نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. تير 1395 - 17:20
رئیس پلیس فتای کهگیلویه وبویراحمد گفت:بیشتر قربانیان شبکه های اجتماعی و حوزه فضای مجازی این استان را بانوان تشکیل می دهد.

به گزارش آفتاب جنوب،این روزها آمار زیادی از آسیب های شبکه های اجتماعی خصوصا نرم افزار تلگرام در رسانه ها منتشر می شود که در بین این آسیب ها ، انتشار تصاویر شخصی و نقض حریم خصوصی به دلیل استفاده نادرست از این نرم افزار در صدر اخبار فضای مجازی قرار دارد که گاها منجر به خودکشی هایی در بین قربانیان این عرصه می شود.

گسترش استفاده از تلفن همراه و شبکه های موبایلی که امروزه در اختیار هر فردی اعم از کودک و نوجوان، پولدار و فقیر و … قرار دارد نیازمند نظارت صحیح والدین است که متاسفانه به دلیل عدم آگاهی در حوزه فضای مجازی و بی تفاوتی خانواده ها نسبت به این فضا هر روز شاهد روند رو به رشد جرایم فضای مجازی هستیم.

 

استان کهگیلویه وبویراحمد نیز با دارا بودن جمعیتی بالغ بر700هزار نفر از آسیب های شبکه های اجتماعی در امان نبوده و شاهد جرائمی نیز در این زمینه از هتک حیثیت در فضای مجازی گرفته تا کلاهبرداری های اینترنتی بوده است.

 

در این خصوص به سراغ تعدادی از بانوان شهر یاسوج رفتیم تا نظرات آنها را در مورد آسیب های ایجاد شده توسط شبکه های مجازی جویا شویم:

سحر. الف.  دانش آموز پایه سوم متوسطه در این باره گفت:استفاده از شبکه های اجتماعی برای ماخیلی جذابه به طوری که ما با همکلاسی ها و دوستانمان یک گروه در واتساپ داریم ومدام با هم در ارتباط هستیم.همینکه با هزینه کمی می توانیم زمان بیشتری با دوستهایمان باشیم خوبه .

وی افزود:در این زمینه مشکلاتی هم پیش می آید مثلا یکی از بچه های مدرسه ما که به گونه ای درتلگرام با یک پسری آشناودوست شده بود؛وقتی عکس دوست پسرش رادر گروه ما به اشتراک گذاشت مشخص شد که آن پسر نامزد یکی از دوستان من هست و دعوایی صورت گرفت که پای خانواده ها در میان آمد و یک آبروریزی اینجا اتفاق افتادومسائل دیگری که شاید جای گفتنش نباشد.

 

این دانش آموز دبیرستانی اظهار کرد: از طرفی این شبکه ها با تبلیغاتی که دارند زیاده خواهی ها و تجمل گرایی را در بین افراد به خصوص بانوان ایجاد کرده است که من به شخصه می بینم چه سبقتی بین زنان فامیل ما برای به روز بودنشان اتفاق افتاده است واین می تواند مشکلات بزرگتری ایجاد کند.

 

هر چند که این شبکه های موبایلی در ابعادی دیگر می توانند به عنوان یک پتانسل در کارهای اداری و خبری و یا کارهای یادگیری مثمر ثمر باشند، اما خطرات ناشی از این شبکه های اجتماعی موبایلی و اینترنتی امروز در جامعه نوشگفته ای که با فرهنگ سازی این شبکه های آشنا نیست، یک زهر است.

زهره بهرامی خبرنگار صدا و سیمای مرکز کهگیلویه وبویراحمد در این خصوص به خبرنگار ما می گوید:فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به دلیل جذابیت هایی که دارد وقت زیادی را از اعضای خانواده به خود اختصاص می دهد به طوری که اعضای خانواده از جمله زن و شوهر وقت کافی برای همدیگر نمی گذارند وهمین موضوع باعث کم شدن عاطفه ها و دور شدن آنها از یکدیگر می شود وبه مرور زمان نارضایتی های زوجین را افزایش می دهد.

زهره بهرامی خبر دنا

این یک هشدار برای خانواده ها و متولیان فرهنگی هست

وی افزود: شبکه های اجتماعی تنوع طلبی ایجاد می کند به طوری که بستری برای ارتباطات فرازناشویی فراهم می کند در آن حد که زوجین امکان ارتباط باهزاران نفر در سراسر دنیا از طریق نرم افزارهای مختلف را دارند ومی تواند باعث افزایش خیانت زوجین و در نتیجه طلاق شود که متاسفانه به دلیل نا آگاهی وسهل انگاری خانواده هااین آسیب در کشور ما روبه افزایش است و این یک هشدار برای خانواده ها و متولیان فرهنگی هست که تدابیر لازم را در این زمینه بیا ندیشند.

 

این خبرنگاربه افزایش آسیب های اجتماعی در پی استفاده از شبکه های اجتماعی اشاره وتصریح کرد:شبکه های اجتماعی در بین جوانان می تواند یک بی هویتی،وابستگی محض به وجود بیاورد به طوری که روابط بین جنس های مخالف را عادی نشان دهد و باعث افزایش روابط نامشروع و بی بند وباری ودر ادامه از این طریق سوءاستفاده هایی از طرف مقابل به خصوص دختران شود ودر آخریا به بی آبرویی یک نفر یا حتی خودکشی وی منجر شود.

 

کارشناس ارشد مسائل زنان و خانواده دررابطه با آسیب ها و تهدیدات شبکه های مجازی این چنین می گوید:به نظر من قبل از استفاده از هر چیزی ابتدا بایدخوب استفاده کردن از آن را آموزش دادواین موضوع درمورد موبایل وشبکه های اجتماعی هم صدق می کنند.

فاطمه یاری نسب با بیان اینکه می توان از شبکه های مجازی و اجتماعی هم استفاده های مفید برد،افزود:متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم آگاهی و فرهنگ سازی ضعیف استفاده های غلطی همچون دوست یابی ها نامشروع ، هتک حیثیت ، انتشار کذب هایی که با آبروی مردم بازی می کند ،انتشار تصاویر مستهجن وحتی تغییر واژگان فارسی که واقعا یک تهدید برای فرهنگ ایرانی است مد شده است .

این پژوهشگر وکارشناس مطالعات زنان تصریح کرد:آسیب جدی تری که از طریق شبکه های مجازی خانواده های ایرانی را تهدید می کند، طلاق عاطفی است که بین اعضای خانواده ها وبه خصوص زن و شوهرها ایجاد می کند که این هم نتیجه ای جزءخیانت و طلاق ندارد.

رییس پلیس فتای کهگیلویه وبویراحمد درگفتوگوباخبرنگارایل بانو دراین خصوص گفت: واقعیت این است که نمی توان فضای مجازی و یا به طور کلی تکنولوژی را از خانواده ها و افراد جدا کرد چرا که این فضا میان خود و افراد انس و الفت ایجاد کرده است به گونه ای که تفکیک ناپذیر شده است.

فضای مجازی زنگ هشداری که از مدت ها پیش به صدا آمده است

قدرت الله موسوی اطهر بابیان اینکه مدیران و مسئولین باید به فضای مجازی عنوان یک فرصت نگاه کنند،اظهارکرد: تا زمانی که نگرش مدیران، مسئولان و افرادی که در زمینه ی فضای مجازی کار می کنند تغییر پیدا نکند از این فضا بیشتر آسیب می بینیم این زنگ هشداری است که از مدت ها پیش به صدا آمده است.

وی تاکید کرد: مطمئنا با تغییر نگرش مدیران، مسئولین و اقشار دانشگاهی و حوزوی می توان برنامه ریزی کرد تا در مقابل هجمه های فرهنگی دشمنان که به سمت خانواده ها سرازیر می کنند ایستاد و بارش فرهنگی و دستاوردهای دینی نظام را به سمت جامعه هدف انتقال داد.

موسوی اطهر عنوان کرد: اگرافرادی که در فضای مجازی فعالیت می کنند بخواهند از طریق تکنولوژی فرصت های خوب را برای جامعه فراهم کنند در ابتدای امر باید به دنبال راهکار و برنامه هایی باشند که به کاهش آسیب و افزایش استفاده ی بهینه از این فضا کمک کند.

این مسئول انتظامی کهگیلویه وبویراحمد به بیشترین پرونده های ورودی به پلیس فتای استان اشاره کرد وافزود:برداشت های غیر مجاز از حساب های بانکی ازطریق اینترنت ، هتک حیثیت و نشر اکاذیب بیشترین تخلفات در حوزه فضای مجازی است که پلیس فتا با آنها روبه رو است.

وی تصریح کرد: برداشت غیر مجاز از حساب های بانکی ، نشر اکاذیب و هتک حیثیت در استان درسال 94 نسبت به سال 93افزایش داشته است.

موسوی اطهر با اشاره به اینکه کلاهبرداری رایانه ای،انتشارمحتویات مستهجن، انتشار فیلم های خصوصی و خانوادگی و تبلیغات و فروش اجناس ممنوعه از طریق اینترنت از دیگر جرایمی هستند که به پلیس فتا مراجعه کرده اند، گفت:اینگونه جرایم دراسرع وقت توسط پلیس پیگیری و مجرمین شناسایی می شوند.

بیشترین قربانیان در حوزه فضای مجازی درکهگیلویه وبویراحمد بانوان هستند

رییس پلیس فتای کهگیلویه وبویراحمد گفت: تقریبا تمامی پرونده های ورودی به پلیس فتا وجرایم در حوزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قابل شناسایی و اثبات هستند به شرطی که خود افراد به طور مستقیم به پلیس مراجعه و اعلام شکایت نمایند.

این مسئول با اشاره به اینکه بیشترین قربانیان در حوزه فضای مجازی درکهگیلویه وبویراحمد بانوان هستند افزود:آقایان بیشتر در حوزه برداشت از حساب های بانکی شاکی و به ما مراجعه می کنند.

وی به بیشترین آسیب هایی که در شبکه های مجازی برای کاربران ایجاد شده است اشاره وتشریح کرد:انتشار اطلاعات خصوصی و عکس ها در فضای مجازی خصوصا شبکه های اجتماعی باعث وقوع جرم هایی در این زمینه شده است که علیرغم دستگیری مجرمین توسط پلیس فتا , آبروی رفته قربانیان به جامعه بر نمی گردد.

موسوی اطهر همچنین اختلال در روابط عاطفی خانواده ها به خصوص زن و شوهر ها،ایجاد روابط ناسالم و نامشروع ،بی بندو باری بین جوانان و وابستگی بیش از حد رااز دیگرآسیب های شبکه های اجتماعی دانست وافزود: در فضای مجازی بسیاری از افراد فریب هویت دروغین مجرمین را می خورند و به راحتی به آنها اعتماد می کنند و اطلاعات شخصی  خودشان را  در اختیار آنها قرار می دهند.

این مسئول تصریح کرد:پلیس فتای کهگیلویه وبویراحمد در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی درمدارس وآگاهی بخشی در این حوزه برنامه های فرهنگی وآموزشی برگزار می کند. 

وی در خصوص پیامک های تبلیغاتی افزود:مخاطبان به هیچ عنوان به پیامک های تبلیغاتی اعتماد نکنندودر صورت دریافت پیامک و تماسی که افراد از آنها شماره حساب می خواهندکه به جلوی عابربانک مراجعه کنند به هیچ وجه اقدام نکنند و با پلیس فتا تماس بگیرند.

موسوی اطهر گفت: شماره تماس 0742182592پلیس فتای کهگیلویه وبویراحمد 24 ساعاته آماده دریافت شکایت ها و نظرها مردم می باشد که در اسرع وقت به شکایت آنها رسیدگی کند.

 یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری که  در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس دهم مطرح کرده اند این بود که «در موضوع فرهنگ، نوعی ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر، کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد.»

نقش کم رنگ مسئولان در جلوگیری از ترویج فساد های موبایلی

پس باید به این نتیجه رسید که گسترش فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی و آثار چشمگیر آن در ابعاد مختلف زندگی مردم، و لزوم سرمایه گذاری هدفمند برای بهره گیری از فرصت های ایجاد شده در فضای مجازی کشور و همچنین ضرورت برنامه ریزی و هماهنگی مستمر در این فضا موجب بهره گیری بهتر از این موضوع خواهد شد که زمینه ساز آن ترویج پیوست های فرهنگی در جامعه است.

اما در حال حاضر با گذشت بیش از 3 سال از عمر فضای شورای مجازی در دولت یازدهم خروجی قابل توجهی از این شورا دیده نشده تا امروز به گفته کارشناسان در یک ولنگاری در حوزه فضای مجازی به سر ببریم.

مسئولین در این زمینه باید با اقدام و عمل در راستای اقتصاد مقاومتی و حل معضل ولنگاری فرهنگی در حوزه فضای مجازی که جامعه را تنها مصرف کننده تکنولوژی وارداتی غرب کرده با اهتمام بیشتر به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای تحقق شبکه ملی اطلاعات و متعاقب آن اینترنت ملی گام بردارند.

ایل بانو

گزارش و عکس: مرضیه غلامی

انتهای پیام/200

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها