نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
27. خرداد 1395 - 18:52
تاجگردون
کهگیلویه و بویراحمد در هفته‌ای که گذشت؛
ماجرای رد گم کنی تاجگردون/ روحانی می‌آید؟
بافت عشیره‌ای استان نیز البته به رواج سیاسی‌کاری دامن زده است و این بافت و ساختار عشیره‌ای به علت وجود روحیه حمایت از نسب مشترک به جای حمایت از تفکر مشترک، بعضا فضای سیاسی استان را از تحت تأثیر قرار داده و مانع از ایجاد یک بستر برای تحلیل، نقد و بررسی شده است.

به گزارش آفتاب جنوب،نبض مسائل سیاسی در استان چهارفصل کشور تند می‌تپد و اغلب از دید مردم، مسئولان استانی و برخی از مسئولان کشوری این استان بیشتر درگیر حاشیه‌های سیاست یا همان سیاسی‌کاری است تا خود سیاست، اما علی رغم تمام این تحلیل‌ها استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از سیاسی‌ترین استان‌های کشور است که در زمینه‌های مختلف تئوری‌های سیاسی و حاشیه‌ها و گیرودارهای جهان سیاست بیش از هر چیز دیگری در این استان نمود دارد.

 

تصور عمومی در زمینه سیاسی کاری سبب شده است که اغلب نویسندگان و روزنامه‌نگاران سیاسی استان کمتر به تحلیل رویدادها و مسائل حوزه سیاست در کهگیلویه و بویراحمد بپردازند، مبادا که برچسب سیاسی کاری بخورند و معتقدیم که بدنه اصلی سیاسی در این استان همواره به علت ترس از سیاسی کاری از نقد و بررسی رسانه‌ای محروم مانده است و تاکنون آنچنان که در خور این حوزه است، مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته است هرچند که منکر زحمات موردی برخی از رسانه‌های استان در زمینه ارائه تحلیل‌های جامع از برخی مسائل نیستیم.

 

 

بافت عشیره‌ای استان نیز البته به رواج سیاسی‌کاری دامن زده است و این بافت و ساختار عشیره‌ای به علت وجود روحیه حمایت از نسب مشترک به جای حمایت از تفکر مشترک، بعضا فضای سیاسی استان را از تحت تأثیر قرار داده و مانع از ایجاد یک بستر برای تحلیل، نقد و بررسی شده است.

 

ما نیز معتقدیم که نبض سیاسی کاری به جای سیاست تند می زند اما از این پس قصد داریم که فارغ از سیاسی‌کاری، به تحلیل و بررسی وضعیت سیاسی استان در بازه زمانی هفتگی با عنوان «کهگیلویه و بویراحمد در هفته‌ای که گذشت»  بپردازیم و در یادداشت‌هایی سریالی در پایان هر هفته آخرین وضعیت استان را در زمینه‌های مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

 

ذکر این نکته نیز ضروری است که نه در استان بلکه در کل فضای کشور بسیاری از مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی کشاورزی نیز تحت تأثیر سیاست‌های مختلف دولت و مسئولان اجرایی قرار گرفته و در زیر سایه سیاست معنا می‌شوند، لذا تحلیل و بررسی این مسائل و سیاست‌ها و پشت پرده‌های آنها نیز ضروری به نظر می‌رسد که سعی می‌کنیم در حد وسع و توان نگارنده به آن بپردازیم. امید که مورد استقبال خوانندگان قرار بگیرد و ما را از انتقادات و پیشنهادات سازنده خود که تک تک آنها را بر دیده منت می‌نهیم، بی بهره نسازند.

 

خادمی، استانداری با صندلی لغزان

شایعه تغییر استاندار کهگیلویه و بویراحمد هر هفته بالا می گیرد و حتی در رسانه‌ها نیز به عنوان گمانه زنی جانشینان وی مشخص می شوند. پس از آنکه عیسی فرهادی فرماندار تهران برای جانشینی موسی خادمی رد شد، در هفته ای که گذشت، فراگیرترین بحث سیاسی در استان جایگزینی فتاح محمدی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار به جای استاندار کهگیلویه و بویراحمد و احتمال انتصاب عبدالرحیم رحیمی، فرماندار فعلی گچساران، به سمت معاون سیاسی و امنیتی استاندار بود که از سوی رحیمی این موضوع تکذیب شد اما فتاح محمدی تاکنون به این شایعات واکنشی نشان نداده است، شاید محمدی بدش نمی آید که در مدت باقی مانده از دولت در کسوت استاندار درآید.

موسی خادمی مدتی مدیدی است که در زمینه عزل و نصب‌ها در ساختمان شماره یک استانداری مشغول تکذیب است. هر چند عزل احتمالی پژمان نیک اقبالی معاون هماهنگی امور عمرانی و مجید محنایی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چندی پیش از سوی خادمی رد شد اما مردم جامعه خود را برای تغییراتی گسترده در استانداری کهگیلویه و بویراحمد آماده کرده‌اند.

احتمال می رود هیات دولت نیز که در سال پایانی قرار دارند و شمارش معکوس از هم اینک برای انتخابات 96 آغاز شده است، ساختارهای سیاسی استانی را برای حالت تبلیغاتی تغییر دهد و بسیاری از استانداران و معاونان آنها در کشور را از زیر تیغ عزل بگذارند. اقدام وزارت کشور در عزل عجیب و غریب استاندار خوزستان نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد.

 

تمام این دلایل صندلی موسی خادمی را بیش از پیش لغزان می‌کند و خادمی که مشغول تکذیب این موارد است نوک پیکان منتقدین در استان به عملکرد وی نشانه رفته است. منتقدان این روزها مدت سه سال مدیریت را برای ارزیابی خوب یا کارآمد نبودن یک مدیر کافی می‌دانند و به ویژه در بخش صنعت و اشتغال استاندار کهگیلویه و بویراحمد را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

آن سوی این ماجرا نیز خود استاندار است. خادمی که با اشاره نمایندگان استان بر صندلی مدیریت ارشد استان تکیه زد هرچند که حمایت هرچند ظاهری نمایندگان برخودار است اما حداقل ذر آمارهای استانی چیزی در آستین برای ارائه ندارد. او برای توجیه این آمارها دست به توجیه شرایط اسف بار استان زده است به طوریکه خود و سپس معاون امور اقتصادی‌اش وضعیت بیکاری در استان را عادی می‌خوانند و می‌گویند که این شرایط همیشه وجود داشته است.

 

برخی معتقدند این نوع جبهه گیری موسی خادمی نشان می‌دهد که وی عملکردی که ابزاری برای دفاع از خود باشد در دست ندارد و هر روز کارتابلش را چک می‌کند تا ببیند که کی از استانداری عزل خواهد شد، نمایندگان استان نیز در قبال خادمی و عملکرد تیم وی روزه سکوت گرفته‌اند، چرا که هرگونه انتقاد آنها از استاندار، انتقاد آنهاست از خودشان و عملکردشان نیز هست لذا فعلا ترجیح می دهند که چیزی نگویند تا شاید دولت خودش دست به کار شود و خادمی را برکنار کند تا از این مساله آنها هم استفاده کنند و چراغ خاموش به اهدافشان برسند. در میان نمایندگان اما تاجگردون رویه‌ای در پیش گرفته و به اصطلاح «یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ»...

 

ماجرای نامه نگاری‌های تاجگردون

غلامرضا تاجگردون جدیدا در قبال وضعیت سیاسی و مدیریتی گچساران وباشت رویه نامه نگاری و تبرای خودش را در پیش گرفته است. نماینده گچساران و باشت هوشمندانه مسائل و مشکلات را در این دو شهرستان رصد کرده و متوجه عمق فاجعه در مسائل مختلف شده است، لذا قصد دارد به هر طریق ممکن با فرافکنی مسائل و مشکلات و حاشیه‌ها را برای مدتی از دور و بر خودش دور کند.

در نامه اول غلامرضا تاجگردون که خطاب به مدیران گچساران و باشت نوشته شده بود، وضعیت استخدام و جذب نیرو در این ادارات مورد انتقاد شدید آقای نماینده قرار گرفت و از مدیران حوزه انتخابیه‌اش خواسته بود که روال عقلی، منطقی و قانونی در استخدام نیروها پیش بگیرند.

 

این نامه کمی عجیب به نظر می‌رسید، تاجگردونی که برای انتصاب اغلب مدیران استانی تلاش کرد تا به گونه‌ای مدیران مد نظر خودش و یا حداقل نزدیک به خودش سرکار بیایند، این بار مدیران شهرستانی را در زمینه بکارگیری و جذب نیرو سرزنش می‌کند و نوک پیکان انتقاداتش را به شرکت نفت و گاز گچساران متمایل می‌کند.

 

البته  در زمینه اینکه چرا تاجگردون شرکت نفت را اینقدر مورد خطاب و عتاب قرار می‌دهد باید گفت که علت آن در شایعات چند مدت اخیر پیرامون این نماینده بود. شایعاتی که در فضای مجازی دست به دست می‌گشت و مردم معتقد بودند که افراد نزدیک به نماینده گچساران و باشت، پست‌های کلیدی را در شرکت نفت گچساران به دست گرفته‌اند و حتی لیست و نام افراد نیز منتشر می‌شد. مساله‌ای که هر چند توسط نماینده و یا دفترش تایید یا تکذیب نشد اما در تاجگردون با نامه مذکور قصد داشت تا به نوعی خود را از فضای موجود برهاند.

دومین حمله تاجگردون به مدیران گچساران و باشت در سرمقاله هفته نامه توازن که خود مدیرمسئول و صاحب امتیاز آن است، انجام شد. تاجگردون در سرمقاله فوق که در هفته گذشته منتشر شد به مدیران این دو شهرستان هشدار داده بود که هر اقدامی آنها انجام می‌دهند به نام وی تمام می‌شود.

تحلیل و تفسیر این مساله هم طبیعی است، وقتی که غلامرضا تاجگردون از اوان نمایندگی تا کنون سعی کرده است که هیچ مدیری بدون هماهنگی با وی منصوب نشود، باید هم عملکرد مدیران به نام آقای نماینده ثبت و ضبط شود و نماینده گچساران و باشت با این هشدارها نمی‌تواند از زیر بار مسئولیت ناشی از اقدامات گذشته خود در انتصاب مدیران شانه خالی کند؟ البته در آینده شاهد هشدارهای بیشتری از این دست از تاجگردون به مدیران خواهیم بود.

 

بالاخره روحانی می‌آید!؟

سفر هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد از دو سال پیش تاکنون محل مناقشه مردم با مدیران ارشد استانی است و هربار حدس و گمان‌هایی در زمینه سفر روحانی به کهگیلویه و بویراحمد مطرح می‌شود، اما حسن روحانی این استان را جزو اولویت‌های آخر سفر هیات دولت و از جمله سفرهای نمایشی-تبلیغاتی خود قرار داد. هرچند هنوز هیات دولت به استان سفر نکرده است اما سفر آینده هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد نیز الطاف چندانی برای این استان ندارد. دولت بودجه سال آخر خود را از فیلتر مجلس و شورای نگهبان گذرانده است و بعد از سفر به اغلب استان‌های کشور با دستهای خالی مهمان کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.

 

در سفر آتی هیات دولت، اگر هم پروژه ای تعریف شود برای اهداف تبلیغاتی برای انتخابات 96 خواهد و یقینا دولت فرصت مناسبی را برای سفر به کهگیلویه و بویراحمد انتخاب نکرده است. هرچند هنوز در زمینه زمان دقیق سفر رئیس جمهور به استان شک و تردیدهایی وجود دارد اما احتمالا اولین یا دومین مقصد هیات دولت بعد از ماه رمضان استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود، به ویژه اینکه از اردوگاه رئیس جمهور سابق کشورمان نیز خبرهایی به گوش می‌رسد که محمود احمدی نژاد قصد دارد بعد از ماه رمضان به یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کند و روحانی راضی نخواهد شد که رئیس دولت دهم قبل از هیات دولت یازدهم به کهگیلویه و بویراحمد بیاید.

 

در همین حضور رئیس ستاد سفرهای استانی و تیم تشریفات حسن روحانی در کهگیلویه و بویراحمد نقل محافل شد اما موسی خادمی به پایان هفته نرسیده دوباره اعلام کرد که زمان سفر هیات دولت به استان مشخص نیست و به رسانه‌ها هشدار داد که در این زمینه گمانه زنی نکنند.

پیش تر موسی خادمی تحقق سفر روحانی به استان را 8 ماهه اعلام کرده بود اما با حضور اخیری که رئیس ستاد تشریفات هیات دولت به استان داشت، معلوم است که بعد از ماه رمضان خبرهایی از حضور هیات دولت در استانی که در سفرهای استانی دولت هم در آخر قرار گرفته است، به گوش می‌رسد.

 

قدیری ابیانه، یک کلمه از مادر عروس

محمدحسن قدیری ابیانه مدیرتأسیس انجمن نخبگان جهان اسلام،سفیرسابق جمهوری اسلامی ایران در مکزیک،گواتمالا، بلیز و استرالیا و کارشناس عالی امور استراتژیک وزارت امور خارجه سفری 10 روزه به یاسوج داشت که در طی این سفر با خبرنگاران و اجتماعات نخبگانی استان دیدار کرد.

شاید مهمترین بخش سخنان قدیری ابیانه در زمینه صلاحیت محمود احمدی نژاد و حسن روحانی بود که بازتابی ملی داشت. قدیری ابیانه در نشستی خبری در یاسوج گفت که صلاحیت احمدی نژاد و روحانی مورد تردید است. این سخنان قدیری ابیانه بازتابی ملی پیدا کرد و سایت دولت بهار که نزدیک به رئیس جمهور سابق کشورمان، محمود احمدی نژاد است در کانال تلگرامی خود به این سخنان واکنش نشان داد و آن را «یک کلمه از مادر عروس» خواند.

صبح زاگرس

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها