نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
20. تير 1395 - 11:46
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه دومین هدف FATF از قرارداد با ایران جاسوسی از طریق حساب‌های بانکی است گفت: یکی از درخواست‌های FATF این است که از فلان نرم‌افزار آمریکایی در سیستم بانکی ایران استفاده کنیم و یک ساعت استفاده از این نرم‌افزارها زمان مناسبی است تا تمام اطلاعات بانکی ما در اختیار آمریکایی‌ها قرار بگیرد.

به گزارش آفتاب جنوب،فوآد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به توافق بانک مرکزی با "سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی" و "کارگروه ویژه اقدام مالی" این سازمان  -FATF-گفت: کارگروه ویژه اقدام مالی، جایگاه حقوقی خاصی در سازمان‌ها و نهادهای بین المللی ندارد و زیر مجموعه سازمان ملل نیست؛ یک نهادی است که توسط گروه "هفت" تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه گروه "هفت" تقریبا تشکیل شده از همان اعضای 1+5 است افزود: برخلاف تصورات، همه‌ی کشورهای دنیا به دستورات این نهاد تمکین نمی‌کنند و موضوع تمکین همه‌ی کشورها به FATF که این روزها توسط برخی مطرح می‌شود درست مثل همان موضوع پروتکل الحاقی در برجام است که گفته می‌شد همه‌ی کشور به آن تمکین می‌کنند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه گردانندگان FATF می‌خواهند مدل برجام را در قرارداد با ایران اجرا کنند و با متهم کردن کشور ما به موضوعاتی که هیچ نقشی در آن‌ها ندارد به ایران فشار وارد کنند اظهار داشت: مدل برجام این بود که طرف مقابل امتیازات گسترده‌ای را روی کاغذ و در عمل از ما می‌گرفت و روی کاغذ امتیازات کوچکی را متعهد می‌شد که در عمل نیز آن‌ها را اجرایی نمی‌کرد.

ایزدی با بیان اینکه غرب دو دغدغه اصلی نسبت به ایران دارد عنوان کرد: دغدغه‌ی اول غربی‌ها نسبت به ایران موضوع نفوذ منطقه‌ای ایران و دغدغه‌ی دوم آن‌ها موضوع قدرت موشکی کشورمان است که امیدوارند بتوانند از طریق FATF آن را کنترل کنند.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف این پروژه متهم کردن ایران به کمک مالی به تروریسم به دلیل حمایت از گروه‌هایی است که امروز در مقابل داعش ایستادگی می‌کنند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه دومین هدف FATF از قرارداد با ایران جاسوسی از طریق حساب‌های بانکی است گفت: یکی از درخواست‌های FATF این است که از فلان نرم‌افزار آمریکایی در سیستم بانکی ایران استفاده کنیم و یک ساعت استفاده از این نرم‌افزارها زمان مناسبی است تا تمام اطلاعات بانکی ما در اختیار آمریکایی‌ها قرار بگیرد.

ایزدی درخصوص اینکه چطور می‌شود از طریق اطلاعات بانکی در کشور به جاسوسی پرداخت و در حوزه امنیتی کشور اخلال ایجاد کرد اظهار داشت: هر ایرانی بالاخره در یک مجموعه‌ای مشغول به فعالیت است و از آن مجموعه حقوق می‌گیرد؛ حالا اگر این اطلاعات در اختیار آمریکایی‌ها قرار بگیرد آن‌ها به سادگی خواهند فهمید که چه کسانی از نهادهای امنیتی و دفاعی کشور ما حقوق می‌گیرند.

وی با بیان اینکه اطلاعات بانکی در واقع یک‌سری گنجینه‌های اطلاعاتی است که نباید آن‌ها را در اختیار غرب به خصوص آمریکایی‌ها قرار داد عنوان کرد: پولشویی و تروریسم بیش از هرجای دنیا در داخل کشورهای تشکیل دهنده FATF وجود دارد و این کشورها که امروز ایران به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند، خودشان از بزرگترین حامیان و به‌وجود آورندگان گروه‌های تروریستی مثل داعش هستند.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در موضوع هسته‌ای هم غربی‌ها درست همین‌طور عمل کردند یعنی خودشان بمب هسته‌ای داشتند و از آن‌هم استفاده کرده بودند ولی ایران را متهم به داشتن سلاح هسته‌ای می‌کردند عنوان کرد: دولت در حال تکرار برجام است و محرمانه بودن این تفاهم هم نشان از آن دارد که برجام دوباره در حال تکرار شدن است.

ایزدی با بیان اینکه دولت نباید برجام را دوباره تکرار کند عنوان کرد: آمریکایی‌ها راه ارتباط با دولت‌مردان دولت یازدهم را فهمیده‌اند و به خوبی می‌دانند که چطور با دولت آقای روحانی وارد مذاکره شوند که بتوانند به اهداف خودشان دست پیدا کنند.

انتهای پیام/l

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها