات‌رسان به شوراها داده شود؛امروز نیاز داریم به مردم امید بدهیم و نباید به دنبال حاشیه‌ها باشیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ظهر امروز همایش سراسری شورا با حضور عضو کمیسیون شوراهای مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، استاندارکهگیلویه و بویراحمد، فرمانداران بویراحمد، گچساران و دهدشت، معاون سیاسی امنیتی استاندارکهگیلویه و بویراحمد، رئیس شورای عالی کهگیلویه و بویراحمد، شهرداران استان، بخشدار، جمعی ازمسئولان استانی و شهرستانی و اعضای شورای اسلامی شهر و روستاها در سالن آزادی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد.

 محمدجواد کولیوند،عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی دراین همایش با اشره به کتاب قانون انتخابات شورای اسلامی شهر وروستا اظهار کرد:قانون انتخابات شورای شهر و روستا در دوره های گذشته در یک کتاب جمع‌آوری شده است،این قانون مکررا دست خوش تغییراتی شده است که ما بخش انتخابات را در حال اصلاح هستیم و این بار نیز کمیته‌ای از مرکز پژوهش مجلس و وزارت کشور به نمایندگی  حضور دارند که قانون انتخابات را جمع‌آوری و قطعا اصلاح ریشه‌ای در آن صورت بگیرد.

وی افزود: مغایرت‌هایی در اصل قانون وجود دارد که اشخاصی که دارای دو شغل هستند و عضو شورا است هم زمان نمی‌تواند در شغل دیگری مشغول به خدمت باشد،بخش‌هایی که در فضای تبلیغات  باید  به آن توجه شود مباحثی  در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری، قانون مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد به زودی مجلس یک کتاب جامع را تحویل می‌دهد که تمام لوایح انتخاباتی به صورت مجزا در این کتاب به چاپ و در اختیار فرمانداران قرار بگیرد.

  انتقاد از برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شورا

کولیوند با انتقاد از همزمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا گفت: در برخی از شهرها هیأت اجرایی برای ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا به صورت مجزا بوده که ما در این شهرها با مشکلات کمتری مواجه شدیم.

وی با اشاره به نقش مهم شوراها گفت: شورای‌های اسلامی شهر و روستا حلقه اتصال با مردم  و مسئولان هستند و اگر شورا در شهر و روستا نباشد ما بیهوده در حرکت هستیم وقریب بر 20 سال از عمر شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌گذرد وهمیشه نباید نقاط ضعف را بازگو کنیم بلکه نقاط برجسته و خدماتی که در طول این سالیان توسط  شوراها انجام گرفته را بازگو کنیم.

یکی از اشتباهات شوراها سلیقه‌ای عمل کردن است 

کولیوند با اشاره به عدم شفافیت در حوزه شوراها و شهرداری‌ها افزود:  فقدان تصمیم‌گیری در شوراها موجب شده که اختلافاتی در بین اعضای شوراها و شهرداران به وجود بیاید، شوراها ارتباط کمتری با تشکل‌های مردمی دارند و یکی از اشتباهات شوراها سلیقه‌ای عمل کردن است که در این خصوص شوراها باید بر مبنای خود قانون را بگذارند.

نباید بگذاریم احزاب و گروه‌ها به شوراها نفوذ کنند

وی تصریح کرد: یکی از وظایف شوراها انتخاب شهردار است و در قانون شورای اسلامی آمده است که اعضای شورا موظف به انتخاب شهردار واجد الشرایط هستند؛  نباید بگذاریم احزاب و گروه‌ها به شوراها نفوذ کنندو قرار نیست آن کسانی که موجب شدند ما به شورا راه پیدا کنیم در مسائل شورا دخالت کنند.

از اعضای شورا حمایت شود

 کولیوند گفت: متاسفانه هنوز در برخی جاها جایگاهی برای شوراها در استانداری و فرمانداری مشخص نیست و اگر برای یکی از اعضای  شورا اتفاقی رخ دهد و آن شخص دادگاهی هم شود درخواست داریم که در این زمینه استاندار از این افراد حمایت کنند.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود:در هر انتخابات 80 درصد نمایندگان در مجلس تغییر پیدا می‌کند،در قانون جامع برنامه توسعه سوم آمده است که دستگاه‌های خدمات رسان، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان نظارت بر عملکرد آنها به شورا داده شود و لایحه جامع خدمات یکپارچه دولت در سال 92  دو لایحه به  شورا قول داده شد که تاکنون اجرایی نشده است.

به سمتی حرکت کنیم که بار از روی دوش دولت برداریم

 کولیوندبیان کرد: در سال 92 دو لایحه یکی درآمد یکپارچه و دیگری نظارت بر دستگاه‌های خدمات‌رسان به شوراها اختصاص داده شده که تا کنون عملی نشده است،ما باید به سمتی حرکت کنیم که بار از روی دوش دولت برداریم و نظارت بر عملکرد دستگاه‌‌های خدمات‌رسان به شوراها داده شود.

وی  اظهارکرد: بیشترین مشکل شوراها چینش اعضا در شهرداری است، اساس کار استیضاح شهردار نگذاشتن برخی از اعضای شورا شهر در شهرداری است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خاطرنشان کرد: دستگاه‌های نظارتی به عنوان مشاور و امین شوراها باید باشند، امروز نیاز داریم به مردم امید بدهیم و نباید به دنبال حاشیه‌ها باشیم.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصری کرد:  در سال جاری ستاد پیشگیری و حفاظت اجتماعی برای شوراها در سالجاری پیش بینی شده است.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها