نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
22. آبان 1395 - 8:27
نمایش فیلم سینمایی "یتیم خانه ایران" برای خبرنگاران و شرکت کنندگان بسیجی حاضر در این دوره باعث شد تا خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی صبح زاگرس پس از پایان فیلم نظرها، پیشنهادها و انتقادات خبرنگاران کشور را در خصوص این فیلم جویا شود که در ادامه دنبال می کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،داستان این فیلم در سال 1295 تا 1300 می گذرد که احمدشاه قاجار مملکت را رها کرد و نیمی از مردم کشور بر اثر قحطی جان باختند.قحطی و خشکسالی عظیم ایران در سال‌های 1295 تا 1300 و در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس رخ داد. این قحطی که همراه با فقر و پیچارگی و در نهایت کاهش جمعیت در ایران همراه بود، در تعیین سرنوشت جامعه ایران به ویژه ظهور دیکتاتوری پهلوی نقش بسزایی دارد.

در فیلم "یتیم خانه ایران" ساخته ابوالقاسم طالبی چند نکته دارای اهمیت است که باید در راستای ترویج اهداف و فرهنگ ایران اسلامی مورد توجه عموم جامعه بخصوص علاقه مندان به تاریخ ایران قرار گیرد و در بسیاری از تصمیمات در حوزه های مختلف سرلوحه کار خود قرار دهند.

این فیلم سینمایی که از اشغالگری انگلیس ها در ایران از سال های 1295 تا 1300 روایت دارد،فیلمی سرتاسر پر از تجربه، که به قلم زیبای نویسنده باعث شده دیگر سرتکان ندهیم و تا آخر میخکوب نگاه به اتفاقات آن بدوزیم ولی با چشمان پر از گریه، خیانت های دولت استعمار گر و روباه پیر گیتی، دولتی پر از نیرنگ، حیله و فریب کاری، این فیلم پر از خدعه انگلستان است که حتی در تمامی اوراق کتب دبستان تا دبیرستان نامی از آن نوشته نشده است.

خاطرات کسی که در پشت میرزا کوچک خان جنگلی محو شده ولی این فیلم باعث پر رنگ تر کردن این چهره شده است.

شخصیت اصلی فیلم بنام میرزا، رهبری دلیر بوده که با تکیه بر اعتقاد و وصیت پدر خویش توانست ضربه ی بزرگ بر این روباه مکار بزند، شاید قلم در وصف این مرد بزرگ زبان در کام گیرد، ولی فیلم به زیبایی توانسته نقش میرزا را نشان دهد.

میرزا در روزگاری که فقر، قحطی و بیماری هایی گوناگون درگیر مردم این مرز و بوم بود توانست قدم بزرگی در ساختن شمال کشور نماید، او همانند ریسعلی ها، زائرخضرخان ها و میرزا کوچک خان ها و دیگر بزرگان دوران خود ممکن است ناشناخته بماند، ولی غیرت آنها در نزد ایزد جهانیان هیچ گاه فراموش نخواهد شد.

این فیلم بسیار زیبا تک تک سکانس ها و برداشت هایش را به عقیده نگارنده با اشک ساخته اند و این جمله هر آنچه از دل براید لاجرم بر دل نشیند را نشان می دهد.

این فیلم خاطرات دختر میرزا و یاداشت های افسران و ارشدان دولت بریتانیا گرفته شده که در جاهای همانند کتاب خاطرات مستر همفر تربیت اشخاص در لباس روحانیت با تفکر انگلیسی را نشان می دهد که باعث شده طناب دار خیلی از بزرگان ایران به دست همین افراد بافته شوند.

گلوله هایی که در این فیلم ممکن است به صورت نمایش وارد تن خردسالان و زنان و مردان این مرز و بوم فرو روند ولی در حقیقت از جام زهر امام (ره) تلخی آن سخت تر است.

در گوشه های دیگر این فیلم از خیانت های افرادی دیده می شود که فقط منافع خود را می بینند، کسانی که وطن خود را به بهای ناچیز می فروشند و در آخر به این سخن می رسیم که "کسانی که تن فروشی کردند خود به جهنم می روند لیک کسانی که وطن فروشی کرده اند؛ سرزمین خود را به جهنم می برند".

طرح " ولایت اصحاب رسانه " ویژه برادران و از ۱۸ تا ۲۰ آبان ماه جاری به مدت سه روز با حضور اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی ـ آموزشی امامت تهران برگزار شد.

نمایش فیلم "یتیم خانه ایران" برای خبرنگاران و شرکت کنندگان بسیجی حاضر در این دوره باعث شد تا خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی صبح زاگرس پس از پایان فیلم نظرها، پیشنهادها و انتقادات خبرنگاران کشور را در خصوص این فیلم جویا شود که در ادامه دنبال می کنید.

محمد صادقی از پایگاه خبری اترک نیوز خراسان شمالی درباره فیلم یتیم خانه ایران چنین گفت: انتخاب آقای ابولقاسم طالبی کارگردان مطرح سینمای ایران در ساخت این فیلم بسیار هوشمندانه بود و یک سری از تاریخ ایران که به دست فراموشی سپرده شده بود و از طریق عوامل استکبار در داخل و خارج کشور نیز برای فراموشی آنها تلاش می شد به زیبایی هرچه تمامتر به تصویر کشیده شده است.

***

محسن قاسمی دیگر خبرنگار این پایگاه خبری نیز گفت: کسانی که سنگ شاه و استکبار را به سینه میزدند حتما این فیلم را تماشا کنند چرا که طبق اسناد معتبر ساخته شده است و بسیار عالی بود و تحسین می کنم.غیرت میرزا کوچک خان و یارانش قابل تحسین است.

***

عباس محمدیان مسئول بسیج رسانه خراسان رضوی نیز گفت: فیلم یتیم خانه ایران با توجه به واقیعت های تاریخ ایران ساخته شده و مردم کمتر به سمت تاریخ میروند و اینکه رسانه های غربی پیش از انقلاب را برای نسل جوان امروزی یک دوران افسانه ای جلوه دادند و تخریب نظام و انقلاب که قبل از آن گرگ و میش کنار هم بودند را عدالت تلقی می کردند.

وی بیان کرد: این فیلم یک واقعیت را به تصویر کشید که نسل جوان آن را درک نکرده بودند و با این فیلم آگاه شدند که انقلاب اسلامی ایران در همه ابعاد چه از بعد فرهنگی، سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی در برابر نظام ستم شاهی عرصه های توانمندی خوبی دارد و نسل جوان باید قدردان این انقلاب باشند و تبلیغات گسترده نظام سلطه و غرب آنها را دچار شبهه و شک و تردید نکند.

این خبرنگار بسیجی افزود: فیلم یتیم خانه ایران به لحاظ فنی تخیلی نبود و واقعیت ها را به تصویر کشیده و به کارگردان این فیلم از 100 نمره 85 میدهم.

***

محمدرضا سعید آوی از بسیج رسانه استان خوزستان نیز گفت: فیلم یتیم خانه ایران برای نخستین بار تولید و اکران شده که به اقتضای زمان خوب بوده و باید تحقیقات گسترده تری انجام می شد و کار جامع تری صورت می گرفت.

وی ادامه داد: انگلیس با مردم همه کشور ها عداوت و دشمنی داشته و باید در تمام استان ها تحقیقات جمع آوری شود و به تولید فیلم و سریال بینجامد. فیلم یتیم خانه ایران محتویات خوبی داشت و فقر و قحطی و وبا را به تصویر کشیده است.

سعید آوی نقطه عطف فیلم را صحنه ای از فیلم دانست که در آن برخی از مردم گرفتار وبا می شوند و قحطی و گرسنگی نیز روی اعتقاد آنها تاثیری نداشت.

وی عنوان کرد: از 100 به کارگردان فیلم نمره 80 می دهم و کارگردانی آقای طالبی را تحسین می کنم.

***

جان الله جوادی از بسیج رسانه کرمان نیز گفت: کسانی که برای رابطه با انگلیس چه چه و به به می زنند باید پاسخگوی کشتار یتیمان و زنان و مردان و ناموس هموطنان خود در گذشته باشند که متاسفانه انها به وضعیت فعلی خود توجه دارند و گذشته را فراموش کرده اند.

وی بیان کرد: تمامی صحنه های فیلم یتیم خانه ایران خوب بود به ویژه صحنه ای که پس از کشتن فرمانده انگلیسی توسط میرزا (شخصیت اصلی فیلم) ، انگلیسی ها چارپایان را نیز به رگبار می بندند.

جوادی افزود: باتوجه به تصویر کشیدن هویت ایرانی و ارزشها و نقش استعمار پیر انگلیس ، من به فیلم آقای طالبی کارگردان ارزشی این فیلم نمره 100 می دهم.

***

ناصر اشتری از بسیج صدا و سیمای استان زنجان نیز گفت: به طورکلی قضیه فیلم یتیم خانه ایران خوب و از بعد تکنیکی فیلم قابل قبولی است و دو سوال برایم پیش آمد که یکی اینکه 38 سال از انقلاب اسلامی ایران گذشت چرا حالا به این موضوع پرداخته شده و سراغ این جور موضوعات میروند.

وی با بیان اینکه باید زودتر از اینها این گونه موضوعات و فیلم های  ارزشمند در دستور کار قرار می گرفت افزود: کم کاری برای ساخت این نوع فیلم ها باید با تامین هزینه ها جبران شود و از طرف دیگر تاریخ را به مخاطب نشان دهند.

وی بیان کد: روایتگری و داستان فیلم بسیاری از سوالات مخاطبان فیلم را پاسخ داد و نقطه قوت فیلم یتیم خانه ایران نیز روایتگری پیرزن به عنوان یک شاهد عینی است.

این فعال رسانه ای به نقطه ضعف این فیلم نیز اشاره کرد و گفت: از برخی مسائل به طور سطحی اشاره شده و به عنوان نمونه می توان از وبا، و تیفوس و حضور اشخاص منتسب به انگلیس و سایر قضایا که می توانست بهتر نمایش داده شود رد شده اند و از طرف دیگر بحث احتکار، خیانت خودی ها در مرحله آغاز فیلم در جنگل بیشتر برجسته شده است.

اشتری ادامه داد: این درحالی است که در فیلم های آمریکایی نقطه ضعف پوشیده و نقاط قوت برجسته می شود.

وی گفت: از 100 نمره با کارگردان نمره 89 می دهم و برای کارگردان فیلم نیز یک توصیه دارم که برخی افراد از ساخت اینگونه فیلم هادلسرد می شوند اما آقای طالبی دلسرد نشود و هدف خود را ادامه بدهد.

*** 

قاسم الهیاری مسئول خبرگزاری دفاع مقدس قزوین نیز گفت: فیلم یتیم خانه ایران به نظرمن یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است که در واقع با این فیلم در رده سه فیلم برتر سینمای ایران قرار می گیرد.

وی بیان کرد: به لحاظ محتوا و فرم دارای قابلیت های بالایی بود و موضوعی را بیان می کند که سالها غافل مانده و اسنادی را از واقعه ای تاریخی برای ما بازگو کرد که قبلا به آن پرداخته نشده بود.

پیشنهادم به کارگردان فیلم این است که به مسائلی از این دست نیز دوباره بپردازد و از مردم می خواهم حتما این فیلم را تماشا کنند تا با خباثت های استعماری انگلیس که در طول تاریخ بر ملت ایران روا داشته شده آشنا شوند.

این خبرنگار بسیجی افزود: از 100 به کارگران فیلم نمره 90 می دهم و این فیلم قابل تحسین است که از تمام قشرهای مردم درخواست می کنم آن را تماشا کنند زیرا روایت زجر و ستم بر یک ملت را در طول تاریخ بازگو می کند.

وی تاثیر گذارترین نقطه این فیلم را اینگونه بیان کرد و گفت: شجاعت و غیرت مردم و روحانیتی که علمدار مبارزه با استعمار پیر شدند و با دست خالی جلوی مستمعرین را گرفتند.

*** 

نبی الله حبیبی از استان گیلان و از پایگاه خبری رودبار نیوز و شهدای شهرستان رودبار(شهادت سرا) نیز گفت: فیلم یتیم خانه ایران فیلم بسیار خوبی است و کارگردان های دیگر نیز باید مستندات تاریخی را به تصویر بکشند.

وی این فیلم را نمونه ای از خباثت های استعمار عنوان کرد و افزود: امروز نیز استعمار با شیوه های جدیدی برکشور تاثیر می گذارد و این روش های جدید انگلیس باید به شیوه های هنری بیان شود زیرا هنر را تنها با هنر می توان جواب داد.

حبیبی ابراز داشت: موضوع فیلم یتیم خانه ایران خوب بود و می توانست عمیق تر به موضوع نگاه کند و موشکافی می شد و منابع در آخر فیلم نیز منابع کتبی گفته می شد تا مخاطبان با آن آشنا می شدند.

این خبرنگار بسیجی کشور گفت: مردم  و به ویژه نسل جوان باید این فیلم را تماشا کنند و مستندات تاریخی را در آن جستجو کنند.

وی به کارگردان فیلم از 100 نمره 70 داد و به ابولقاسم طالبی کارگردان فیلم نیز دست مریزاد گفت.

***

کیهان قهرمانی مسئول روابط عمومی سپاه انصار المهدی استان زنجان نیز گفت: فیلم یتیم خانه ایران فیلم قابل تحسینی است و باید از این فیلم ها حمایت بیشتری کرد و در رده های مختلف بسیج و جامعه شناخته شوند.

وی ادامه داد: موضوع فیلم یتیم خانه ایران هلوکاستی است که مغفول واقع شده و کشتار 9 میلیون انسان بی گناه کار ساده ای نیست.

قهرمانی افزود: موضوع یتیم خانه ایران باید در آموزش و پرورش در مطالب کتب درسی گنجانده شود و زیرا تعداد کسانی که از این فیلم و موضوع ان اگاهی دارند اندک هستند و من به شخصه از این فیلم آگاهی نداشتم که پس از تماشای آن به این فکر افتادم که تحقیق کنم و با موشکافی درباره این مستندات تفحص کنم و تلاش کنم تا در زنجان نیز نمایش داده شود.

وی ابراز داشت: جای خالی هنرمندان بسیجی در ساخت این گونه فیلم ها و جای آثار هنری در این زمینه خالی است و مباحث دینی و تاریخی باید مثل مرحوم فرج الله سلحشور و آقای طالبی به جامعه منتقل شود.

قهرمانی گفت: به اقشار مختلف جامعه توصیه می کنم حتما این فیلم را ببیندند زیرا تماشای این فیلم نگاه انها را تغییر خواهد داد و اگر آحاد جامعه از این فیلم ها اگاه شوند اجازه نمی دهند خوی استکبار بر این مرز و بوم گسترده شود و می توانند راه را برای گفتمان انقلاب اسلامی هموار کنند و جریان غرب گرا را در داخل شکست دهند.

وی به این فیلم از 100 نمره 100 داد و عنوان کرد: رسانه نقش مهمی در تبیین موضوع و ترویج فرهنگ ساخت فیلم یا مستندهای این چنینی دارد و رسالت بزرگی بر دوش رسانه و اصحاب رسانه است که همت کنند و این فیلم ها در سطح جامعه معرفی کنند.

قهرمانی افزود: در فیلم یتیم خانه ایران با دیدن کشته های 9 میلیونی بر اثر وبا و قحطی به ویژه کودکان متاثر شدم و کشته شدن فرمانده انگلیسی توسط یکی از یاران میززا کوچک خان جنگلی صحنه جالبی بود که قابل تحسین است.

***

حمید اصغری خبرنگار خبرگزاری تسنیم در استان گیلان نیزگفت : با توجه به دیدگاه هایی که آمریکایی ها و انگلیسی ها در خصوص افشا نشدن مسئله مهم کشتار 9 میلیونی مردم ایران در سالهای ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ که به واسطه تحریم صورت گرفت و قحطی و وبا و بعد از ان طاعون منجر شد هم اکنون نیز استعمار پیر و دول غربی راه گذشته را در پیش گرفته اند و باز هم به فتنه های سالهای پیش بازگشته اند.

 

وی بیان کرد: در دوران گذشته کشور ایران مستعمره انگلیس بود و حرف شنوی از امپراطوری انگلیس داشت که منجر به چنین فجایع عظیمی شد ولی اکنون ملت ایران با بصیرت و آگاهی پیش می روند و با استفاده از نهضت جنگل که در گذشته توسط سردار جنگل گیلان میرزا کوچک خان صورت گرفته بود با رهبری مقام ولایت و تبعیت محض از ایشان اجازه هیچ توطئه و نفوذی را نخواهند داد.

اصغری دردناک ترین صحنه فیلم یتیم خانه ایران را جایی دانست که پسری را که پدرش دست نشانده و باج بگیر کشور انگلیس بود و به یاران میرزا کوچک خان کمک و اطلاعات می رساند را به شهادت میرسانند و اعلام می کنند براثر بیماری وبا جان داده است.

وی افزود: یک نفر با علم و اگاهی از کلیات اهدافی که انگلیس داشت توانست در آنها نفوذ کند و در بدترین شرایط که تنهایی مطلق برای ایشان بود و هیچ حمایت کنندهدای نداشت دست به حرکیت عظیم و با اقتدار زد(یار میرزا کوچک خان جنگلی در این فیلم با نقش آفرینی علیرام نورایی ).

اصغری گفت: آقای طالبی با این فیلم حداقل چیزی که در اذهان عمومی درمورد کشتار مردم ایران در گذشته توسط انگلیس گم شده بود را مجدد به منصه ظهور گذاشت.

خبرنگار بسیجی خبرگزاری تسنیم در گیلان اظهار کرد: رسانه ها در اکران و پخش این فیلم و همچنین صدا و سیما با تبلیغات این فیلم اذهان عمومی را سوق دهند و ما هم از مردم ولایتمدار و با اعتقاد ایران تقاضا می کنیم این فیلم را حتما تماشا کنند زیرا ارزش هایی که در این فیلم نمایش داده می شود بیانگر غیرت، شجاعت، دلیری و ایثار یک مرد انقلابی با استکبار جهانی است.

وی به کارگردان ارزشی فیلم یتیم خانه ایران دست مریزاد گفت و عنوان کرد: ضمن خسته نباشید به آقای طالبی از تماشای این فیلم متحول شدم و مردمی را که بر اثر فقر غذایی و نخوردن حتی یک وعده غذایی در هفته، استواری و ایستادگی داشتند ولی تسلیم زورگویی نشدند را درک می کنم.

اصغری از 100 به فیلم و کارگردان آن نمره 100 داد.

***

بابک نصرت زاده جانشین سازمان بسیج رسانه آذربایجان شرقی نیز گفت: فیلم یتیم خانه ایران فیلم پرمحتوایی است و بسیار برایم جالب بود که کارگردانان کشور در این عرصه ورود پیدا کرده اند و تاریخ و فیلم هایی را ساخته اند که فجایع کشورهای سلطه گر را به خوبی نمایش می دهد. 

وی بیان کرد: افرادی که در آن جامعه زندگی می کردند به آگاهی می رسیدند که چرا بیگانگان سلطه داشته باشند و اعمال نفوذ کنند و منابع یک کشور را به غارت ببرند.

نصرت زاده افزود: کشور ایران به دلیل ذخایری که دارد مورد توجه کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس قرار داشت که می خواستند مردم به آگاهی نرسند و همه این مسائل با راهنمایی های علما و روحانیون مبارز همراه بوده و آنها نقش مهمی در آگاهی مردم از نفوذ بیگانگان داشتند.

وی ادامه داد: ارتباط علما با مردم و بالعکس باعث هم افزایی و تحول در تاریخ ایران اسلامی شد و اگاهی از افراد نخبه و فکری جامعه نشات می گیرد و به سایر سطوح جامعه سرایت پیدا می کند و این افراد و علما این امر خطیر را احساس کردند و در مقابل سیاست های خصمانه انگلیس ایستاند.

این فعال رسانه ای بسیجی افزود: اراده و استقامتی که در مقابل سیاست های انگلیس ایستادند یک کار معمولی و عادی نبود ولی به خاطر اینکه اعتقاد به امر آگاهی نسبت به سیاست های انگلیس داشتند مصداق آیه " فستقم کما امرت " بود و باید مقابل این توطئه های دشمن ایستادگی کرد.

وی گفت: چهره زنان در فیلم یتیم خانه ایران نیز به خوبی نمایش داده شده و یکی از زنان سیاست های پدرش را دنبال می کرد و برای دیگران نیز توضیح می داد و برای مقابله با سیاست های استعمار پیر انگلیس این نقش خطیر را دنبال می کرد.

نصرت زاده ابراز داشت: در این فیلم صحنه هایی وجود دارد که به جوانان و نوجوانان و کسانی که در مکتب خانه ها درس می خوانند نسبت به جریان آگاهی می یافتند و در مقابل سیاست های انگلیس مقاومت می کردند و انسجام جریان فکری حاکم بود و ارتباط شخص به شخص برای ناکام گذاشتن اهداف استکبار از دیگر ویژگی های مثبت فیلم بود.

وی از 100 به فیلم و کارگردان نمره 95 داد و گفت: یک پیشنهاد دارم که این فیلم که در برهه ای اتفاق افتاده است به انقلاب پیوند داده شود و پس از آن موضوع نفوذی که می خواهد در این زمان فعلی اتفاق بیفتد را نمایش دهند.

گفتنی خبرنگاران و اصحاب رسانه که در دوره طرح ولایت شرکت کرده بودند با تماشای صحنه هایی از فیلم که شخصیت اصلی آن( میرزا) با اسب از روی پل به روخانه می زند و از دست انگلیسی ها فرار می کند فریاد مرگ بر انگلیس سر دادند.

کشته شدن فرمانده انگلیس بدست شخصیت اصلی فیلم (میرزا) نیز از دیگر صحنه های جالبی بود که مورد تحسین قرار گرفت و فریاد مرگ بر انگلیس را در فضای سالن نمایش طنین انداز کرد.

گزارش و عکس: ابراهیم عزیزی

انتهای پیام/200

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها