نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. تير 1395 - 17:28
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد از برداشت غیر مجاز 16 میلیون متر مکعب آب از منابع آبی زیرزمینی دشت امامزاده جعفر(ع) گچساران توسط بهره برداران در طول سال خبر داد.

به گزارش آفتاب جنوب،علی لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای حفاظت از منابع آب گچساران ،گفت: این شرکت با اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی، سه میلیون مترمکعب آب در سطح استان را امسال ذخیره می کند که پرکردن چاه های غیرمجاز، نصب کنتورهوشمند و مدیریت مصرف آب های سطحی و سدها از جمله مهمترین برنامه ها در این زمینه است.

وی با اشاره به کاهش۴۲ درصدی روان آبهای سطحی کهگیلویه و بویراحمد،افزود: کاهش روان آبهای سطحی تهدیدی جدی برای منابع آب محسوب می شود و پرکردن ۱۰۰حلقه چاه غیرمجاز در سال جاری در دستور کار این شرکت قرار دارد.

لطفی با بیان اینکه ۴۳۷ حلقه چاه کشاورزی در دشت امامزاده جعفر(ع) گچساران وجود دارد که از این تعداد ۲۹۷ حلقه مجاز است،تصریح کرد:به طور متوسط می بایست ۱۴ میلیون و ۶۴ هزار متر مکعب آب سالانه از چاه های مجاز این منطقه برداشت شود.

 

وی اظهار کرد: ۱۴۰ حلقه چاه غیرمجاز آب تاکنون در دشت امامزاده جعفر شناسایی شده وسالانه سه میلیون متر مکعب آب غیرمجاز در بخش کشاورزی در دشت امامزاده جعفر(ع)گچساران برداشت می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بطور میانگین سالانه بیش از ۱۶ میلیون مترمکعب برداشت غیرمجاز آب از سفره های زیر زمینی این منطقه  صورت می گیرد،افزود:تغییر الگوی کشت ، پر کردن چاهها، نصب کنتر هوشمند تشکیل تعاونی آبران راهکاری مناسب برای جلوگیری از هدر روی منابع آبی در این شهرستان است.

لطفی از راه اندازی، نصب و شارژ کنتور هوشمند آب در ۲۰۴ حلقه چاه آب در گچساران اشاره کردو افزود:نصب کنتور هوشمند آب بر روی موتور چاههای عمیق این شهرستان ها در راستای صیانت از سفره های آب زیرزمینی و کنترل برداشت آب از چاه ها صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد درادامه گفت: زیر ساخت های پنج هزار هکتار از اراضی دشت لیشتر گچساران تاکنون آماده شده وبه دلیل نبود شبکه فرعی ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی این دشت استفاده مطلوب می شود.

وی تصریح کرد: ۷۰ میلیون متر مکعب از آب سد کوثر برای اراضی کشاورزی دشت لیشتر در نظر گرفته شده که از این میزان ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر مکعب سالانه مورد استفاده قرار می گیرد ودر سال آبی ۹۵-۹۴ یکهزارو ۳۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی دشت لیشتر زیر کشت رفت که از این میزان ۷۰۰ هکتار زیر کشت گندم رفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: تنها ۲۰ درصد از کشاورزان دشت لیشتر گچساران بومی هستند.

انتهای پیام/م
 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها