نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. دى 1395 - 12:02
این روزها شایعات بسیاری در فضای شرکت نفت و گاز پیچیده شده و برخی معتقدند مدیران و صاحب منصبان آینده مدیریت نفت و گاز گچساران همین مدیران فعلی خواهند بود که همچون مهره های شطرنج فقط منصبانشان عوض می شودکه بازهم شاهد همان نگاه از بیرون برای ابقای مدیران سفارشی خواهیم بود!.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،بابازگشت "هوشنگ صیدالی"به نفت و گاز گچساران گویا تغییرات و انتصابات جدیدی را در چند روز آینده در مناصب این شرکت بایدنظاره گرباشیم.

شنیده ها حاکی از این است که غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت درمجلس، روز گذشته جلسه ای با مدیرعامل شرکت نفت و گازگچساران  و در پشت درهای بسته داشته است.

خبرهایی هم به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران هم دستخوش تغییراتی در بدنه مدیریت داخلی اش خواهد شد که البته این موضوع خیلی محتمل به نظر نمی‌رسد اما در مجموع باید منتظر بود و دید که این تغییرات رخ می‌دهد یا خیر؟حال باید دید که چه فردی و چه زمانی برای تصدی در این پست های مدیریتی نفت معرفی می‌شود؟.

سوال اینجاست که آیا باز هم شاهد ردپای تاجگردون در انتصابات این شرکت خواهیم بود؟!

اینکه متاسفانه در سالیان اخیر شاهد عزل و نصب های اتوبوس وار مدیران نفتی در این شهرستان هستیم دقیقا مربوط به همین نقطه ضعف ها است ،امروز کسانی سعی دارند تا شرکت نفت وگازگچساران را بیش از حد سیاسی جلوه دهند که این در نوع خودش یک خیانت بزرگ به خانواده بزرگ نفت به حساب خواهد آمد،كه عاقبت دودش مستقيم در چشم همان شهروندانی خواهدرفت كه همه ظاهرا نيتشان خدمت به آنها است.

اما در این بین بیش از یک ماه از حضور "صيدالی" بر کرسی مدیریت نفت و گازگچساران می گذرد،اما آیا وی بدنبال این است که موازنه قدرت در مدیریت نفت را حفظ کنند یا بازهم همانند مدیران سابق اسیر جریانات سیاسی شده وهمچون گذشته  نفت و گاز به سیاست زدگی کشانده خواهد شد؟.

این روزها شایعات بسیاری در فضای شرکت نفت و گاز پیچیده شده و برخی معتقدند مدیران و صاحب منصبان آینده مدیریت نفت و گاز گچساران همین مدیران فعلی خواهند بود که همچون مهره های شطرنج فقط منصبانشان عوض می شودکه بازهم شاهد همان نگاه از بیرون برای ابقای مدیران سفارشی خواهیم بود!.

مدیرعامل نفت و گازگچساران خوب باید بداند آن چیزی که بزرگترین ضربه را به بدنه فعال نفت خواهد زد انتخاباتی است که بیرون از چارچوب سازمانی و توسط افرادی خاص صورت می گیرد و اینجاست که کار او را بیش از پیش سخت تر می کند ،برخی صیدالی را مدیری توانمندمعرفی می کنند که سیاست و حواشی بیرون از نفت را در کارش دخیل نمی داند، آیا وی می تواند جریان سیاسی حاکم را مجاب کند تا نفت را نفتی مدیریت کند؟ آیا "صیدالی" با همین تیم کاری ادامه خواهد داد؟

هوشنگ صیدالی در تاریخ 20 آذر‌ماه در حکمی از سوی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، به عنوان مدیرعامل جدید شرکت نفت و گاز گچساران معرفی شد واز همان لحظه انتخاب وی همگان در انتظار این بودند که آیا شاهد اعمال تغییراتی گسترده در سطوح مدیریتی شرکت نفت و گاز خواهند بود یا نه؟!

گچساران از دهه ۳۰ تاکنون هر نوع تحول، جابجایی و دگرگونی در وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این منطقه جغرافیایی با نفت و گاز همراه بوده و هست. بطوریکه هر نوع تصمیم گیری چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی در این شهر مستقیم و غیرمستقیم به تولید و نقش این گنجینه خدادادی مرتبط بوده و هست.

نوع مدیریت نفت وگازگچساران بر تمام ساختارهای زندگی اجتماعی مردم این شهرستان و استان و حتی جنوب کشور و در بعدی وسیع‌تر در ایران و آسیا تأثیرگذار بوده و خواهد بودومدیریت این بزرگترین مرکز اقتصادی که در بودجه ملی و انرژی جهانی تأثیرگذار است، کاری ساده و معمولی نخواهد بود.

 منطقه‌ای که در حال حاضر نزدیک به یک چهارم تولیدات محصولات نفت و گاز صادراتی کشور را تعیین می کند مستلزم توانایی، تخصص، تعهد، جدیت وجایگاهی فراقومی، فراجناحی و دارای شم مدیریت عالی است.

 جایگاه مدیریت عالی در چنین بستری مافوق یک مقام سیاسی و یا اجتماعی و حتی امنیتی و قضایی و نظامی است، پس باید هم خود مدیریت از اهم شاخص‌های مدیریتی برخوردار باشد و هم دارای عقبه شهرستانی، استانی و کشوری باشد تا بتواند با فراغ بال و قدرت تصمیم گیری مطلوب و عقلانی چنین شرکتی با بیش از ۷۰۰۰ عوامل اجرایی، ده‌ها چاه نفتی، چندین پالایشگاه و تلمبه خانه‌ی اکتشاف و تولید و فراوری صنعتی آن هم مستقر در گستره چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس را هماهنگ کرد.

حال چند سالی است که نشانی از سردرگمی ،بی برنامه گی ،سیاست زدگی،باند بازی را می توان در مجموعه نفت وگاز گچساران نظاره گر بود ومتاسفانه شالوده نظم و به اصطلاح نفتی ها دیسیپلین شرکت نفت را که قبلا بر پایه ضوابط و رتبه بندی سازمانی (گرید)با شرایط سازمان کاملا تخصصی و ظابطه مند منطبق بوده خارج نموده و هر روز شاهد تخلفاتی از قبیل سوءاستفاده های مالی،جذب های غیرقانونی،انتصاب هایی بر اساس خط بازی ها و باند بازی های سیاسی را در این شرکت به تماشا نشسته ایم.

 بی توجهی به معیشت و وضعیت حقوقی نیروهای پیمانکاری موجب ایجاد نارضایتی در بین قشر کارگری این شرکت شده است و مدیران به جای حل و فصل مشکلات کارگران برای حفظ صندلی و جایگاه خود گاها هم به جان هم می افتند و موجبات نگرانی بخش عظیمی از کارکنان زحمتکش؛دلسوز و خدوم شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران را فراهم می آورند.

 اینکه مدیران داخلی نفت وگاز گچساران دارای تخصص ویا فاقد تخصص لازم برای مناصب مختلف نفت باشند،تشخیصش با شخص مدیرعامل است  اما آن چیزی که بیشتر نمايان است این است که آیا او می تواند صيدالی نفت و گاز باشد یا می خواهد فقط صيدالی تاجگردون ؟حال آیا صیدالی می تواند نفت را نفتی و بدون سیاست زدگی مدیریت کند؟

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها