نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. دى 1396 - 14:31
آمار بالای بیکاران تحصیلکرده، بکارگیری اتباع افغانی،شفاف سازی دراستخدام نیروها،پیشی گرفتن عرضه نیروی کار بر تقاضا در برخی مشاغل ,مانع تراشی برخی مدیران در تسهیل شرایط کارآفرینی از جمله مواردی بود که در کارگروه تخصصی اشتغال گچساران به آنها پرداخت شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،عبدالرحیم رحیمی،فرماندارگچساران در نشست کارگروه اشتغال این شهرستان به اهمیت و اولویت اشتغال جوانان در دولت اشاره کرد و افزود: اولویت نخست دولت ،تولید و اشتغال جوانان است از این رو در بودجه سال 97 برنامه های راهبردی مناسبی تدوین و ارائه شده است، مجموع منابع بانکی پیش بینی شده برای این منظور ذیل تبصره 18 قانون بودجه سال 96 در کشور 20 هزار میلیارد تومان و برای این استان نیز 210 میلیارد تومان است.

 فرماندار گچساران افزود: با اشاره به ارائه تسهیلات اشتغال زایی پایدار، کار آفرینان و صاحبان ایده می توانند با مراجعه به دستگاه های اجرایی متولی از این تسهیلات بهره مند شوند،107 میلیارد تومان نیز تسهیلات امسال برای ایجاد اشتغال در روستاهای استان در نظر گرفته شده است که بخشداران، دهیاران و شوراها باید برای جذب این تسهیلات به مردم اطلاع رسانی کنند.

رحیمی کارمزد تسهیلات برای طرح های اشتغال زایی پایدار روستایی را 6 درصد برشمرد و اظهارکرد: کشاورزی  یکی از مهمترین ظرفیت های شهرستان در ایجاد اشتغال پایدار است و خروج از تک محصولی و ترویج شیوه های نوین کشاورزی یکی از راهکارهای اساسی در اشتغال زایی در حوزه کشاورزی است.

بیش از 6هزار شغل سهم کهگیلویه وبویراحمد

وی گفت: بر اساس برنامه اشتغال فراگیر و ایجاد651 هزار فرصت شغلی در کشور برطبق پیش بینی سهم این استان 6 هزار و 581 فرصت شغلی است.

درادامه بیژن مهدی پور سرپرست تعاون ،کار و رفاه اجتماعی گچساران گفت: امسال تاکنون 611 نفر در این شهرستان جذب بازار کار شدند که این تعداد اشتغال در زمینه های خوداشتغالی و ادارات جهاد کشاورزی،حمل و نقل و زندان شهرستان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: تاکنون یک هزار و 86  نفر در طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در این شهرستان نام نویسی کرده‌اند و 85 واحد پذیرنده با ثبت نام در سامانه مربوطه ازگچساران برای شرکت در طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حضور یافته‌اند که تمامی فارغ‌التحصیلانی که شرط سنی را داشته و 6 ماه تا 3 سال از فارغ‌التحصیلی آنها می‌گذرد می‌توانند در این طرح شرکت کنند و ضمن دریافت حقوق و برخورداری از بیمه، نسبت به افزایش مهارت خود اقدام نمایند.

 وی تصریح کرد: در این طرح جوانان جویای کار فارغ‌التحصیل در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی به‌طور موقت مشغول به کار شده و مهارت شغلی کسب می‌کنند ودر طرح کارورزی، حقوق و حق بیمه کارورز از سوی دولت پرداخت می‌شود و هیچ هزینه‌ای برای کارفرما به دنبال ندارد.

اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

وی گفت: اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یکی از برنامه‌های کوتاه مدت دولت در حوزه اشتغال به شمار می‌رود وسن لازم برای کارورزی درقالب این طرح حداکثر 25 سال سن در مقطع تحصیلی کاردانی، 28 سال برای مقطع تحصیلی کارشناس و 33 سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد است.

وی با بیان اینکه در این طرح طول دوران سربازی به حداکثر شرط سنی اضافه خواهد شد گفت: در صورتی که متقاضی این طرح هنوز فراخوان خدمت نشده و یا به دلایل مختلف از سربازی معاف باشد همان شرایط سنی ذکر شده اعمال می‌شود وکارورزانی که پس از 6 ماه کارورزی در همان بنگاه کسب و کار استخدام شوند تا 2 سال از معافیت کامل بیمه سهم کارفرما برخوردار خواهند شد.

 مهدی پوربا اشاره به حواشی بکارگیری نیرو در بیمارستان بی بی حکیمه(س) اظهار کرد:مکاتبه ای با رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران داشتیم تا اداره کار به عنوان متولی برگزاری آزمون قرار گیرد و هرگونه جذبی و استخدام زیر نظر این اداره صورت گیرد، اما هنوز و بعد از گذشت ۲ ماه، پاسخی برای مکاتبه دریافت نکرده ایم.

بکارگیری اتباع افغانی درگچساران

وی درادامه تصریح کرد:بکارگیری اتباع افغانی در این شهرستان روز به روز در حال افزایش است وبا توجه به سوابق و بازرسی های صورت گرفته، بهانه عدم توانایی و انجام برخی شغل ها توسط جوانان به لحاظ سختی کار برخی کارفرمایان صرفاً به خاطر ندادن بیمه ،حقوق و مزایا نسبت به بکارگیری اتباع افغانی اقدام می کنند.

رئیس  تعاون، کار و رفاه اجتماعی گچساران افزود:این کارفرمایان شرایط کار و کارگاه را عمداً به گونه ای ارائه می دهند که جوان گچسارانی نتواند در کارگاه مشغول به کار شود و همین را برای بکارگیری اتباع بهانه می کنند.

مهدی پور واگذاری کارهای اجرایی به پیمانکاران را از دیگر انتقادات خود برشمردو تصریح کرد: دستگاه های اجرایی واگذاری امور به پیمانکاران بومی را در راستای اشتغال هر چه بیشتر جوانان گچسارانی در اولویت قرار دهند.

مسئولان پتروشیمی باید پاسخگو باشند

وی درادامه با انقاد شدید از نحوه بکارگیری نیرو در پتروشیمی گچساران افزود: اینکه فردی غیربومی در پتروشیمی مشغول بکار شود و از او خواسته شود که منزل خود را به گچساران انتقال دهد تا بومی شهرستان به حساب آمده و مورد ایراد بازرسی های اداره کار و فرمانداری قرار نگیرد برای اداره کار قابل قبول نیست و باید پاسخگو باشند.

مهدی پور گفت: در بازرسی بازرسان اداره کار به یک پیمانکار زیرمجموعه پتروشیمی, آن پیمانکار به صراحت عنوان کرده است که از طرف عوامل پتروشیمی تحت فشار قرار گرفته و با نامه محرمانه و تأکید چندین باره عنوان کرده اند که حق مراجعه به اداره کار را ندارد.

شما بومی‌سازی کرده اید

وی درادامه خطاب به مسئولان پتروشیمی ادامه داد: اینکه افراد ابتدا بکار گرفته شوند و بعد منزل خود را انتقال دهد، این شخص بومی نیست و بلکه شما بومی‌سازی کرده اید.

بکارگیری نیروهای بومی باید در اولویت باشند

مهدی پور با انتقاد از نحوه عملکرد عوامل پتروشیمی گچساران در بکارگیری نیرو و درخواست رشته های مورد نیاز برای این واحد صنعتی، اظهارکرد: جناب امدادی که مسئولیت اصلی و مستقیمی در این زمینه دارند باید اداره کار گچساران را در جریان تعداد نیروها و نوع رشته و تخصص های لازم برای پتروشیمی قرار دهند تا بکارگیری نیروهای بومی در اولویت قرار داده شود و هرچند اینکار باید در ابتدای کار صورت می گرفت.

سرهنگ علی اصغر نورایی نسب فرمانده سپاه ناحیه گچساران درادامه با اشاره به مشکلات و معضلات بیکاری در این شهرستان اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش بیکاری، باید روند جذب واستخدامی‌ها در این شهرستان به صورت قانونی و شفاف اجرا شود و این درحالی است از نظر مردم گچساران استخدامی ها صورت گرفته در دستگاه های این شهرستان عادلانه نبوده است.

شفاف سازی دراستخدام نیروها

وی تصریح کرد: اداراه کار یکی از نهاد های موثر در به کار گیری و استخدام  نیروهای لازم در دستگاه ها است وهمه دستگاه ها باید تلاش کنند تا جذب نیروها و استخدامی ها به صورت قانونی و شفاف انجام شود.

نورایی نسب گفت: باید روند جذب استخدامی در پروژه ها و نهادهای مختلف گچساران بررسی و شفاف سازی شود که این استخدامی ها چگونه و به چه صورت انجام شده است.

فرمانده سپاه ناحیه گچساران اظهار کرد: برخی از افراد مدعی هستند که در به کار گیری نیروها در حق آنها اجحاف شده است که باید برای مردم  شفاف سازی کامل در این خصوص انجام شود که آیا گفته برخی از این افراد صحیح ویا نادرست بوده است .

مردم از معضل بیکاری رنج می‌برند

وی افزود: مردم از معضل بیکاری رنج می بردند و خواهان شفاف سازی روند استخدامی ها و قانونی بودن به کار گیری نیروها در نهادها و پروژه ها هستند،متولی استخدام ها باید مشخص باشد و در این راستا سازمانی را دولت تعریف کرده به نام اداره کار که یکی از وظایف این نهاد برنامه ریزی برای جوانان بیکار شهرستان است.

نورایی نسب اضافه کرد: بر این اساس این نهاد یک ساز کار مشخص را تعریف کند و آنهایی را که مستعدتر و شرایط لازم را دارا هستند در پروژه های سطح شهرستان در یک فرایند خاص که مورد اعتراض کسی نباشد، جذب کند.

وی گفت: سپردن این کار به یک متولی خاص که از سوی دولت نیز مأموریت انجام آن را دارد می تواند اذهان مردم را روشن کند که فرایند جذب نیروها طبق یک روند قانونی انجام شده است.

فرمانده سپاه ناحیه گچساران تصریح کرد: اگر در این زمینه نیز تخلفی انجام شود آن وقت مسئولان می دانند که چگونه اقدام کنند واگر بتوانیم یک متولی خاص را در امر استخدامی های پیمانی و پیمانکاری در نظر بگیریم این شائبه ها کمتر خواهد شد.

درادامه رضا شریفی رئیس صنعت، معدن و تجارت گچساران گفت:این سازمان از ابتدای سال 96 تاکنون حدود 630 شغل ایجاد کرده و این فرصت های شغلی در بخش های اصناف و واحدهای صنعتی و تولیدی بوده است.

عدم واگذاری تسهیلات به بافندگان

وی ادامه داد: 210 بافنده فرش دستباف گچساران از ابتدای امسال برای ارایه تسهیلات وام مشاغل خانگی در سامانه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی نام نویسی شده اندکه تاکنون هیچکدام از این تعداد بافنده موفق به دریافت تسهیلات نشده اند.

گفتنی است طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و راه اندازی سامانه کارورزی در جلسه نهم فروردین 1393 شورای عالی اشتغال به تصویب رسید و اجرای آزمایشی آن در سال 1394 برای هشت استان گلستان، کردستان، ایلام، قزوین، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد در دستور کار قرار گرفت. این طرح به‌منظور ایجاد زمینه‌های لازم برای به‌کارگیری نیروهای تحصیل‌کرده با هدف مهارت آموزی و هدایت آنها به سمت بازار کار در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت. ثبت نام در سامانه کارورزی وزارت تعاون به نشانی http://karvarzi.mcls.gov.ir از تیرماه سال جاری آغاز شده است.

گفتنی است نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته 17.7 درصد بوده که با 4.4 درصد کاهش به 13.3 درصد رسید.

انتهای پیام

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها