نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. فروردين 1397 - 20:48
در مجموع ‌ دنا را به نسبت خودروهای تولید داخل‌‌ و همچنين خودروهاي هم‌رده چيني خود، خودرویی به روز و با امکانات مناسب مي‌دانم و خدمات پس از فروشي كه براي اين خودرو در نظر گرفته‌اند راضي كننده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،در اين مطلب به تجربه رانندگي خود درمورد كامل‌ترين محصول ايران‌خودرو یعنی خودروی دنامي‌پردازم. محصولي پرحاشيه كه چند سال با تاخير و كلي ماجرا برسر قيمت آن به بازار آمد و من كه درصدد خريد خودروي چيني هم‌رده اين محصول يعني جك جی 5 بودم، دقيقه 90 دل به دريا زدم و با تمام ايراداتي كه در بدو ورود به آن گرفته مي‌شد، اين خودرو را خريدم. در ادامه به امكا‌نات رفاهي، طراحي و تمام محاسن و معايبي كه در اين مدت به آن برخورد كردم اشاره مي‌كنم.

خوب اما پر از ایرادات برقی ...

 

به گزارش فرادید، در نمای جلو، دنا ‌ چهره جذاب، تهاجمی و به روزي دارد، با چراغ‌های جلوي کاملا بزرگ و از نوع لنزدار ‌‌. این چراغ‌ها در کنار جلو‌پنجره ‌ شبيه میتسوبیشی، چهره‌ای بسیار جسور و خشن به دنا داده ‌ است‌. در نمای عقب نیز شاهد شباهت‌هایی به برخی خودروهای دیگر هستیم اما در مجموع اجزای این قسمت با یکدیگر تناسب بصری خوبی دارند. در نماي جانبي هم كه خوشبختانه در سري جديد ‌ از درهاي نمونه سمند ‌ ديگر خبري نيست.

طراحي داخلي

‌ خوب اما پر از ایرادات برقی ...

طراحی داشبورد دنا به نظر من راضي كننده است و با نگاه اول ما را به ياد ‌ کنسول میانی و دریچه‌های هواي ‌خودروی هیوندای سوناتا وای‌اف مي‌اندازد؛ مخصوصا دو نوار چوبي در نماي جلويي داشبورد‌. اين ‌ طراحی با طرح دماغه و پیشانی خودرو تناسب خوبی دارد‌ اما کیفیت مواد به کار گرفته شده در داشبورد چندان چنگی به‌دل نمی‌زند و جنس پلاستیک خشک کابین مخصوصا در هواي سرد و فصل زمستان با‌عث اين مي‌شود كه صداي جيرجير داشبورد در دست‌اندازها آزاردهنده باشد.

در كنسول وسط يا زير آرنجي آن به علت ارتفاع زياد و دور بودن از دنده، تعويض دنده ‌ به راحتي امكان‌پذير نيست. طراحي صفحه كيلومتر دنا هم كاملا به روز ‌ ‌است. ‌ ‌قرار داشتن کلیدهاي‌ کنترل سیستم مولتي مديا و كليدهاي سیستم کروز کنترل ‌روي غربیلك فرمان ‌داراي طرحی زیبا و متناسب و در عین حال خوش‌دست و به دور از شلوغی و آشفتگی است و دسترسي به سيستم صوتي و همچنين پاسخگويي به تلفن همراه به راحتي انجام مي‌پذيرد‌. ايرادي كه به غربيلك فرمان مي‌توان گرفت تقريبا مشابه همان طرح قديمي فرمان سمند است كه جا داشت مثل خودروهاي امروزي از فرمان سه‌پره در اين خودرو بهره برد. صندلي‌هاي دنا هم مناسب و بانشستن طولاني روي آن احساس راحتي كرده و خسته‌كننده نيست.

کیفیت مونتاژ

 

 خوب اما پر از ایرادات برقی ...

کیفیت مونتاژ دنا از برخی محصولات داخلی و هم‌رده چيني نسبتا بهتر است. ‌ در قسمت‌های داخلي مانند روكش در‌‌ها ‌از ‌فرم و زيبايي ‌خوبي برخوردار است. فاصله بین درزهای دنا از برخي خودروهاي داخلي و چینی بسیار بهتر ‌‌است ولي از لحاظ عايق‌بندي، صداي موتور مخصوصا هنگام استارت و شروع حركت با دنده سنگين به وضوح داخل اتاق شنيده مي‌شود كه بسيار آزاردهنده است.

امكا‌نات رفاهي و محاسن

 

خوب اما پر از ایرادات برقی ...

‌از امكانات رفاهي دنا كه تا قبل از اين خودرو در هيچ يك از محصولات توليد داخل نديده بودم جي‌پي‌اس فارسي و‌ سخنگو و رهياب است كه با دادن آدرس مورد نظر، به صورت گويا شما را از نزديك‌ترين آدرس به مقصد هدايت مي‌كند، سیستم تهويه هواي اتوماتیك خودرو‌، صندلي‌هاي برقي، آينه‌هاي جانبي برقي، سیستم هندزفري موبايل با تکنولوژي بلوتوث‌، سیستم کروز کنترل و... رانندگي را لذت‌بخش مي‌كند.

در طول رانندگي هندلينگ دنا مطلوب به نظر مي‌رسد و تعويض دنده‌ها نسبت به ديگر محصولات ايران‌خودرو به راحتي انجام مي‌شود. نكته خوب در مورد دنا، ترمزهاي آن است كه در هر چهار چرخ ديسكي است و به خصوص در سرعت‌هاي بالا عملكرد خوبي دارد. ‌ با تجربه‌اي كه من در اين مدت از رانندگي با اين خودرو دارم از كيفيت موتور و شتاب خوبي برخوردار است به طوري كه در پيچ و خم‌هاي جاده شمال با كولر روشن موتور از توان خوبي برخوردار بود و از شتاب خودرو كم نمي‌شد‌.

مصرف سوخت هم ‌‌خوب است (مصرف سوخت ترکیبی 8/7 ) و با باك 70 ليتري كمتر نياز به مراجعه به پمپ بنزين پيدا مي‌كنيد. ‌ كلاچ اين خودرو نسبت به كلاچ ديگر خودروهاي ايران‌خودرو نرم است و پدال گاز نرم‌تر‌ ‌ از دیگر ویژگی‌های دناست که نباید آن را از نظر دور داشت.

معايب

 

خوب اما پر از ایرادات برقی ...

ايراداتي كه در طول اين 11 كيلومتر رانندگي با دنا تجربه كردم و البته با هر بار حضور در تعميرگاه مركزي و پرس و جو از ديگر دارندگان دنا با آن مواجه شدم، اكثرا مشكلات برقي خودرو بود‌. مشكل در كليد صوتي فرمان، سوختن چند باره پمپ شيشه شور، دزدگير، ايراد در بسته شدن آينه‌اي جانبي، صداي زوزه هنگام دنده عقب كه با چند بار مراجعه هنوز برطرف نشده، ايراد در جلوبندي كه متاسفانه به دليل عدم تشخيص صدا و عيب توسط كارشناس، با پنج بار مراجعه بالاخره رفع ايراد شد، صداي درها و خرابي دستگيره در، در لحظه تحويل خودرو و... از مهم‌ترين ايرادات پيش آمده در طول اين مدت بود.

 اگر چه دنا از کیفیت سواری خوبی بهره می‌برد ولي در اولين تجربه رانندگي با دنا اولين چيزي كه توجه‌ام را جلب كرد ‌سیستم تعلیق آن بود. اين خودرو به اصطلاح كمي خشك است.‌ اين ‌ اشکال کوبیدن محور عقب در دنا است كه در ناهمواری‌ها و دست‌اندازها ‌ ضربه‌ها به کابین وارد می‌شود. ‌ البته دنا به‌واسطه طول و عرض زیاد در سفرهای شهری چندان حس خوبی به راننده ارائه نمی‌دهد اما در جاده وضع كاملا فرق مي‌كند.

جمع‌بندی
در مجموع ‌ دنا را به نسبت خودروهای تولید داخل‌‌ و همچنين خودروهاي هم‌رده چيني خود، خودرویی به روز و با امکانات مناسب مي‌دانم و خدمات پس از فروشي كه براي اين خودرو در نظر گرفته‌اند راضي كننده است. اين خدمات شامل كارت طلايي ۴ ستاره‌ است كه بدون مراحل نوبت‌دهي و وقت قبلي و... اذيت و آزاري كه با مراجعه خودروهاي قبلي به نمايندگي داشتم، به راحتي بدون اتلاف وقت خودرو جهت رفع ايرادات پذيرش مي‌شود.‌

طرح پشتيبان اين خودرو كه وظیفه پیگیري درخواست‌هاي مشتري را در شركت به عهده دارد نيز قابل توجه است. البته ناگفته نماند كه ظاهرا باتوجه به ايرادات اينچنيني خودرو صفر، كنترل كيفي خوبي روي دنا قبل از تحويل به مشتري انجام نمي‌شود. اما با این ‌وجود دنا نمایانگر آن است که ایران‌خودرو هنوز به فکر تغییر و ارتقاي خودروهای خود است که با آمدن دنا پلاس و دنا توربو به بازار و رفع برخي ايرادات كه گريبانگير من در روزهاي اول تحويل خودرو شد، این موضوع در نوع خود نکته‌ای بسیار حائز اهميت است.

 نویسنده: مرتضی کلیلی

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها