نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. خرداد 1395 - 9:10
بیش از چهار هزار نفر چشم انتظار وعده شما هستند در پاییز ۱۳۹۴ قول و قراری با کارگران شرکت نفت وگاز گچساران گذاشتید که مشکلشان حل شود یا لااقل التیامی بر زخم‌های کهنه بگذارید جلساتی گرفته شد

به گزارش آفتاب جنوب،مدت‌هاست که می‌خواهیم بنویسیم از نهادینه شدن فرهنگ تبعیض از نهادینه شدن فرهنگ بی‌عدالتی و بسیار بسیار زجرآورتر از نهادینه شدن فرهنگ قول و قرارهای سرخرمنی مسئولین، اما نه ذهن از دغدغه‌های روزمره فراغی می‌یابد  نه دست از فرط خستگی یارای نوشتن دارد با ذهنی مشوش از بابت تبعیض و بی‌عدالتی و با جسمی خسته از روزانه ۱۴ ساعت صرف وقت در شرکت نفت گچساران می‌نویسم و می‌نویسیم که شاید، آن‌هم شاید به چشم مسئولی، مدیری وکیلی یا وزیری برخورد کند و بعدازاین دیگر نگوید که ما نمی‌دانستیم چنین بی‌عدالتی‌هایی را روا می‌دارند؛ اما لاجرم رفع تبعیض‌ها و مشکلات مطابق معمول به قیامت. البته اگر فردا مطابق معمول دنبال نگارنده مطلب گروهی روانه ندارند که به دلیل تشویش اذهان و اخلال در نظم … پس ((توکلت الی الله))

آیا تا حالا اندیشیده‌ایم که چرا این‌همه نیروی قراردادی، پیمانکاری، حجمی و … در صنعت نفت گچساران وجود دارد؟ بیش از شصت درصد نیروهای شرکت نفت و گاز گچساران شامل نیروهای تحت قوانین وزارت کار هستند و از حداقل مزایا و پرداخت‌ها برخوردارند و کسی هم‌فکری به حال این معضل نمی‌کند بله از اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد روند جذب نیروی پیمانکاری در شرکت نفت گچساران شروع شد و به‌تدریج این روند پیش رفت و با هزاران امید جوانان این شهر و شهرهای اطراف در حراست شرکت نفت جذب شدند و هیچ مسئول و نماینده‌ای برای تبدیل وضعیت این نیروها تلاش نکرد و تا به خود آمدند بیش از بیست سال تحت نظر پیمانکار در یک شغل و پست مشخص دوران را سپری کردند و الآن همه آن‌ها با موهایی سپید و عمر بربادرفته و وضعیت بد مالی دوران می‌گذرانند و بعد از بیش از بیست سال که همه عمر و جوانی‌شان را در قبال هیچ نهادند هنوز می‌شنوند که شما نیروی پیمانکارید و شرکت هیچ مسئولیتی در قبال شما ندارد!

 این روند جذب از سال ۱۳۸۴ به بعد در پست‌های تخصصی و عملیات شرکت نفت گچساران‌ هم آغاز شد و باز جوان‌های تحصیل‌کرده این شهر با هزاران امید وارد این صنعت شدند و به سرانجام نیروهای حراست دچار.

 جالب اینجاست که سال‌های سال در استخدام‌ها شاهد حضور نیروهای غیربومی از شهرهای مختلف ایران در شرکت نفت گچساران بوده‌ایم استخدام‌هایی که در همان پست موردنظر، نیروی پیمانکاری بومی در حال کار است و هیچ توجهی به او نکردند و با بی‌عدالتی محض فردی را از کیلومترها دورتر کنار او و با همان شرح وظایف به‌صورت رسمی و با مزایای بسیار بسیار بیشتر به کار گماردند و کسی هم دم برنیاورد و اگر هم اعتراضی می‌کردیم می‌گفتند امتحان‌داده است!

کدام امتحان؟ همان امتحانی که نفر گچسارانی چندین سال از عمر خود را در شرکت نفت به بطالت گذراند و وقتش را صرف کار و کار و کارکرد و نفر تهرانی و اصفهانی و مشهدی … در رفاه کامل با امکانات آموزشی بسیار با صحیح شدن چند سؤال تستی بیشتر نسبت به نفر محروم گچسارانی شده کارمند رسمی نفت و نفر شهر ما که سال‌ها دود نفت و گاز را استشمام کرده بی‌سواد قلمداد می‌شود و محکوم‌به بردگی؟

 تا حالا ازنظر علمی بررسی کرده‌ایم که سوزاندن هر تن اسید چه مقدار آلودگی و مواد سرطان‌زا تولید می‌کند؟ روزانه چند تن اسید بر سر چاه‌های شهر ما می‌سوزد و ما استشمام می‌کنیم؟ حالا هرچقدر می‌خواهید تست‌های امتحان را بالا پایین کنید و سواد نفرات ما را به سخره بگیرید که آنان جان و سلامتی‌شان را به بردگی داده‌اند.

بنده تحقیق میدانی کرده‌ام و نتایج آن موجود می‌باشد که اکثر قریب به اتفاق کسانی که در شرکت نفت گچساران قبول شده‌اند بلافاصله درخواست انتقالی داده‌اند و رغبتی برای کارکردن ندارند و یکسال تمام از مهمانسرای شرکت نفت گچساران بهره می‌برند و چه هزینه‌ها که بر گرده نفت تحمیل نمی‌کنند و اتفاقاً اکثر آن‌ها در همین شهر دوگنبدان و دانشگاه آزاد مشغول تحصیل شده‌اند حال اینکه با معدل‌های بسیار پایین فارغ التحصیل شده‌اند. این کدام سواد و نخبگی است که این‌ها در امتحان داشته‌اند و بقیه نداشته‌اند؟ که البته می‌شود این آمار را به راحتی استخراج کرد و دید که معدل لیسانس یا فوق لیسانس نیروهای بومی قراردادی یا پیمانکاری شرکت نفت که فارغ التحصیل شده‌اند از میانگین بیشتری برخوردار است یا نیروهای جدیدالاستخدام؟ حال آنکه این نیروهای غیر بومی اکثراً با کار یدی بیگانه‌اند و ملاک انتخاب فقط زدن چند تست بوده است و نیاز شرکت نیروی یدی.

روی سخنم با نماینده محترم شهرستان است چون که فقط ایشان در حال حاضر می‌توانند این معضل را رفع نمایندقالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: (مَنْ قَضَى لِمُؤْمِنٍ حَاجَهً قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَ کَثِیرَهً(

جناب آقای تاجگردون چه شد قول‌هایتان؟ بیش از چهار هزار نفر چشم انتظار وعده شما هستند. در پاییز ۱۳۹۴ قول و قراری با این نیروها گذاشتید که مشکلشان حل شود یا لااقل التیامی بر زخم‌های کهنه بگذارید جلساتی گرفته شد (هرچند که نمایندگان واقعی نیروهای قراردادی و پیمانکاری و حجمی در این جلسات حضور نداشتند و نماینده انتسابی از طرف اداره کار و مدیرعامل در این جلسه حضور داشت و طبق قانون نماینده کارگران با برگزاری انتخابات و رأی مستقیم نفرات کارگری انتخاب می‌شود ولی به دلیل پرهیز از تفرقه و ایجاد وحدت باز میگوییم نمایندگان کارگران ﴿وَلا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ)(و نمایندگان کارگرآن‌هم حضور داشتند ولی دریغ  از یک خروجی مثبت.

شما در تاریخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۴ نامه ای به وزیر نفت نوشتید و صراحتاً خواستار رفع فوری موانع شدید و قید آنی در آن نامه آوردید (هرچند که آن نامه هم با مشورت ناقص نمایندگان کارگری اساس مشکلات را نادیده گرفته بود و بسیار سطحی نگر به مشکلات پرداخته شده بود) اما نزدیک سه ماه از آن نامه می‌گذرد و من نمی‌دانم این قید آنی در ادبیات مجلسی‌ها و دولتی‌ها یعنی چند سال! البته قدر نشناس نیستیم و میدانیم سهمیه بومی که به شهرمان دادید چقدر تأثیر گذار بود ولی باز هم امتیاز نفر گچسارانی با نفر سی سختی و یاسوجی یکی است و دود و آلودگی در ریه‌های شهروندان گچسارانی و امتیاز بومی به کام بقیه هم استانی‌هایمان.

حال بگذارید بنده هم از طرف عده ای از کارگران و نیروهای عملیاتی شرکت نفت گچساران سخنی با شما بگویم چون این سخن از طرف تخصصی‌ترین و ارزشمندترین نیروهای شغلی ازنظر کار در نفت و گاز گچساران است.

سالهاست که از تبعیض و ناعدالتی رنج می‌بریم نه از خدمات ورزشی نه از بیمارستان نه از نفت کارت نه از وام‌ها (از جمله وام قرض الحسنه شهید تندگویان بسیج!) نه از منازل شرکتی نه از امور مسافرت نه از مهمانسراها نه از اردوهای تفریحی نفت و نه از … شرکت نفت نمی‌توانیم استفاده کنیم و باید فقط نظاره گر باشیم و حسرت بخوریم.

 اختلاف حقوقی بسیار فاحشی با نیروهای رسمی نفت و حتی بعد از سال‌ها سابقه با نیروهای جدید الاستخدام وجود دارد ولی موقع کار هشتاد درصد کار عملیاتی و یدی نفت بر دوش همین نیروهای کارگری ست و خدا نکند حرفی از تبعیض بزنیم یا جایجا می‌شویم یا اخطار می‌خوریم یا اگر خیلی دیگر زیاد پافشاری کردیم توسط سیستم پیچیده مدیریتی به مراجع صالحه قضایی شهرستان معرفی می‌شویم و خوشبختانه اینجا به سرانجام نفرات معدن آق قلا تا حالا دچار نشده‌ایم که البته این رویه را بنده از نفرات مورد حمایت شخص جنابعالی هم مشاهده کرده‌ام که امیدوارم دیگر از جانب شما حمایت نشوند.

چهار سال عیدی و پاداش نیروهای قراردادی که حقوقشان تابع قانون کار است کارمندی پرداخت شد و دادمان به جایی نرسید هرجا به نفع سیستم است می گویند شما تابع قانون کار هستید و قانون کار اعمال می‌شود و هرجا به ضرر سیستم، می گویند شما نیروی شرکت نفت هستید و شرکت نفت قانون خود را دارد و اعمال می‌شود ای کاش برای دریافت وام و خانه و امکانات رفاهی هم ما نیروی شرکت نفت حساب می‌شدیم.

اما براستی یگ سؤال بزرگ؟ چرا وقتی وزارت نفت آزمون استخدامی برگزار و پنج هزار نیرو جذب می‌کند این نیروهای جایگزین نیروهای قراردادی شرکت نفت نمی‌شوند و نیروهای قرادادی تبدیل وضعیت به رسمی نمی‌گردند؟ واقعاً سؤال بسیار بزرگی ست که یک جواب بیشتر ندارد آن‌هم به دلیل ضعف مدیریت و خسارت کلانی که مدیران بالادستی به صنعت نفت می‌زنند.

خیلی ساده است که وقتی بحث ایجاد اشتغال و جذب نیروست با این روش هم جذب نیرو صورت گرفته و هم ایجاد اشتغال و هم انگیزه و نشاط و رفع تبعیض. نیروی تازه استخدام جایگزین نیروی قرادادی و نیروی قراردادی تبدیل وضعیت به رسمی که هم نیروهای آموزش دیده و با کارایی بالا که سالهاست کار می‌کنند تبدیل وضعیت شده‌اند هم انگیزه و نشاط شغلی ایجاد شده است و ناعدالتی هم برطرف می‌شود و نیروی جدید الاستخدام هم راضی از شرایط خود و بدست آوردن شغل که در جذب و آزمون بعدی چنین سیکلی تکرار می‌شود و او تبدیل وضعیت و قطعاً این نارضایتی تا حدود زیادی مرتفع می‌گردد اما چرا چنین سیکل منطقی اجرا نمی‌شود خود شما بهتر از من می دانید چرا!

لذا آقای تاجگردون طبق قولتان منتظر اقدام عملی در مجلس و ارائه طرح به نمایندگان محترم برای تصویب قانون و رفع این تبعیض و ناعدالتی بزرگ در صنعت نفت و گاز بالاخص شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران هستیم که امیدوارم به سرانجام نامه‌های قبلی دچار نشود. یقین دارم که اگر بخواهید این مشکلات رفع شوند می‌توانید که قطعاً هم خواست شما همین است.

 دیدم به خواب خوش که به دستم پیاله بود                   تعبیر رفت و کار به دولت حواله بود

 چل سال رنج  و غصه  کشیدیم  و  عاقبت                   تدبیر ما به دست شراب دوساله بود

جمعی از کارگران نفت وگاز گچساران

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

شرکت نفت و گاز گچساران سال 90 مجوز جذب 24 نفر رو برای کار در عملیات (بهره برداری و تعمیرات) از مناطق میگیرن بعد نامه میزنن اداره کار برای جذب نیرو (24 نفر مرد ، دارای پایان خدمت ، دیپلمه با معدل بالای 14 و زیر 26 سال) ثبت نام شروع میشه و حدود 370 نفر واجد شرایط ثبت نام میکنن از طریق مراکز کاریابی آزمون رو اداره کار با همکاری آموزش و پرورش و زیر نظر بازرسان استانی و شرکت نفت برگزار و 72 نفر (3 برابر درخواست) که بالاترین سطح نمرات رو داشتن معرفی میشه به شرکت نفت پس از حدود 10 ماه شرکت نفت مجددا آزمون کتبی از 72 نفر منتخب گرفته و 48 نفر به مرحله مصاحبه راه پیدا میکنن از 48 نفر مصاحبه عملی گرفته میشه و 24 نفر انتخاب میشن این 24 نفر همگی دارای مدارک فوق لیسانس و لیسانس در رشته های مهندسی شیمی،نفت و مکانیک و برق و یک نفر حسابداری میباشند تا اینجا همه چیز به جز هدر رفت زمان تقریبا اصولی بوده بعد این 24 نفر رو 3 ماه میفرستن دوره های آموزشی قبل از استخدام (شروع کار) حالا آقایون مسوول وقت چون میخوان عوض بشن و این رو آخرین موقعیت میدونن برای خودشون و فرزنداشون. میان چند نفری از فرزندان شهدا که نامه جذب دارن رو وارد قضیه میکنن و با سوء استفاده از اسم خانواده شهدا و جانباز تعدادی از فرزندان و بستگان خودشون رو به این تعداد اضافه میکنن به خاطر اینکه مجوز جذب تعداد بالاتر نداشتن از اسم و مجوز 24 نفر سواستفاده کرده و قرارداد 24 نفر رو به قرارداد حجمی تغییر داده و این عده رو اضافه میکنن سپس یه آزمون سوری داخلی بدون مجوز برگزار و تعداد بیشتری (حدود 90 نفر) رو مجددا به این تعداد می افزایند مسولین بعدی هم هرازچندگاهی عده ای رو یواشکی به این تعداد اضافه میکنن با تلاش مسولان حراست قبل و فعلی تعدادی نیروی حراستی (فامیل و بستگان) هم به این عده اصافه میشن خلاصه طی این 4 سال (از سال 91 الی 95) تعداد این نیروها که فقط مجوز 24 نفر در سال 90 قانونی بوده به حدود 500 تا 700 نفر میرسه ... بازرسی ها از وزارت و مناطق شروع میشه قرارداد ها بررسی و لغو میشن و این نیروهای بی پناه که حالا اکثرا متاهل شده و فرزند هم دارن در آستانه بیکار شدن هستند و شبانه روز در عذاب و استرس میباشند راستی اون 24 نفر بینوا هم بخاطر خودخواهی و سوء استفاده مسولین وقت همچنان بینواتر از قبل با این عده نیروی حجمی دارن میسوزن ممنون از اینکه تحمل فرمودین راستی کعبه همینجاست ، مگه بهانه است

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها