نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. ارديبهشت 1396 - 11:49
جوانان گچسارانی می گویند:عملکرد ضعیف دولت یازدهم به مثابه دیگر کارنامه های ضعیف جریان اصلاحات در تمام سال های دوران انقلاب است و این سیاست اصلاح طلبان در مظلوم نمایی دربحبوحه انتخابات همانند یک فشنگ مشقی است که فقط صدا دارد و بی اثر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،موضوعی كه معاون اول رئیس جمهور در مناظرات و برنامه‌های تبليغاتی خود تلاش كرد از دوران اصلاحات ارائه دهد، ترديدی نخواهد داشت که این نگرش، پيرايش يكی از ادوار تلخ تاريخ سياسی كشور و باورپذير كردن آن برای نسل جوانی است كه آن دوران را درک نكرده‌اند يا برای برخی از پا به سن گذاشته‌هایی است كه حافظه تاريخی ‌شان دچار نوعی فراموشی شده است.

جهانگری معاون اول رئیس جمهور در يكی از برنامه‌های تبليغی از مظلوميت اصلاح‌طلبان سخن گفته بود: شما یک جریان اصلاح طلب را از همه حقوق اش محروم کرده اید ، من به عنوان کاندیدای جریان اصلاح طلب آمده ام تا بگویم چه کردید با این جریان ریشه‌دار.می خواهم بگویم دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد. دولت نهم و دهم چه کرد با سرمایه های انسانی کشور؟  وقتی دولت را تحویل گرفتیم شرایط سیاسی کشور بسیار بد بود. آن جریان با آقای هاشمی رفسنجانی چه کرد،با آقای ناطق نوری چه کرد.

اظهارات معاون اول رئیس جمهور در حالی مطرح شد که این جریان سیاسی به نوعی از دوران نخست وزیری میر حسین موسوی  آغاز و تا دوران شیخ حسن روحانی همچنان ادامه داشته است.(به استثنای دولت نهم و دهم )میرحسین موسوی که به جناح چپ جمهوری اسلامی متعلق بود  از سال 60تا سال ۱۳۶۸  برای ۸ سال، نخست وزیر ایران بود.

با بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ مقام نخست‌وزیری از ساختار سیاسی ایران حذف شدبنابراین میرحسین موسوی، هفتاد و نهمین و آخرین نخست وزیر ایران بود.ساخت بیش از ۱۸۰ اثر نقاشی، برگزاری ده‌ها نمایشگاه نقاشی به صورت انفرادی،  طراحی طرح جامع دانشگاه شاهد، طراحی تکیه (گلستان) شهدای اصفهان، طراحی بنای یادبود شهید خرازی، طراحی مجموعهٔ فرهنگی را می توان از علمکرد آن نام برد.

دولت پنجم جمهوری اسلامی ایران به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی کار خود را رسماً از ۱۲ مرداد ۱۳۶۸ آغاز کرد. هاشمي رفسنجاني به عنوان کانديداي جامعه روحانيت مبارز، پيروز انتخابات رياست‌جمهوري شده بود به هر حال، هاشمي رفسنجاني تفکر اقتصادی دولت خود را بر مبنای حضور افراد فنی و مسلط به حوزه اقتصاد يا همان «تکنوکرات‌ها» پيش برد.دولت ششم جمهوری اسلامی ایران به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی کار خود را رسماً از ۱۲ مرداد ۱۳۷۲ آغاز کرد.

از مهمترین دغدغه‌های پیش روی این دولت بازسازی کشور بعد از جنگ هشت ساله، افزایش سهم بودجه پروژه های عمرانی را می توان نام برد.

دولت هفتم جمهوری اسلامی ایران یا دولت اول اصلاحات و دولت دوم خرداد به ریاست سید محمد خاتمی در ۱۲ مرداد ۱۳۷۶ کار  خود را رسماً آغاز کرد. سید محمد خاتمی در دو دوره هفتم و هشتم رئیس‌جمهور و رئیس دولت در جمهوری اسلامی ایران بوده‌است که به «دولت اصلاحات» نیز شناخته می‌شود.

تشکیل حساب ذخیره ارزی، اصلاح سامانه مالیاتی، تثبیت نرخ ارز و تصویب و اجرای قانون سرمایه‌گذاری خارجی، تأسیس بانک‌های خصوصی، اجرای ناموفق برنامه خصوصی‌سازی و ادامه پرداخت یارانه‌ها و ناتوانی در حذف آن‌ها از بزرگ‌ترین عملکرد های این دولت بوده است.

 

دولت نهم جمهوری اسلامی ایران به دولتی گفته می‌شود که در نتیجه پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ۳ تیر ۱۳۸۴ روی کار آمد. تنفیذ رئیس جمهور توسط رهبر معظم انقلاب در روز ۱۲ مرداد ۸۴ انجام گرفت. این دولت از تاریخ ۱۲ مرداد ۸۴ رسماً آغاز و در ۱۲ مرداد ۸۸ با شروع دولت دهم پایان یافت.

احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ متن کامل برنامهٔ دولت خود را اعلام کرد. او دولت خود را «دولت مهرورزی» یا «دولت مهر» نامید.دولت دهم جمهوری اسلامی ایران به دولتی گفته می‌شود که در نتیجه پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸روی کار آمد.

حال از جمله اقدامات احمدی‌نژاد در دورهٔ ریاست جمهوری، ایجاد اشتغال، توجه به محرومان، توجه به قشر کم درآمد و ساخت منزل برای محرومان بهزیسی و کمیته امداد، اجرای طرح تحول اقتصادی بود که طبق آن سوخت سهمیه‌بندی شد و همچنین یارانه‌های سوخت، آب، برق و مواد غذایی تدریجاً حذف به طور نقدی به مردم پرداخت شد از دیگر اقدامات او طرح بنگاه‌های زودبازده، پروژهٔ مسکن مهر به منظور خانه‌دار کردن خانواده‌های کم درآمد بود.

دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران به دولت حسن روحانی معروف به «دولت تدبیر و امید» گفته می‌شود که در نتیجهٔ پیروزی در انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ در روز ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ مورد تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری قرار گرفت.طرح تحول سلامت، افزایش تورم، رشد نقدینگی، بیکاری، اخراج کارگران،  برپایی کنسرت، تعطیلی رسانه های منتقد، شکایت از انتقاد گرایان دولت، تعطیلی مسکن مهر، تعطیلی پروژه ها را می توان از عملکرد دولت فعلی نام برد.

باید توجه داشت که دولت در 28 سال گذشته در دست هم فکران دولت فعلی بوده است و

 

حال با این تفاسیر به میان جوانان خوب گچسارانی آمده ایم تا نظرشان را در خصوص ادعای مظلوم نمایی این جریان سیاسی جویا شویم.

عباس ،ایمان و امید سه تن از جوانان گچسارانی هستند که دراین موضوع قابل بحث  معتقدند:مواضعی که آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور  در باب اصلاح طلبان بیان کرده اند  بیشتر شبیه به یک نوع مظلوم نمایی برای این جریان سیاسی است  و باید توجه داشت که  جز در دوره نهم و دهم همیشه دولت در اختیار اصلاح طلبان بوده است.

عباس ادامه می دهد :آقای احمدی نژاد به نوعی اشتباهات زیادی در دوره دهم داشت اما به مراتب عملکرد وی خیلی بهتر از دولتمردان دولت تدبیر و امید بود،حداقل در آن دولت  خبری از پرداخت های نجومی نبود.

ایمان نیز می گوید:عملکرد احمدی نژاد در دولت نهم رضایت بخش بود چون شخصی بود که اعتقاد به طبقه مستضعف و دستگیری از محرومین جامعه را داشت اگر چه در دولت دهم این رویه ادامه نیافت اما همچنان در بدنه جامعه به عنوان رئیس جمهور حامی محرومان یاد می شود که کارهای درخور توجهی در آن دولت شکل گرفت که در دولت یازدهم دیده نشد. 

عطا یکی دیگر از جوان گچسارانی است که در کارگاه کابینت سازی اش مشغول به کار است.وی دراین باره می گوید:ادعای مظلومیت اصلاح طلبان یک شگرد و یک بازی سیاسی دیگر در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و در حقیقت فقرا و محرومان، همان مظلومان واقعی در دولت یازدهم هستند.

وی می افزاید: اصلاح طلبان نزدیک به 28 سال سکانداراصلی اجرائیات در کشور  به نام های متفاوتی مثل چپ،دوم خردادی و اصلاحات بودند که باید توجه داشت در همه این سال بجز درد و رنج برای طبقه محروم و مستضعف جامعه اصلا کارنامه قابل قبولی از خود به جا نگذاشته اند.

این جوان علاقمند به مباحث سیاسی ادامه می دهد:دولت یازدهم که ماحصل همان تفکر اصلاح طلبی بودبه هیچ یک از وعده های خود عمل نکرد؛ صنعت هسته ای کشور را تقریبا نابود کرد ،در صحنه بین المللی هم عزت ایران را در دنیا لکه دار کردندو از اشتغال جوانان هم در این دولت هیچ خیری ندیدیم.

درادامه گزارش سری هم به کارگاه مکانیکی آقا مجتبی و دوستانش می زنیم،از وضعیت نامناسب کسب و کار و رکود در بازارش گلایه ها دارد و اینچنین می گوید:مردم دیگر از دروغ های دولتمردان تدبیر و امید خسته شده اند برجامشان به فرجام تبدیل شد، بیکاری زیاد شد ،حامل های انرژی گران شد و قدرت خرید مردم هم روز به روز پایین تر می آید.

این مکانیک گچسارانی معتقد است:به راستی جریان مدعی اصلاح طلبی اگر دغدغه محرومان و رفع مشکل جوانان  را می داشتند مطمئنا در این 28سال از عمر انقلاب که در راس امور مملکت داری بودند فرصت برای کار و خدمت به ملت به اندازه فراوان وجود داشت و امروز  ملت به خوبی می دانند این جریان بیش از اینکه به فکر مردم باشند بدنبال منفعت و زیادخواهی های خود هستند.

اسحاق یکی دیگر از جوانان گچسارانی است که می افزاید:دولت اصلاحات در سال 76 در واقع همان ادامه دهنده دولت کارگزارن بود و شايد انتظار مردم از دولت اصلاحات رفع نابسامانی ‌ها و مشكلات ناشی از دولت كارگزاران بود.

وی گفت:متاسفانه در آن دوران باز هم رشد فاصله طبقاتی ، نگاه به مقوله اشرافی گری و ایجاد یک جریان انحرافی درمسیر حرکت نظام اسلامی را شاهد بودیم که به نوعی در دولت روحانی هم این اوامر بسیار مشهود به نظر می رسد.

امیرحسین ادامه می دهد:در آن 8سالی که مدیریت کشور به دست جریان اصولگرایی بود حداقل به وعده ها عمل می شد و این احمدی نژاد بود که با توجه به نقاط ضعف هایی که داشت حامی و دلسوز طبقه محروم جامعه بود.

وی گفت:این را می دانم که در آن سال ها حداقل بازار کسب و کارمان رونق داشت و وضعیت اشتغال جوانان از وضعیت فعلی دولت روحانی خیلی بهتر بود.

رسول نیز می گوید: سناریوی فتنه 88 از درون همین جریان اصلاح طلبی تراوش کرد و  تحريم‌های فلج‌كننده و فشارها و تهديدات كنونی دشمنان ناشی از آن است.درحقیقت همان دورانی که سران اصلاحات از آن به عنوان فضای امیدورا کنند نام می برند به جایی رسیده بود که به نوعی دوران ختم انقلاب و نظام اسلامی نامیده می شد.

وی افزود:عملکرد ضعیف دولت یازدهم به مثابه دیگر کارنامه های ضعیف جریان اصلاحات در تمام این سال هاست و این سیاست اصلاح طلبان در مظلوم نمایی دربحبوحه انتخابات همانند یک فشنگ مشقی است که فقط صدا دارد و بی اثر است.

ابوطالب جوان دیگری است که در این خصوص می گوید:به درستی می توان گفت که این جریان سیاسی فعلی در مسند ریاست جمهوری بیشترین سهم را در ادوار دولت ها داشته است و باید دانست که جریانی که حدود 78درصد در طول دوران انقلاب را بر مسند ریاست جمهوری سپری کرده است کارنامه مطلوبی از خود به جای نگذاشته است.

وی افزود:تجربه نشان داده است که اگر چنین جریانی با این سابقه کاری دوباره بخواهند بر مسند ریاست جمهوری در دوردوازدهم هم تکیه کنند بجز ترویج اشرافی گری و کاخ نشینی هیچ دغدغه ای برای قشر محروم  و مستضعف جامعه نخواهند داشت.

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها