نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
3. دى 1395 - 10:34
خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد مصیبتی عظما/
پایان تلخ زندگی جوان 22ساله در گچساران
خبر خودکشی همیشه از تلخ ترین خبرهای است که ممکن است بشنویم اما زمانی که فردی که خودکشی می کند جوان باشد تلخی این اخبار بیشتر است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، شب گذشته جوان 22ساله ای با حلقه آویز کردن خودبه زندگیش پایان داد.

این جوان با حلقه آویز کردن خود در منزل شان در منطقه سه راهی گچساران اقدام به خودکشی کرده است.

افزایش خودکشی در گچساران در ماه های اخیر موجی از نگرانی و تاسف را بوجود آورده است، اتفاقی تلخ که اکنون شاهد تکرار آن هستیم. در 9 ماهه اخیر قریب به 15 نفر از جوانان و نوجوانان این شهرستان در خواب زمستانه مسئولین دست به خودکشی زده اند.     

شاید بتوان گفت که افزایش خودکشی ها جوانان و نوجوانان درگچساران این روزها حکایت تلخی است که در سایه بی توجهی مسئولان این شهرستان به امور جوانان شدت یافته است. اگرچه افزایش خودکشی های اخیر در گچساران و کهگیلویه و بویراحمد و بازتاب این اخبار در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی زنگ خطر را برای خانواده ها و مسئولان این استان به صدا درآورده است؛ که باید با شناسایی عوامل وقوع آن برای پیشگیری اساسی و مسئولانه گام برداشت.

افزایش قابل توجه خودکشی ها  با توجه به وسعت و جمعیت این شهرستان،بحرانی است بسیار خطرناک که اگر فکری به حال آن نشود به صورت یک اپیدمی، فراگیر خواهد شد؛و هر روز شاهد پرپرشدن جوانان دیار خود خواهیم بود.

فقر،بیکاری،مشکلات معیشتی و فرهنگی از جمله عوامل مهمی است که این روزها در شهرستان گچساران بیداد می کند. در سطح کلان،دولتمردان که با شعار حل مشکلات اقتصادی در صد روز،سکان قوه مجریه را بدست گرفتند.تابه الان نتوانستند وعده های خود را اجرایی و مشکلات معیشتی مردم را حل کنند.

در واقع تکیه بیش از حد دولت به برجام و عجولانه عمل کردن در این قضیه سبب شد که نه تنها برجام برای ما نتیجه مثبتی نداشته باشد بلکه ما را از ظرفیت های درونی و اقتصاد مقاومتی غافل گرداند؛که ماحصل این غفلت می شود مشکلاتی که امروزه ما در گچساران با آن ها دست و پنجه نرم می کنیم.

کجا رفت شعارهای صدمن یه غاز برخی مسولین که تا به مردم نیازمنداند تکریمشان می کنند و مادامی که به خواسته هایشان رسیدند؛به طور کلی مردم را فراموش می کنند.چه زمانی قرار است باورم کنیم که وضعیت بحرانی است!.

حتما باید تعداد بیشتری  از جوانان جان خود را از دست دهند تا به فکر بیفتیم؛ که باید ستاد بحرانی در سطح شهرستان و استان برای مقابله با این پدیده شوم تشکیل و هرچه زودتر از بروز مشکلات وخیم تر پیشگیری گردد.

در حالی پانزدهمین خودکشی سال جاری با پایان تلخ زندگی این جوان 22ساله گچسارانی رقم خوردکه آمارهای موجود حکایت از افزایش مرگ ناشی از خودکشی در این استان را دارد.

پیشتر مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد درنشست بررسی علل خودکشی در استان  با ارایه آماری از تعداد خودکشی منجر به فوت ،گفت:سال گذشته 4هزار و29مورد پرونده پزشکی در کشور ثبت شد که 77 پرونده مربوط به کهگیلویه و بویراحمد بود .

کامروز امینی به تفکیک آمار خودکشی در کشور اشاره کرد و افزود: سال گذشته در کشور 2هزارو891نفر مرد و هزار و 138نفر زن در کشور خودکشی کردند که سهم کهگیلویه و بویراحمد از این آمار 77 نفر (50 مرد و 27 زن ) بوده است . 
وی با اشاره به اینکه آمار سال 94نسبت به سال قبل از آن 37 ممیز 5 دهم درصد رشد داشته است گفت:شاخص خودکشی به نسبت جمعیت در کشور 5 ممیز یک دهم درصد است که این رقم در کهگیلویه و بویراحمد عدد 11 را نشان می دهد .

امینی در ادامه گفت:استان های یزد، کرمان، خراسان جنوبی وسیستان و بلوچستان جزو  چهار استان آخر در زمینه خودکشی است.

وی افزود: 53 درصد از خودکشی ها به صورت حلق آویز است و در کهگیلویه و بویراحمد 57 درصد خودکشی ها به این روش انجام می شود . 
امینی به امار خودکشی در 8ماهه امسال هم اشاره کرد و گفت :طی این مدت 47پرونده فوتی در استان ثبت شده است .  

به هر حال رتبه سوم کهگیلویه و بویراحمد در زمینه خودکشی خود گواه این مدعاست که باید در این استان چاره اندیشی شود زیرا در استانی که استعداد یک پدیده منفی یا مثبت بوجود بیاید قطعا روند کاهش و یا افزایشی پیدا می کند و تاثیرات خود را نیز برجای می گذارد.

روان شناسان معتقدند خودکشی زمانی رخ می دهد که هم بستگی اجتماعی فرد با جامعه کاهش می یابد.هرچند دلایل خودکشی در هر فرد با فردی دیگر متفاوت است، اما به طور کلی مهم ترین دلایل آن به مشکلات خانوادگی، فردی، سرخوردگی، تخریب هویت، تاثیر شبکه های اجتماعی و اعتماد به نفس پایین و طرد شدن از طرف خانواده و دوستان، بر می گردد.

انتهای پیام/م

 

دیدگاه‌ها

پناه بر خدا،مسئولین مسؤلیت این خودکشی ها گردن شماست
جان این جوانان تقدیم به اقایه میر شکارررررررر که یه عده الوات که با بدترین جرمها و بیشترین سوابق زندانی بر سر کار دولتی گذاشته و جوانان پاک و بی پنتاه از سر بیکاری دست به خودکشی میزنن من اشتباهم این بود که به این میر شکار رای دادم...
باید همه دستگاهها کمک کنند تا از این اتفاقات کمتر بیوفته
حتما باید به سیاست ربطش بدین..برای چه دارین برداشت جناحی میکنید اگه واقعا شما دلسوز هستین بایستی کاری انجام دهید که جلوی چنین اقداماتی گرفته بشه.
واقعا نگران كننده بود در 9ماه 15 نفر خودكشي كردن.باعث تاسف است

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها