نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. مهر 1395 - 12:09
محض اطلاع مسئولان:
خودکشی جوان 18 ساله در گچساران
دهمین مورد خودکشی در گچساران در سالجاری با خودکشی یک پسر18 ساله رقم خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، جوان18 ساله گچسارانی با حلقه آویز کردن خود به یک درخت به زندگیش پایان داد،دلایل این خودکشی که در تپه های اطراف کوی کارکنان دولت این شهرستان رخ داده در حال بررسی است.

 

این درحالی است که افزایش خودکشی جوانان گچسارانی این روزها حکایت تلخی است که در سایه بی توجهی مسئولان این شهرستان به امور جوانان شدت یافته است. 

 

اگرچه افزایش خودکشی های اخیر در گچساران و کهگیلویه و بویراحمد و بازتاب این اخبار در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی زنگ خطر را برای خانواده ها و مسئولان این استان به صدا درآورده است؛ که باید با شناسایی عوامل وقوع آن برای پیشگیری اساسی و مسئولانه گام برداشت.

 

 خودکشی چنددختر و پسر گچسارانی با طناب ، قرص برنج و اسلحه، خودکشی دو جوان پاتاوه ای با طناب و قرص برنج، خودکشی جوان یاسوجی با اسلحه ، خودکشی همزمان دو جوان در کوه های سروک یاسوج ،حلقه آویز شدن دانش آموز 12 ساله دیشموکی، خودکشی دختر و پسر جوان به دلیل عدم موفقیت در ازدواج و .... تنها بخشی از اخبار حوادث این روزهای رسانه ها و سایت های خبری در کهگیلویه و بویراحمد را تشکیل می دهند

 

هرچند در ده های گذشته خودکشی در استان کهگیلویه و بویراحمد یک امر مذموم به شمار می رفت و این پدیده تنها به صورت موردی در برخی خانواده ها که توان مقابله و پیشگیری به نحو مطلوب وجود نداشت اتفاق می افتاد اما هم اینک روند پایان دادن به زندگی در اوج جوانی در این استان شدت یافته و جوانان این دیار بنا به دلایل مختلف بیکاری، اعتیاد، شکست عشقی، افسردگی، اختلافات خانوادگی و ... به بن بست می رسند.

 

شنیدن خبر خودکشی جوانان در رده های سنی 18 تا 24 سال در کهگیلویه و بویراحمد در حالی به یک اپیدمی تبدیل شده است که علاوه بر ایجاد فضای پژمردگی و ناامیدی در جامعه ، آثار زیانبار و مخربی را نیز برخانواده ها و افرادی که به نوعی تمام درب ها را بر روی خود بسته می پندارند خواهد شد.

 

خودکشی چندین جوان هم استانی  در سال جاری کهگیلویه و بویراحمد را در شوک بزرگی فرود برده و با این روند باید در ماه های آینده نیز شاهد از دست دادن دختران و پسرانی که با طناب، اسلحه و قرص به زندگی خود پایان می دهند، بود.

 

وجود 24 هزار نیروی بیکار، بیکاری 11 هزار جوان تحصیلکرده جویای کار و نبود فرهنگ کار در کهگیلویه وبویراحمد باعث شده است تا در کنار سایر تنگناها جوانان این استان شرایط سختی را در خانواده های پرجمعیت تجربه کنند و به دلیل آستانه تحمل کم و مقابله با مشکلات دست به اقدامات ناخوشایندی بزنند و اینگونه داغ بزرگی بر دل خانواده های خود بگذارند.

 

بی توجهی مسئولان ملی و استانی به امور جوانان در تمامی حوزه ها در استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود هشدارهای مدیرکل پزشکی قانونی استان مبنی بر روند فزاینده خودکشی ها در این استان نیز مزید بر علت شده و متولیان امر با درک حقیقت خودکشی ها هرگز از خواب بیدار نمی شوند تا در این زمینه چاره ای اساسی بیاندیشند.

 

هرچند برگزاری نشست های تخصصی توسط مسئولان کهگیلویه و بویراحمدی به منظور کاهش آسیب های اجتماعی و کاهش خودکشی جوانان تا حدودی دنبال می شود اما به دلیل اجرایی نشدن مصوبات ، مقطعی بودن فعالیت ها و انداختن توپ تقصیر در زمین یکدیگر ، هرگز نتوانسته اندک تاثیری در جامعه برجای بگذارد.

 

رتبه چهارم کهگیلویه و بویراحمد در زمینه خودکشی خود گواه این مدعاست که باید در این استان چاره اندیشی شود زیرا در استانی که استعداد یک پدیده منفی یا مثبت بوجود بیاید قطعا روند کاهش و یا افزایشی پیدا می کند و تاثیرات خود را نیز برجای می گذارد.

 

روان شناسان معتقدند خودکشی زمانی رخ می دهد که هم بستگی اجتماعی فرد با جامعه کاهش می یابد.هرچند دلایل خودکشی در هر فرد با فردی دیگر متفاوت است، اما به طور کلی مهم ترین دلایل آن به مشکلات خانوادگی، فردی، سرخوردگی، تخریب هویت، تاثیر شبکه های اجتماعی و اعتماد به نفس پایین و طرد شدن از طرف خانواده و دوستان، بر می گردد.

انتهای پیام/م/

 

دیدگاه‌ها

نخست به خانواده این عزیز تسلیت میگویم....دلیل این خودکشی ها اصلا."نمیتونه بیکاری باشه ...چون جوان 18 ساله تازه دیپلم گرفته وباید به فکر ادامه تحصیلش باشه ..ودیگر خودکشی ها که سنین 12 و 16 و20 ساله راشامل میشه همین طور بعلت بیکاری نمیتونه باشه...اگه قرار بر خودکشی باشه باید اون آقایی که 30 سال را گذرانده ومتاهل نیز میباشد واز تامین مایحتاج خود وخانواده عاجز است انجام بده ..که در عمل میبینیم چنین نیست ..لذا از شما قلم بدستان خواهش میکنیم دنبال علت اصلی بگردیید
حتما که نباید خودش بیکار باشه وقتی پدر ومادر بیکاریا در امد کافی نداشته باشند فقر به وجود میاد که باعث میشه این جوونا سر خورده بشن و دست به خودکشی بزنن.چقدر دلم براشون میسوزه .آخه یه پدر و مادر چقدر باید با بدبختی یه بچه رو به اینجا برسونن بعد آخرش هم خوددکشی.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها